key: cord-0006108-5z89yeb6 authors: nan title: Abstracts des 114. Internistenkongresses 2008 date: 2008 journal: Med Klin (Munich) DOI: 10.1007/s00063-008-1026-y sha: 28bcb46683623991e8854ad1c5e949485b2e7b29 doc_id: 6108 cord_uid: 5z89yeb6 nan So far, platelets were regarded static cells without further movement once they were adherent to fibrinogen or other extracellular matrices. Migration of adherent platelets has not been discussed by the scientific audience so far. Methods and Results: 2-dimensional gel-electrophoresis of platelets revealed that fibrinogen-adherent platelets synthesize or modify multiple proteins. Most of these proteins include cytoskeletal proteins and proteins of the migration apparatus. We concluded that adherent platelets might be able to migrate on the surface of an extracellular matrix or endothelium. To demonstrate platelet migration we exposed fibrinogen-coated coverslips with adherent platelets to continuous flow under high shear rates as in the arterial vascular system. All non-adherent platelets were removed from the experiment. Under continuous flow we observed shear stress induced mechanotaxis of human platelets some of which started to actively migrate along the direction of flow. Migrating platelets were still tightly adherent to the extracellular matrix and would have otherwise been swept away by the continuous flow. We found, that these migrating platelets underwent cytoskeletal rearrangement and formed pseudopodia. To support that our observation is an active cellular process, we blocked cellular signal transduction on PI3-Kinase level with LY294002/wortmannin. After exposure to LY294002/wortmannin, we could no longer observe platelet migration under flow conditions. We subsequently examined chemokine-directed migration of platelets inlcuding SDF1, RANTES and ENA-78. We created a chemokine source constantly releasing chemokines and thereby generating a gradient. As for the SDF1 (stromal cell derived factor-1; 10μg/ml) source we observed that about 30% of platelets adherent around this artificial source started to move towards the SDF-1 source. Platelets were actively migrating for several hours in this in-vitro setting. During migration platelets polarized and formed pseudopodia with modification of several proteins of the migratory aparatus under SDF1 exposure. When the SDF-1 source was removed, platelets migrated without a specific direction. Also with blockade of the CXCR4 receptor, the specific receptor for SDF-1, directed platelet migration could no longer be observed. We are currently performing inhibitory experiments on different levels of cell signalling to characterize the migratory apparatus of platelets. The role of other cytokines associated with cell migration including RANTES and ENA-78 will be investigated. We apply immunofluorescence, Western-Blot, 2-dimensional gel electrophoresis and mass spectrometry to differentiate the migratory apparatus of migrating cells. Conclusion: Platelets that adhere to fibrinogen are not irreversibly fixed on matrix surface. They are able to move into a specific direction guided by shear stress induced mechanotaxis or directed along a chemokine gradient . By these mechanisms, platelets might be able to migrate into a platelet clot to further stabilize the hemostatic plug. Moreover, platelet migration may be a physiological mechanism to precisely cover denuded vascular lesions and further play a role in the recruitment of platelets to the site of vascular lesions or inflammation. Influence of genetic variation in four obesity candidate genes on body mass index and metabolism J. Aberle 1 , P. Peitsmeyer 1 , N. A. Beck 1 , F. U. Beil 1 1 3. Medizinische Klinik, Hamburg Objective: It is believed that is in most cases obesity derives from an obesogenic environment on the basis of a genetic predisposition. A large number of genes and genetic variations have been associated with obesity. Research methods and procedures: In a cohort of 1134 caucasion men and women with a body mass index (BMI) of 25 kg/m² or more we investigated four candidate genes at baseline and following a 3 months low fat caloric restriction diet by polymerase chain restriction and restriction digestion: the 1359 G/A variant of the cannabinoid receptor 1 (CB1), the P129T polymorphism in fatty acid amide hydrolase (FAAH), the L7P variation in neuropeptide Y (NPY) and the -420C>G polymorphism in resistin. Results: Comparing groups according to genotype for each gene separately revealed a significantly greater reduction of body weight and BMI in carriers of at least on mutant allele in CB1 as well as a greater reduction in triglycerides in resistin mutant allele carriers. We furthermore investigated gene-to-gene interaction: adding FAAH mutant alleles to carriers of at least one mutant allele in CB1, or resistin significantly influenced triglycerides, total-or LDL-cholesterol levels respectively. Combination of NPY N-allele with either FAAH T-allele or CB1 A-allele as well resulted in an increase of triglyceride levels. Discussion: Our results support the hypothesis of obesity as a complex genetic disorder with several genes involved in the development of an obese phenotype and obesity related comorbidities. RT-PCR, die Konzentrationen sezernierter Proteine mittels Immunoassay quantifiziert. Ergebnisse: Die Adiponektinstimulation von RASF resultierte in Veränderungen der Genexpression sowohl auf mRNA-als auch Proteinebene. Unter diesen regulierten Genen waren proinflammatorische Zytokine ( Schlussfolgerung: Adiponektin nimmt Einfluss auf RASF, indem u.a. die Expression und Sekretion von proinflammatorischen und prodestruktiven/matrixabbauenden Mediatoren modifiziert werden. Diese Erkenntnisse könnten dabei helfen, die pathophysiologischen Mechanismen in der RA besser zu verstehen und potentielle Zielmoleküle zur therapeutischen Intervention zu identifizieren. In dieser globalen Studie wurde der Nutzen einer verlängerten Thromboseprophylaxe nach totalem Hüftgelenkersatz untersucht. Es wurde die Kurzzeit-Thromboseprophylaxe mit Enoxaparin mit einer verlängerten Thromboseprophylaxe von bis zu 5 Wochen mit einem neuen, oralen, direkten Faktor-Xa- . Bei Studienbeginn und nach 5 Tagen wurde die Wundfläche vermessen und eine 3 mm große Biopsie aus der Wunde entnommen, aus der mit Hilfe der real-time PCR (TaqMan ® ) die MMP-mRNA bestimmt wurde. Die Wundflüssigkeit wurde mit Hilfe der Gaze täglich gesammelt und mittels Zymographie aufgearbeitet. Ergebnisse: Die Expression von MMP-9mRNA zeigte keine Veränderungen in beiden Gruppen. Die MMP-2 und -9-Konzentrationen in der Wundflüssigkeit unterschieden sich nicht signifikant in beiden Gruppen zu Beginn der Studie. Allerdings wurde eine signifikante Reduktion der aktiven Form von MMP-2 zwischen dem 1. und 5. Behandlungstag in der PI-Gruppe verzeichnet (p=0,043). Die Ergebnisse von MMP-2pro zeigten in der Therapiegruppe ebenfalls eine sinkende Tendenz (25% Reduktion zu 27% Anstieg in der Kontrollgruppe) erreichten aber nicht das Signifikanzniveau. Außerdem zeigte sich eine Reduktion der Wundgröße in der PI-Gruppe von 24% im Vergleich zur Kontrollgruppe (p=0,006). Schlussfolgerung: Es traten keine Veränderung der MMP-mRNA-Expression unter PI-Therapie auf. Allerdings fanden wir eine signifikante Reduktion der biologisch aktiven Form von MMP-2 in der Wundflüssigkeit. Die lokale Behandlung mit einem PI beeinflusst also primär nicht die Expression von Proteasen, sondern scheint die Wundflüssigkeit so zu modulieren, dass eine geringere Aktivität von MMPs auf der Wundoberfläche zu finden ist und durch eine geringere proteolytische Aktivität eine verbesserte Wundheilung eintritt. Einleitung einer antiretroviralen Therapie in zwei ländlichen Regionen in Rwanda (n=11), Fibrose in mehreren Regionen (n=9). Nur die Gruppe, die Baseline keine Fibrose aufwies zeigte unter dreijähriger ERT eine Normalisierung der Wanddicke (von 13,1± 0,9 auf 11,8 ± 1,0 mm; p<0,032) und eine weitgehende funktionelle Normalisierung der regionalen Herzfunktion (Strain Rate radial: von 2,35 ± 0,16 s-1 auf 2,95 ± 0,39 s-1, p=0,017; Vergleichskollektiv 2,7 ± 0,3 s-1). Die anderen beiden Gruppen zeigten zwar in Hinblick auf die Wandstärken einen positiven Effekt, hinsichtlich der Herzfunktion konnten sie jedoch bei bereits deutlich erniedrigten Funktionswerten zum Baseline-Zeitpunkt lediglich stabilisiert werden (Reduktion der Wandstärke nach 3 Jahren ERT: Gruppe wenig Fibrose= 10 mm; Gruppe viel Fibrose= 12 mm) Schlussfolgerung: Die Enzymersatztherapie ist eine effektive Langzeitbehandlung bei Patienten mit Fabry Kardiomyopathie. Hierbei fällt insbesondere auf, dass eine rechtzeitige Therapie, bevor sich eine myokardiale Fibrose entwickelt hat, indiziert ist. Klinikgestützte poststationäre mobile Gesundheitsservices; "hospital-to home®" -im poststationären Versorgungsmanagement chirurgischer Patienten Adult-onset Still´s Disease (AOSD) represents a rare systemic inflammatory disorder with an estimated incidence between 1 and 2 cases per million inhabitants in Western Europe. Due to this small incidence only few data on diagnosis and therapy are available. The etiology of AOSD remains elusive. Currently the hypothesis of an exacerbated immune response based on dysregulation of cytokine mediated signalling cascades is favoured among scientists. According to resent results the proinflammatoy cytokine Interleukin 1 (IL-1) seems to play a central role in pathogenesis of the more common juvenile as well as adult-onset Still´s Disease. In view of that, we report about a fast and sustained response of a 44year old woman with AOSD under first-line treatment with the IL-1 receptor antagonist anakinra. The fast mode of action compared to conventional DMARDs and TNF inhibitors paired with an acceptable safety profile had prompted us to initiate a primary IL-1 receptor blocking therapy. The observed rapid clinical response (cessation of fever within 12 hours) and normalization of highly elevated acute phase laboratory parameters within a few days encourage a first line use of anakinra in AOSD-patients. Longer observation periods and larger series of patients will be needed to answer open questions like optimal length of anakinra-treatment, long-term outcome and complications. Cardiovascular complications in patients with diabetes mellitus are associated with increased oxidative stress in vascular tissue. A key event for NO synthase (NOS) uncoupling involves downregulation of BH4 synthesizing enzyme GTPcyclohydrolase I (GCH-I). We here investigated the effects of AT1-receptor block ade with chronic telmisartan therapy on GCH-I expression, NOS uncoupling and endothelial function in streptozotocin (STZ)-induced diabetes mellitus (type I). Diabetes was induced by single i.v. injection of STZ (60mg/kg, 7 weeks) in male Wistar rats (250g). Telmisartan (25mg/kg/d) therapy did not improve blood glucose and body weight. Aorta from diabetic animals had vascular dysfunction as revealed by isometric tension studies. ROS produced by NADPH oxidase, mitochondria and xanthine oxidase were increased in the diabetic group. NADPH oxidase subunits mRNA and protein expression was increased in response to STZ. Importantly, the expression of the GCH-I and eNOS activating Ser1177 phosphorylation was decreased by STZ. Therapy with telmisartan normalized all these parameters almost completely. The results of the present studies demonstrate for the first time that AT1 receptor treatment of diabetic animals with telmisartan is able to prevent downregulation of the important BH4 synthesizing enzyme GCH-I, which prevents eNOS uncoupling and an activation of cardiovascular superoxide sources. Der Einfluss der sauren Sphingomyelinase auf die Expression von Matrix-Metalloproteinase-1 in intestinalen Epithelzellen und Fibroblasten Background: The calcineurin (Cn)/NF-AT signaling cascade takes a crucial role during T-cell activation and the development of myocardial hypertrophy. In addition to NFAT, the phosphatase Cn is also translocated into the nucleus. For nuclear import, specific carrier proteins, so-called importins, recognize nuclear localization sequences (NLSs) in the sequence of the respective target proteins. We developed a synthetic import blocking peptide (IBP) which is identical to the NLS sequence of Cn. IBP prevented the interaction between Cn and its importin and subsequently inhibited nuclear import of Cn. Methods and results: According to immunohistochemical studies both the subcellular localization of Cn, the inhibitory effect of IBP and also the specificity of the blocking peptide were demonstrated. While the inhibitory effect within the T-cell activation is analyzed by [3H]-thymidine incorporation (7135 ± 2,503 vs. 2957 ± 1161 [%]), the impact on Angiotensin II stimulated cardiomyocytes was examined on the transcriptional (NFAT reporter assay; 145 ± 10 vs. 108 ± 5 [%]) and on the translational level ([3H]-leucine incorporation; 254 ± 27 vs. 88 ± 49 [%]). By using IBP, the expression of hypertrophy markers, e.g. myosin heavy chain β, was suppressed, the cell size was not increased. Interestingly, phosphatase activity was not effected (CnA assay, Biomol). The translocation of diverse transcription factors, like NFAT, NFκB or ERK2, was not effected, which illustrated the specifity of IBP. The results could be confirmed in a pilot animal study for heart failure. Discussion: IBP prevents the nuclear translocation of Calcineurin both in T-cells and in cardiomyocytes. The inhibitory activity is specific for Calcineurin und does not affect the Cn phosphatase activity. IBP has also an effect in vivo, where it has been demonstrated to suppress the development of myocardial hypertrophy in an animal model. In summary, IBP suppresses T-cell activation und prevents the development of myocardial hypertrophy. Proteasome inhibitors suppress angiogenesis by altering endothelial VEGFR-2 expression The ubiquitin-proteasome system is the major pathway for intracellular protein degradation in eukaryotic cells that controls a wide range of cellular regulatory proteins, including transcription factors and cell cycle regulatory proteins. Recent evidence established the importance of the proteasome also in tumor development, showing anti-tumor and anti-angiogenic actions by selective inhibitors in vivo. As signaling via the VEGFR2 pathway is critical for angiogenic responses to occur, we explored whether anti-angiogenic effects via proteasome inhibition were mediated in part through diminished endothelial VEGFR2 expression. Our studies show that different proteasome inhibitors (MG132, ALLN and Lactacystin) all blocked VEGFR2 expression in a time-and concentration-dependent manner, which was paralleled by respective inhibition of capillary like structure formation and endothelial cell migration. In contrast, tie-2 or VEGFR-1 expression was not significantly affected by proteasome inhibitor treatment. The suppressive effects on VEGFR2 expression were neither conveyed by increased shedding nor by shortened protein half-life, suggesting that transcriptional mechanisms accounted for the observed effects. In line with this conclusion, proteasome inhibition significantly suppressed VEGFR2 mRNA accumulation. In addition, inhibitor treatment considerably decreased transcriptional activity of 5'-deletional VEGFR2 promoter gene constructs. Proteasome inhibition-mediated repression was conveyed by a GC-rich region, harboring one consensus Sp1 binding site. Subsequent EMSA analyses demonstrated diminished constitutive Sp1-dependent DNA binding in response to proteasome inhibition. Hence, VEGFR-2 expression may constitute a critical molecular target of proteasome inhibitors that mediates their anti-angiogenic effects in vivo. Loss of IFN-γ inducibility of the MHC class II antigen processing pathway in head and neck cancer: evidence for posttranscriptional as well as epigenetic regulation Abnormalities of the major histocompatibility complex (MHC) antigens by tumor cells impair the cellular immune response and promote tumor evasion from immune surveillance. So far, studies analyzing the MHC class II expression levels in HNC are limited. Therefore, we investigated the constitutive and interferon (IFN)-γ-regulated expression profiles of MHC class II APM in various HNC cell lines and also analyzed the MHC class II expression in HNC lesions. HNC cell lines analyzed in vitro lacked constitutive MHC class II surface expression. Despite the IFN-γ-mediated induction at the mRNA level, six out of ten cell lines did not show any relevant MHC class II surface expression. This phenomenon might be attributed to a posttranscriptional dysregulation of specific MHC class II APM components. One cell line displayed a loss of IFN-γ induced CIITA-expression that corresponded to impaired MHC class II surface expression, which could be linked to hypermethylation of the IFN-γ-responsive CIITA-promoter IV. In vivo, immunohistochemistry analyses of 35 patients revealed that about 86% of HNC tissues exhibit a negative or only marginally positive staining, whereas 14% displayed a heterogenous or highly positive MHC class II surface expression. There was no statistical correlation between tumor differentiation and the MHC class II expression in HNC lesions. Taken together these results suggest a high frequency of MHC class II abnormalities in HNC in vitro and in vivo, which could occur at different steps of the antigen processing pathway. This information may have a significant impact on practical and clinical aspects of tumor immunotherapeutic strategies. CIITA versus IFN-γ induced MHC class II expression in head and neck cancer cells Effective and safe reduction of blood pressue by the combination of amlodipine 5/valsartan 160 mg in patients with hypertension and metabolic risk factors not controlled by amlodipine 5 mg or felodipine 5 mga subanalysis of the express-m trial Introduction: Atrial fibrillation (AF) is the most common cardiac arrhythmia and frequently occurs in patients with coronary heart disease. Prophylactic oral anticoagulation (OAC) is indicated in patients with AF and at intermediate or high risk for thrombembolic events. However, an anticoagulant regimen has not been standardized for patients with AF after coronary stent implantation, which may require additional dual antiplatelet therapy. Methods: We identified retrospectively 159 patients with AF who underwent PCI in our department from 1999-2004. We compared baseline variables and incidence of a combined endpoint (stroke, MI, death, bleeding) in patients receiving clopidogrel and aspirin (n=103, group 1), versus patients receiving the combination of clopidogrel and aspirin with low molecular weight heparin (LMWH) (n=42, group 2), versus patients receiving the combination of clopidogrel and aspirin with OAC (n=14, group 3) at discharge. Results: The groups were not relevantly different regarding classical risk factors, however, patients discharged with triple therapy including OAC seemed to be at (30) higher risk: patients in group 3 had decreased left ventricular ejection fraction and increased inflammatory state as measured by plasma fibrinogen. In a median follow up of 1,4 years (range from 2 months to 5.7 years) 2 severe bleeding events, 4 myocardial infarctions, 13 strokes, and 9 cardiovascular deaths occurred. Kaplan Meyer analyses showed that the occurrence of severe events was not significantly different (p=0.433). Conclusion: In our analyses no treatment regimen seemed to be superior. However, in the follow-up period incidence of myocardial infarctions and strokes were high in patients with solely clopidogrel and aspirin treatment, and incidence of cardiovascular deaths was high in patients receiving the combination of clopidogrel and aspirin with LMWH. The number of patients receiving the combination of clopidogrel and aspirin with OAC (triple therapy) was low, however, only one severe event was found in the follow-up period in this group. The current data underline the importance for prospective trials investigating the optimal anticoagulant-/antiplatelet treatment in patients with AF after coronary stent implantation. Valvuloplastie der kalzifizierten Aortenstenose: Neue Erfolge durch Weiterentwicklung der herkömmlichen Methode Background: We have shown that assessment of cardiac output (CO) by the inert gas rebreathing method provides reliable measurements as compared to magnetic resonance tomography (MRT) in patients with sinus rhythm. During atrial fibrillation, however, CO measurement based on the determination of stroke volume may be impaired by heart rate variation, potentially leading to divergent results. The present study therefore aimed to compare CO measurements by inert gas rebreathing to MRT in patients with atrial fibrillation. Methods: In a prospective case-control study, we included 30 consecutive patients with atrial fibrillation undergoing cardiac MRT, and 30 control patients pair-matched for gender, CO by MRT, height and weight from a collective of 250 patients with sinus rhythm undergoing MRT. The CO of reclining patients was determined by inert gas rebreathing with dinitric oxide and sulfur hexafluoride (Innocor, Innovision, Odense DK) immediately before or after the MRT. The data determined by MRT for CO served as reference value comparing the methods by means of Bland-Altman analysis. The study collective covered a wide range of patients (18 to 79 years, median 67, 21 men in the atrial fibrillation group vs. 23 to 78, median 66 in the sinus rhythm group). Bland-Altman analysis showed a good correspondence of the two methods for CO with an average deviation of 0.2±1.2 l/min in the atrial fibrillation group vs. 0.3±1.1 l/min in the sinus rhythm group. No statistically significant difference could be found between the two groups (p = 0.48, Mann-Whitney-Test). Conclusion: CO measurements by MRT and by the rebreathing method with dinitric oxide and sulfur hexafluoride provide closely related results even in the presence of atrial fibrillation. The rebreathing method therefore allows an easy and reliable non-invasive determination of the CO in this patient collective. The importance of the method for diagnosing and treating cardiac diseases remains to be assessed by further studies. When analyzing the plasma lipid profile for each polymorphism, we found the following differences in subjects with gallstones: significantly higher triglyceride and cholesterol levels in carriers of the common ABCB11 allele and significantly lower HDL-cholesterol concentrations in carriers of the common rs31653 allele. However, differences were also detected in controls with regard to cholesterol and total HDL-cholesterol concentrations. Our results do not support a link between common ABCB4 and ABCB11 polymorphisms, lithogenic dyslipidemia and gallstone risk. Evaluation der Prävalenz schlafbezogener Atemstörungen bei Patienten mit Vorhofflimmern und unauffälliger linksventrikulärer Pumpfunktion mittels kardiorespiratorischer Polygraphie Hintergrund: In erregbaren Herzzellen sind spannungsgesteuerte Natriumkanäle für die Auslösung und Weiterleitung von Aktionspotenzialen verantwortlich. Natriumkanäle bestehen aus einer die Pore bildenden α-Untereinheit und zusätzlichen β-Untereinheiten. Verschiedene Isoformen der α-Untereinheiten haben ganz bestimmte Entwicklungs-und Lokalisationsmuster im Herzmuskel, und sie besitzen spezifische pharmakologische und funktionelle Eigenschaften. Das Kugelfischgift, Tetrodotoxin (TTX), ein spezifischer Natriumkanalblocker, inhibiert konzentrationsabhängig verschiedene α-Isoformen. Die kardiale Isoform Nav1.5 wird durch mikromolekulare Konzentrationen blockiert (TTXresistent), während neuronale TTX-sensitive Isoformen bereits durch Konzentrationen im nanomolaren Bereich inhibiert werden. Die α-Untereinheiten sind mit zusätzlichen β-Untereinheiten assoziiert. Methoden und Resultate: Humanes Vorhofmyokard wurde mittels der Patchclamp-Technik, Kontraktilitätsmessungen, Immunhistochemie und Western Blot untersucht. Wir konnten zeigen, dass nicht nur kardiale TTX-resistente (TTXr) Natriumkanäle am menschlichen Herzen vorkommen, sondern ebenfalls neuronale TTX-sensitive (TTXs) Isoformen exprimiert werden. TTXs-Natriumkanäle tragen zu 15% zum Gesamtnatriumstrom bei, während die restlichen 85% des Stroms von TTXr-Kanälen übernommen werden. Funktionelle Einschränkungen durch die Blockade von neuronalen Natriumkanälen konnten in Kontraktilitätsmessungen ebenfalls nachgewiesen werden. Immunhistochemische Experimente bestätigten isoformenspezifische Lokalisation der α-Untereinheiten Nav1.1 bis 1.6 sowie aller bekannten β-Untereinheiten (1-4). Schlussfolgerung: Im humanen Herzen kommen neben kardialen auch neuronale Natriumkanäle vor. Sie tragen funktionell 15% zum Gesamtnatriumstrom im menschlichen Herzen bei und haben ebenfalls einen Einfluss auf die Kontraktilität. p44/p42-MAPK-Aktivierung in hypokontraktilen Gefäßen zirrhotischer Ratten: geänderte Mechanismen der Aktivierung jedoch gleichzeitig die G-Protein abhängige Aktivierung der p44/p42 mitogenactivated protein Kinase (MAPK). Die G-Protein abhängige p44/p42 Aktivierung durch den Angiotensin-II Typ1 Rezeptor (AT1R) erfolgt dagegen über Protein-Kinase C. Methoden: Leberzirrhose bei Ratten wurde durch Gallengangsligatur (BDL) induziert. Isolierte Aorten wurden in vitro mit bzw. ohne Angiotensin-II und verschiedenen Inhibitoren inkubiert. Protein-Expressionen und -Phosphorylierungen wurden über Western-Blot Analyse untersucht. Die Interaktion zwischen dem AT1R und b-Arrestin 2 wurde in Co-Immunopräzipitations-Experimenten untersucht. Ergebnisse: Trotz ausbleibender Angiotensin-II induzierter Aktivierung der G-Protein abhängigen kontraktilen Signalwege in Aorten von BDL Ratten kommt es in Aorten zirrhotischer und nicht-zirrhotischer Ratten zu einer Angiotensin-II stimulierten Aktivierung der p44/p42 MAPK. Diese Angiotensin-II stimulierte ERK-Aktivierung ist in Aorten von BDL Ratten, nicht jedoch der nicht-zirrhotischen Kontrollen, resistent gegenüber Hemmung der Protein-Kinase C und A. Gleichzeitig führte die Stimulation mit Angiotensin-II zur Bindung von b-Arrestin 2 an den AT1R, die bei BDL Ratten verstärkt ist. Diskussion: Bei Leberzirrhose kommt es in extrahepatischen Gefäßen zu Änderungen in der Kopplung von Vasokonstriktor-Rezeptoren an ihre Signalwege. Anstatt G-Protein abhängiger Signalwege unter normalen Umständen (z.B. Kontraktions-Kaskaden) werden bei Leberzirrhose b-Arrestin 2-abhängige Signalwege aktiviert. The prediabetic and diabetic in vivo modification of circulating low density lipoproteins decreases their potential to stimulate adrenal steroidogenesis Context: Biochemical modification of low density lipoprotein (LDL) has been implicated in the pathogenesis of impaired glucose tolerance (IGT) and Type 2 diabetes mellitus (DM2) and its related micro-and macrovascular disease. Objective: Since LDL serves as a major cholesterol source for adrenal steroidogenesis we investigated whether oxidative and glycoxidative modifications of LDL isolated from IGT and DM2 subjects influence aldosterone and cortisol release from human adrenocortical cells. In a cross-sectional study LDL were isolated from 30 subjects with normal glucose tolerance (NGT), 30 subjects with IGT, and 26 patients with DM2. Individual oxidation and glycoxidation characteristics of LDL apolipoprotein B-100 were assessed by gas chromatography-mass spectrometry (GC-MS) analysis. Human adrenocortical cells (NCI-H295R) were incubated for 24h with 100 μg/mL of isolated LDL and after removal of supernatants the cells were further stimulated for next 24h with angiotensin II. Aldosterone and cortisol release were then quantified in the supernatants after 24h and 48h, respectively. Results: Circulating LDL from IGT and DM2 subjects were substantially more oxidized and glycoxidized than the LDL samples from NGT subjects. Each of the five measured oxidation/glycoxidation markers was significantly positively associated with glycemic control, measured as HbA1c. LDL stimulated aldosterone and cortisol release from adrenocortical cells. However, hormone secretion was inversely related to the degree of LDL modification. Conclusion: Prediabetic and diabetic biochemical LDL modifications may promote impaired adrenocortical aldosterone and cortisol synthesis. Die Modulation der Interaktion von Nephrin und β-Arrestin2 durch Protein-Kinase C alpha steuert die Nephrin-vermittelte Endozytose und Signaltransduktion Zielsetzung: Hepatische Sternzellen (HSCs) sind die primären fibrogenen Zellen in der fibrotischen Leber. Selektive Apoptose von HSCs stellt einen neuen antifibrotischen Therapieansatz dar. Wir haben kürzlich gezeigt, dass das Endocannabinoid 2-Arachidonoylglycerol (2-AG) die Proliferation von HSCs blockieren sowie Apoptose induzieren kann. Hepatozyten sind jedoch gegenüber diesen Mechanismen resistent. Der exakte molekulare Mechanismus dieser selektiven Zelltod-Induktion in HSCs ist noch nicht geklärt. Ziel dieser Arbeit war es, eine mögliche Rolle von COX-2 im differentiellen Zelltod-Verhalten primärer HSCs und Hepatozyten durch 2-AG-Metabolisierung in pro-apoptotischen Prostaglandin-D2-Glycerolester (PGD2-GE) zu überprüfen. Methoden: Primäre Hepatozyten und HSCs wurden durch Collagenaseperfusion aus Lebern gesunder Ratten isoliert. 2-AG-oder PGD2-GE-induzierte Apoptose wurde mittels LDH-Assay und Western blot für Caspase 3-und PARP-Cleavage analysiert. Bildung von reaktiven Sauerstoffspezies (ROS) wurde durch DCFDA-Fluoreszenz ermittelt. COX-2-Expression wurde mittels Western Blot bestimmt. Ergebnisse: HSCs zeigten eine signifikante COX-2-Proteinexpression, wohingegen Hepatocyten keine wesentliche COX-2-Expression aufwiesen. Behandlung von primären in Kultur aktivierten HSCs mit 2-AG induzierte einen dosisabhängigen Zelltod (70% nach 24h bei 10μM), begleitet von PARP-und Caspase 3-Cleavage. PGD2-GE induzierte in primären HSCs ebenfalls dosisabhän-gig Apoptose. Dagegen verursachte 2-AG in primären Hepatozyten sogar bis zu Konzentrationen von 100μM keinen Zelltod, PGD2-GE jedoch führte ab Konzentrationen von 25μM zum Zelltod. 2-AG und PGD2-GE führten zur Bildung von ROS in HSCs, was auf gemeinsame ROS-abhängige Apoptose-Signalwege hinweist. Schlussfolgerung: HSCs und Hepatozyten weisen einen signifikanten Unterschied in der Expression von COX-2 auf, was eine unterschiedliche Metabolisierung des Endocannabinoids 2-AG bedingt. Die Produktion von PGD2-GE durch COX-2 in HSCs trägt möglicherweise zur disparaten Empfindlichkeit von Hepatozyten und HSCs gegenüber 2-AG-induzierter Apoptose bei. Die Rolle des Hypoxie-induzierbaren-Faktors 1a in der Strahlentherapieresistenz von humanen Adenokarzinomzellen der Lunge (A549) Zielsetzung: Hypoxie hat einen entscheidenden Einfluss auf die Chemo-und Strahlentherapieresistenz von soliden Tumoren und somit auf die Prognose von Tumorerkrankungen. Die Hypoxie-induzierbaren-Faktoren (HIF-1a und HIF-2a) sind Transkriptionsfaktoren, die über spezifische Zielgenaktivierung adaptive Prozesse in den hypoxischen Tumorarealen steuern. In dieser Studie wurde die Strahlensensibilität der Adenokarzinomzelllinie der Lunge (A549) unter dem Einfluss von HIF-1 und HIF-2 untersucht. Methoden: Im ersten Schritt wurde die Auswirkung von Bestrahlung 6 Gy (1x, 4x, 10x) auf die A549 Zellen untersucht (Zellzählung, Kolonie-Assay, Immunzytofluoreszenz: Caspase-3, Kerngrößen, Multinuklei). Unter normoxischen und hypoxischen Bedingungen wurde die HIF-1a und HIF-2a Expression mittels Western Blot und PCR mit und ohne Radiatio untersucht. Die Strahlentherapieresistenz unter Inhibition von HIF (siRNA) wurde in vitro (Kolonie-Assay, Zellzählung) und in vivo (tumor growth delay assay) untersucht. Ergebnisse: Bestrahlung mit 6 Gy führte zu einer Reduktion der Proliferation von A549 Zellen ohne Beeinflussung der Apoptose. Gleichzeitig änderte sich die Kernmorphologie mit einem Anstieg der Kerngröße und vermehrten Multinuklei unter fraktionierter Bestrahlung. Dies konnte auf einen Anstieg der "seneszenten" Zellen zurückgeführt werden. Ein direkter Einfluss einmaliger Radiatio auf die Expression von HIF-1 oder HIF-2 wurde nicht beobachtet. Allerdings konnte über die Inhibition von HIF-1a mittels siRNA eine Erhöhung der Strahlensensibilität in den A549 Zellen in vitro erreicht werden. Dies wurde in vivo mittels tumor growth delay assay bestätigt. Schlussfolgerung: Die Aktivierung von HIF-1a in hypoxischen Tumorarealen hat einen entscheidenden Einfluss auf die Sensibilität von A549 Zellen gegenüber Bestrahlung. Conditional overexpression of neuronal nitric oxide synthase is cardioprotective in ischemia-reperfusion Introduction: We previously demonstrated that conditional overexpression of the neuronal nitric oxide synthase (nNOS, NOS1) inhibited L-type Ca 2+ -channels. We now hypothesize that nNOS overexpression has an impact on myocardial contractility and acts cardioprotective after ischemia-reperfusion. We assessed cardiac function in the newly established transgenic mouse model with conditional, myocardial nNOS overexpression. NOS-activity (22 ± 1.5 vs. 29 ± 1μM/sec, n=18, p<0.05) was significantly enhanced after nNOS overexpression. Co-immunoprecipitation experiments indicated interaction of nNOS with SR Ca 2+ ATPase and additionally with L-type Ca 2+ -channels in nNOS overexpressing animals. Ica,L (reduction of 40±6 rel.%, n=12, p<0.05) as well as intracellular Ca 2+ -transients and fractional shortening in cardiomyocytes were clearly impaired in nNOS overexpressing mice (3.0 ± 0.4F/F0 vs. 2.2 ± 0.2F/F0, n=13, p<0.005 and 7.7 ± 1.3% vs. 3.8 ± 0.5%, n=13, p<0.05). In vivo examinations of the nNOS overexpressing mice showed a decrease of +dp/dtmax (reduction for 52 ± 17%, n=12, p<0.05) as well as a reduced ejection fraction (43±5% vs. 63±9%, n=12, p<0.05). Ischemia-reperfusion experiments showed a cardioprotective effect of nNOS overexpression (30 min post-ischemia, LVDP 20±6 in non-induced animals vs. 60±11 mmHg in nNOS overexpressing animals, n=6, p<0.05). Discussion: In summary, we demonstrated that under basline conditions, conditional transgenic overexpression of nNOS resulted in a mild reduction of myocardial contractility, mainly due to inhibition of the L-type Ca 2+ -channel. In contrast, under pathophysiological conditions (i.e. ischemia-reperfusion) nNOS overexpression acts cardioprotective. These effects might be caused by a reduction of myocardial Ca 2+ -overload after reperfusion. Hintergrund und Ziele: Die Pathogenese der erhöhten Apoptose in der Hepatitis C Virus (HCV)-infizierten Leber ist weitestgehend unbekannt. Für zahlreiche HCV Proteine ist eine Modulation von zellulären Apoptosemechanismen beschrieben worden. TRAIL, der TNF-related apoptosis-inducing ligand, wurde kürzlich als zytotoxisch für HCV-infizierte Hepatozyten beschrieben. Um die zugrunde liegenden molekularen Mechanismen einer potentiellen Rolle von TRAIL bei der HCV-induzierten Hepatitis und der viralen Clearance zu studieren, untersuchten wir die Effekte der HCV Replikation auf die TRAIL-induzierte Apoptose in humanen Hepatomazellen. Methoden: Huh7.5 Zellen wurden mit dem in Zellkultur infektiösen HCV Stamm JFH-1 sowie den Mutanten JFH-1/ΔE1E2, JFH-1/GND und SGR-JFH-1 HCV RNA transfiziert bzw. infiziert. Apoptose wurde durch Bestimmung von PARP, Caspase-8 und -9 Spaltprodukten sowie mittels TUNEL-Reaktion untersucht. Ergebnisse: Transfektion von Huh7.5 Zellen mit Replikations-kompetenter JFH-1, nicht jedoch mit Replikations-defizienter JFH-1/GND RNA, führte zu einer Apoptose von Huh7.5 Zellen, nachgewiesen mittels PARP Spaltung und positiver TUNEL Reaktion. Die verstärkte TRAIL Apoptose war in mit JFH-1/ΔE1E2 und SGR-JFH-1 subgenomischer HCV RNA transfizierten Huh7.5 Zellen ähnlich stark wie beim vollständigen JFH-1 Virus, was auf eine Unabhängigkeit der Apoptose-Sensibilisierung von Strukturproteinen sowie die Notwendigkeit der viralen Replikation hindeutet. Untersuchungen zur Signaltransduktion der JFH-1-bedingten Apoptose-Sensibilisierung zeigen eine deutliche Abhängigkeit von Caspase-9 Aktivierung sowie eine JFH-1-induzierte Suppression von bcl-2 und bcl-XL. Dies deutet auf eine zentrale Bedeutung des mitochondrialen Signaltransduktionsweges bei der JFH-1-induzierten Apoptose hin. Schlussfolgerung: Unsere Daten zeigen eine Apoptosesensibilisierung von Huh7.5 Hepatomazellen durch HCV Replikation, welche unabhängig von HCV Strukturproteinen und wahrscheinlich mitochondrial beding ist. Diese Ergebnisse geben wichtige Hinweise für die Pathogenese der Hepatitis C und die Mechanismen der viralen Clearance. Bier, jedoch nicht Ethanol stimuliert in vitro die Enzymsekretion der Pankreasazinuszelllinie AR4-2J und frisch isolierter Pankreasazinuszellen der Ratte A. Gerloff 1 , M. V. Singer 1 , P. Feick 1 1 II. Medizinische Klinik, Universitätsklinikum Mannheim, Mannheim Hintergrund: Da der Pankreasazinuszelle in der frühen Phase der Entwicklung der alkoholischen Pankreatitis eine wichtige Rolle zugesprochen wird, wurde die Wirkung von Alkohol (Ethanol) auf die Funktion dieser Zelle bereits seit Jahren (44) intensiv untersucht. Allerdings wird Alkohol meist in Form von schmackhaften Getränken konsumiert, die viele nichtalkoholische Inhaltsstoffe enthalten, welche ebenfalls einen pathophysiologischen Einfluss auf die Funktion des Pankreas haben können. Ziel: Vergleich der Wirkung von Bier und adäquaten Ethanollösungen auf die Proteinsekretion und Signaltransduktion der Pankreasazinuszelllinie AR4-2J (Ratte) und frisch isolierter Ratten-Azinuszellen. Methoden: AR4-2J-Zellen wurden für 72h mit Dexamethason differenziert und frisch isolierte Azinuszellen durch Collagenase-Verdau des Pankreas von Spraque-Dawley-Ratten gewonnen. Nach Inkubation der Zellen für 60 Min. wurde die Amylasefreisetzung als Maß der Proteinsekretion mit Hilfe eines kommerziellen Testkits bestimmt. Ergebnisse: Die Inkubation von AR4-2J-Zellen mit Bier (1-10% (v/v)) bewirkte eine dosisabhängige Stimulation der basalen Amylasesekretion. Reiner Ethanol in vergleichbarer Konzentration wie im Bier hatte keinen Effekt auf die Amylasefreisetzung. Die Bestimmung von LDH nach 24h Inkubation der AR4-2J-Zellen zeigte, dass die bierinduzierte Amylasefreisetzung nicht auf einer Membranschädigung beruhte. Die Verwendung selektiver Inhibitoren und des Ca-Indikators Fura-2/AM ergab, dass die bierinduzierte Amylasesekretion vorwiegend durch die Aktivierung von Phospholipase C und der anschließenden Kalzium-Freisetzung aus intrazellulären Speichern vermittelt wird. Der stimulatorische Effekt von Bier auf die Proteinsekretion war in frisch isolierten Azinuszellen reproduzierbar. Schlussfolgerung: Unsere Daten zeigen, dass der Effekt von Bier auf die Sekretion von Pankreasazinuszellen auf nichtalkoholische Inhaltsstoffe zurückzuführen ist. Diese Inhaltsstoffe müssen bei der Untersuchung von alkoholinduzierten pathologischen und funktionellen Veränderungen berücksichtigt werden. Pharmakokinetik und Pharmakodynamik einer FCKW-freien, fixen Kombination aus Beclometason-Dipropionat und Formoterol (-1,46, 0,59 und -2,45 mm Hg) erreichte keine statistische Signifikanz. Bei den mit Liraglutid behandelten Patienten zeigte sich im Vergleich zu Placebo eine Senkung der Triglyceride (adjustiert) von -19% (0,65 mg, p=0,03), -15% (1,25 mg, p=0,09) und -22% (1,90 mg, p=0,01) . Es gab keine klinisch relevanten und konsistenten Unterschiede bezüglich der Gesamtcholesterin-, HDL-, LDL-, ApoB-, IL-6-, TNF-α-, Leptin-und Adiponectin-Konzentrationen zwischen den Liraglutid-Behandlungsgruppen und Placebo, eine signifikante Reduktion des LDL-Cholesterins wurde unter Placebo im Vergleich zu den aktiven Behandlungs-gruppen beobachtet, das galt aber nicht für ApoB, bei dem lediglich in der 1,25 mg Behandlungsgruppe ein Unterschied zu verzeichnen war. Es konnte ein ausgeprägter Effekt von Liraglutid auf die PAI-1-Konzentrationen mit Reduktionen von -14% (0,65 mg, p=0,29), -29% (1,25 mg, p=0,02) bzw. -25% (1,90 mg, p=0,05) gegenüber Placebo beobachtet werden. Das galt auch für die BNP-Konzentrationen mit dosisabhängigen Senkungen von -26% (p=0,1), -30% (p=0,05) und -38% (p=0,01) gegenüber Placebo für die entsprechenden Liraglutid-Behandlungsgruppen. Die beobachteten dosisabhängigen Senkungen des CRP gegenüber Placebo (-3%, -12% und -20%) erreichten keine statistische Signifikanz. Schlussfolgerung: Die Behandlung mit Liraglutid war mit einer Blutdrucksenkung und einer Abnahme der Triglycerid-, PAI-1-und BNP-Konzentrationen verbunden, die beobachteten Effekte müssen in Langzeitstudien bestätigt werden und bedürfen weiterer Untersuchungen. Objectives: The majority of treated hypertensive patients do not achieve target blood pressure levels <140/90 mmHg. One key reason is inadequate adherence with the prescribed drug regimen. Dosing regimens are either not executed as prescribed (non compliance) or patients stop taking the medication (non persistence). It has been demonstrated that drug adherence with angiotensin receptor antagonists like valsartan is superior in comparison to other drug classes. The present study was designed to evaluate whether drug adherence could be further improved by the use of supportive tools. Design and Methods: 28 centers were randomized to provide pharmacological treatment with or without a set of supportive measures (e.g. structured physicianpatient interaction, printed information about hypertension, reminder stickers, pill box with alarm, home blood pressure measurement). 202 newly diagnosed patients or patients with stage 1 hypertension (blood pressure at baseline 149.8±6.2/93.9±4.4 mmHg) who had not been treated for at least 1 year were included in this trial. All patients entered the 34-week treatment phase with Valsartan 160 mg. Titration to Valsartan 160 mg/HCTZ 12.5 mg was allowed if necessary. Drug adherence was assessed by electronic monitors (Medication Event Monitoring System -MEMS). Results: Patients treated with a valsartan-based therapy in combination with supportive measures demonstrated lower rates of treatment discontinuation. Per-sistence at the end of the 8 months observation period was 88% in the control patients and 96% in patients receiving supportive measures. In addition, better execution of the dosing regimen (compliance) could be observed in patients receiving supportive measures but this effect tended to fade with time. BP control improved more in patients with the supportive measures. Conclusions: Drug adherence can be improved with the use of supportive measures. In this study, while the effect on compliance decreased over time, the effect of chosen supportive measures on persistence seems to be long lasting. Randomized, double blind parallel group study to evaluate the reduction of the urinary albumin/ creatinine ratio by valsartan plus lisinopril versus lisinopril or valsartan alone in hypertensive patients with microalbuminuria -the VALERIA trial Objectives: Microalbuminuria is known as an independent predictor for stroke, myocardial infarction and death and has a higher prevalence in hypertensive subjects than in the general population. Intensified inhibition of the renin-angiotensin-aldosterone system seems to be an efficient treatment option and might be achieved by dual blockage with ARBs and ACEIs. It was the aim of the study to compare the efficiency and safety of a combination therapy comprising valsartan and lisinopril with valsartan and lisinopril monotherapy in patients with hypertension and microalbuminuria. Methods: This was a randomized, double blind parallel group study. Patients with hypertension (mean sitting diastolic blood pressure = 85 mmHg and < 110 mmHg) and microalbumiuria (urinary albumin/creatinine ratio (UACR) = 2.5 mg/mmol and = 25.0 mg/mmol for men and UACR = 3.5 mg/mmol and = 35.0 mg/mmol for women in the first morning urine sample on at least two of three visits) were eligible for participation. After a wash-out/placebo-run-in phase of max. 3 weeks, patient were randomized to treatment (1:1:1) with either lisinopril 10-40 mg (LIS), valsartan 80-320 mg (VAL) or the combination of valsartan/linisopril 80/10-320/20 mg (COM) for 30 weeks. Results: Median UACR at baseline in the COM, VAL, and LIS group was 11.6 mg/mmol, 7.5 mg/mmol, and 8.8 mg/mmol, respectively. At baseline, systolic/ diastolic BP for COM, VAL, and LIS was 150.4/90.1 mmHg, 153.1/91.9 mmHg, and 153.0/90.6 mmHg. Treatment with COM, VAL, and LIS resulted in an UACR reduction of 64%, 53%, and 41% (median) after 30 weeks of treatment. The reduction achieved with COM was significantly greater than with LIS (p=0.036). Normalization of microalbuminuria (UACR < 2.5 mg/mmol for men and < 3.5 mg for women) with COM, VAL, and LIS was achieved in 38%, 31% and 17% of the patients (p=0.0344 for COM vs. LIS). Blood pressure differences between the groups were not statistically significant. All treatments were well tolerated. Conclusion: In patients with hypertension and microalbuminuria the combination of valsartan and lisinopril provided a significantly better reduction of UACR and doubled the rate of patients with normalized UACR compared to lisinopril alone. Analyse der Mikrozirkulation der oberen Extremitäten unter LDL-Apherese The baseline PPG of the rebleeder (group b) was 24.43 +-2.63 mmHg before TIPS and 12,57 +-2.82 mmHg after TIPS insertion, giving an overall PPG reduction of 48,52%. 28 patients who underwent TIPS for variceal bleeding never had a bleeding episode again after TIPS (group A) . The baseline PPG of these patients was 21.8 +-3.79 mmHg before TIPS and 10,0 +-2,71 mmHg after TIPS, giving an overall PPG reduction of 54,15% Statistical analysis showed that the PPG difference between 12,57 mmHg in rebleeder (group B) and 10mmHg in non-rebleeder (group A) was statistically significant (p-value < 0.05). Patients with refractory ascites never suffered from an episode of bleeding after TIPS independently from their initial PPG reduction. Conclusion: Patients who underwent TIPS for recurrent variceal bleeding do have a significant higher risk for rebleeding with an initial PPG reduction to 12,57 mmHg whereas those patients in which the PPG reduction to 10 mmHg can be achieved a rebleeding episode is unlikely. We conclude that a PPG reduction to at least 10mmHg should be aimed to prevent further bleeding episodes. These findings differ from previous reports in which PPG of less than 12 mmHg is thought to prevent rebleeding. Ergebnisse: TGR Männchen jedoch nicht TGR-Weibchen entwickeln eine Albuminurie (TGR-C: 129 mg/24h) und Glomerulosklerose, die durch Flutamid zu >90% unterdrückt wird (TGR-Fl: 6 mg/24h). Testosterongabe induziert in TGR-Weibchen jedoch nicht in WT-Weibchen Albuminurie (TGR-OvT: 87 mg/24h, WT-OvT: 1.7 mg/24h) und Glomerulosklerose (Schadensindex-TGR-OvT: 152, WT-OvT: 5,3). Ovariektomie induziert keine Albuminurie. Testosteron stimuliert in TGR-und WT-Weibchen das renale Wachstum und die glomeruläre Angiotensinogenexpression, das glomeruläre Wachstum wird jedoch nur in TGR-Weibchen erhöht. Androgenrezeptoren werden im Glomerulus geschlechtsunabhängig exprimiert. Schlussfolgerung: AT1 Rezeptorüberexpression in Podozyten transgener Ratten induziert Albuminurie und Glomerulosklerose. Testosteron ist ein entscheidender Kofaktor, der möglicherweise über eine direkte Stimulation der glomerulären AngII Bildung wirkt. Hohe Prävalenz der ASS-Non-Responder bei ACVB-Patienten in den multiplen Testanalysen Hintergrund und Zielsetzung: In der Therapie der HIV-Infektion sind Wechselwirkungen und Unverträglichkeit der mittlerweile zahlreich zur Verfügung stehenden antiretoviralen Medikamente ein grosses Problem. Mehr als 50% der antiretroviralen Medikamente und begleitenden Antiinfektiva gegen opportunistische Infektionen weisen positiv geladene Reste (Kationen) auf. Die Ausscheidung organischer Kationen über die Leber und Niere erfolgt u.a. über die organischen Kationentransporter (OCT) 1 und 2, die eine breite Substratspezifität aufweisen. Ziel der Studie war die Charakterisierung kationischer antiretroviraler Medikamente und Antiinfektiva als Inhibitoren und Substrate von OCT 1/ 2. Methoden: HEK-293 Zellen wurden stabil transfiziert mit humanem OCT 1 und 2 kloniert im eukaryotischen Expressionsvektor pcDNA3. Die IC50-Werte wurden durch Messungen der spezifischen Aufnahme von 3H-gelabeltem 1-Methyl-4-phenylpyridinium (MPP+) bestimmt. Die quantitative Bestimmung der spezifischen Substrate erfolgte mittels liquid chromatography electrospray-ionizationtandem mass spectrometry (LC-ESI-MS/MS). KM und Vmax wurden mit der Michaelis Menten Gleichung bestimmt. Ergebnisse: Pentamidine (IC50(hOCT1) = 0.4 (1) μmol/l (Mittelwert (Standardfehler); (OCT2) 3.8(1)), Nelfinavir (7(1); 33(11)), Ritonavir (14(2); 51(22)), Lamivudine (17(3); 13(3)), Trimethoprim (20 (3); 131(12)), Zalcitabine (24(5); 25 (7)), Saquinavir (37 (7); 105(29)) und Indinavir (37(6); 275(57)) zeigten eine signifikante Hemmung von OCT1/2. Lamivudine und Zalcitabine sind Substrate von OCT1/2 (Lamivudine: OCT1(Vmax=2.0(0.2) nmol/mg/min; KM=249(51) μmol/l) OCT2 (Vmax=1.1(0.2); KM=248(86)) Zalcitabine: OCT1(Vmax=1.0(0.1); KM= 242(56); OCT2(Vmax=0.6(0.1); KM=232 (13) Ergebnisse: Der endogene Ligand S1P, der selektive S1P1-Rezeptor Agonist SEW 2871 und der unselektive S1P-Rezeptor Agonist FTY720 transaktivieren den ebenfalls bereits als Vermittler protektiver intrazellulärer Signalwege beschriebenen EGF-Rezeptor. Damit assoziert ist die Aktivierung von Akt in Ratten-Kardiomyozyten. Im Rattenmyokard verbessert bei Applikation beginnend mit Reperfusion FTY720, nicht jedoch der selektive S1P1 Rezeptor Agonist SEW2871 die Erholung der mechanischen Funktion signifikant. In humanen Myokardpräparaten zeigt FTY720 ex vivo einen analogen Effekt bei Applikation unter Reperfusion. Zusammenfassung: Stimulation von S1P1 und S1P3-Rezeptoren induziert die Aktivierung von Akt in Kardiomyozyten. Eine Verbesserung der Erholung der mechanischen Funktion lässt sich nur über Stimulation des S1P3 Rezeptors unter Reperfusion erzielen. S1P-Rezeptoren scheinen daher ein klinisch interessanter Angriffspunkt für eine Behandlung im Sinne einer Pharmakologischen Postkonditionierung. Systemic effects of glucose content in PD fluids on life span and neuronal function in C. elegans Background: Glucose content in peritoneal dialysis fluids has a decisive role in the formation of glucose degradation products (GDPs) during sterilization and is thus associated with the degradation of peritoneal membrane integrity. Absorption of GDPs from the peritoneal cavity in peritoneal dialysis patients results in rising plasma AGE levels. One precursor in AGE formation is Methylglyoxal, which is metabolized by glyoxalase-1. To further investigate systemic effects of glucose content in PD fluids on life span and neuronal function, wild type and glyoxalase-1 overexpressing C. elegans were used as model system. Homologies to 70% of all human genes are preserved in C. elegans. Thus, this model system allows not only performance of life span assays, but also analysis of neuronal function. Methods: C. elegans were cultivated under normal conditions and in the presence of 1.5% and 4% glucose derived from peritoneal dialysis fluids to perform life span assays. Simultaneously locomotive patterns as parameter of neuronal function and neuronal GFP expression were evaluated for each group. Results: Wild type C. elegans showed a significant reduction of life span of 65% under the influence of glucose 1,5% and of 77% using 4% glucose. In contrast, glyoxalase-1 overexpression led to an increased resistance towards glucose expo-sure with no significant reduction of life span under 1.5% or 4% glucose. Additionally, with glucose exposure an impairment of neuronal function was observed in wild type C. elegans displaying severe changes in locomotive patterns, which were not present in transgenic C. elegans. Neuronal GFP expression in wild type C. elegans declined significantly with glucose exposure without a dose dependant effect. Conclusion:. Glucose derived from PD fluids has a significant impact on life span and neuronal impairment in C. elegans. Whether potential systemic toxicity and neurotoxicity in PD patients can be attributed to PD fluids has to be further evaluated. Common pathways in endogenous major depression and depression during IFN-α therapy for chronic hepatitis C Background: A major complication of combination therapy with pegylated interferon-alpha (IFN-α) and ribavirin in patients with chronic hepatitis C is the induction of depressive side effects. Methods: To elucidate the underlying pathophysiological mechanisms, a total of 50 Caucasian patients with histologically proven chronic hepatitis C were treated with standard combination therapy consisting of pegylated IFN-α2a and ribavirin. The transcriptional profile 12h before and 12h after the first injection of IFN-α was analysed using human genomic microarrays (Affymetrix, HG U133A) and quantitative real-time RT-PCR. Class prediction analysis was performed to identify genes which are differentially regulated in patients with or without IFNinduced depression. Furthermore, PBMC from 21 patients hospitalized for se vere major depression and 11 controls were cultivated in vitro with pegylated IFN-α2a to validate the data in this cohort. Results: 11/50 HCV patients (22%) developed clinically relevant IFN-induced depression. Using class prediction analysis, the development of depression could be predicted with 91% accuracy by 16 genes including DYNLT1, GCH1, TOR1B, DISC1, MEF2A and ST3GAL5 that were previously described to be relevant for recurrent major depression or neuronal development in the brain. In accordance with this data, increased endogenous IFN-production and selective hyper-responsiveness of these genes to IFN stimulation were observed in HCVnegative patients with severe major depression. Conclusions: These data suggest that selective hyper-responsiveness to exogenous (IFN therapy) or endogenous (endogenous depression) type I IFNs may lead to the development of depressive symptoms. These data could lead to the discovery of novel therapeutic approaches to treat IFN-induced and major endogenous depression. Renal toxicity of glucose degradation products in peritoneal dialysis Purpose (Zielsetzung): In peritoneal dialysis (PD) residual renal function contributes to improved patient survival and quality of life. Glucose degradation products (GDP) impair not only the peritoneal membrane, but also appear in the systemic circulation with the potential for organ toxicity. Here we show that in a model of advanced renal failure, GDP affect the structure and function of the remnant kidney. Sprague-Dawley rats were randomly assigned to a twostage subtotal nephrectomized (SNX) or sham operation and were left untreated for 3 weeks. The SNX+GDP group received chemically defined GDP intravenously for 4 weeks; the SNX and the sham-operated rats remained without GDP. The complete follow-up for all groups was 7 weeks post-operatively. We analyzed renal damage using a semiquantitative score for glomerulosclerosis and tubulointerstitial damage as well as for immunohistochemical analyses. The SNX+GDP rats developed significantly more albuminuria (12.3 ± 4.96 mg/24 h vs. SNX 5.68 ± 2.77 mg/24 h; p ≤ 0.05) and showed a significantly higher score of glomerulosclerosis index (2.18 ± 0.33 vs. 1.82 ± 0.23; p ≤0.01) and tubulointerstitial damage index (2.17 ± 0.29 vs. 1.78 ± 0.22; p ≤ 0.01). In the SNX+GDP group the expression of carboxymethyllysin and methylglyoxal was significantly higher in the tubulointerstitium and the glomeruli compared to the SNX rats. Caspase 3 staining and TUNEL assay were more pronounced in the tubulointerstitium and the glomeruli of the SNX+GDP group. In SNX+GDP animals, the expression of the slit diaphragm protein nephrin, was significantly lower compared to SNX and sham operated animals. In subtotally nephrectomized rats, administration of GDP increased albuminuria, indices of glomerular and tubulointerstitial damage significantly, specifically with a perturbation of podocytes. It is likely that GDP-free PD solutions maintain and stabilize residual renal function in PD. Non-parenchymal Liver Cells (Wu et al., Hepatology, in press ). Therefore, the aim of this study was to investigate whether HBV has the ability to suppress TLR-induced antiviral responses in parenchymal and non-parenchymal liver cells. We have isolated murine KC by counterflow elutriation as well as murine LSEC by anti-LSEC microbeads. In addition, primary murine hepatocytes were isolated by a two-step perfusion method. NPCs and hepatocytes were cultivated in the presence or absence of HBsAg, HBeAg, HBV virions or supernatants from HBV-producing HBV-Met cells, and were stimulated by TLR 1-9 ligands. Supernatants were collected and tested for antiviral cytokines by viral protection assay or co-cultured with differentiated HBV-Met cells. Primary hepatocytes, undifferentiated HBV-Met cells and highly differentiated HBV-Met cells were stimulated by TLR 1-9 ligands. Results: Pretreatment of hepatocytes and NPCs with HBV-Met cell supernatants (contain HBsAg, HBeAg and virions), HBsAg, HBeAg and HBV virions almost completely abrogated TLR 3 and TLR 4 induced antiviral activity which correlated with suppressed ISGs induction by poly I:C and LPS on the transcriptional level. TLR 1-9 stimulation had no direct antiviral effect on HBV-Met cells in contrast to primary hepatocytes. In addition, expression of pro-inflammatory cytokines (TNF-a, IL-6) after TLR -3, -4, -7, -8 and -9 stimulation were significantly reduced in highly differentiated HBV-Met cells compared with undifferentiated HBV-Met cells. Our data indicate that Integrated HBV can downregulate the TLR-mediated activation of hepatocytes. Furthermore, HBV can almost completely abrogate the antiviral activity of hepatocytes and NPCs induced by TLR 3 and TLR 4 stimulation. This has major implications for the interaction between HBV and the immune system. Schimäre im Pankreas: ein Glukagon-produzierendes neuroendokrines Karzinom assoziiert mit Hypoglykämien Conclusions: DBE-ERCP is an alternative method for diagnostic as well as therapeutic interventions in the biliary as well pancreatic system in the operated patient. However, it should be limited to selected patients, e.g. with contraindications for PTC, as it is a time consuming as well as a cost intensive procedure. Undifferenziertes embryonales Sarkom der Leber -Eine seltene primäre Leberneoplasie beim Erwachsenen Patients with metabolic syndrome (MS) and type 2 diabetes are at increased risk for coronary artery disease. Lipoprotein metabolism is characterized by elevated triglycerides (TG), low HDL cholesterol (HDL-C) and a predominance of atherogenic dense LDL (dLDL). This is also denoted as atherogenic lipoprotein phenotype (ALP). Methods: Multicenter, randomized, open-label cross-over study investigating the effect of combination therapy of fluvastatin/fenofibrate (80/200 mg) (FF) on the LDL-subfraction distribution compared to combination therapy of simvastatin/ ezetimibe (20/10 mg) (SE) in patients with MS and type 2 diabetes. At baseline and after 6 weeks of combination therapies LDL-subfractions were measured by endpoint gradient ultracentrifugation. Results: 75 patients were randomized, 69 completed the study. Blood lipid samples of 56 patients could be analysed. 38 out of 56 patients (68%) showed a profile dominated by dLDL. In these patients, TG were elevated and HDL-C was lower compared to non dLDL patients. In all patients reduction of total and LDL cholesterol by SE was stronger than by FF. The increase of HDL-C was stronger with SE in the non dLDL group, whereas in the dLDL group there was no difference between treatments. In non dLDL patients there was no difference with regard to TG reduction and no effect on calculated LDL-radius. However, in the dLDL group FF was more efficient in reducing TG (p=0.020 between treatments) and SE reduced LDL radius even further, whereas FF increased LDL radius to larger LDL particles (p<0.001 between treatments). Conclusions: Simvastatin/ezetimibe combination is more efficient in reducing total and LDL cholesterol. This is also true for HDL-C increase in patients without dLDL. However, in MS patients with dLDL fluvastatin/fenofibrate were more efficient in reducing TG and increasing LDL radius. Overall, the number of patients with AEs and myalgia was 15. 1% Hintergrund: BNP und NT-proBNP sind molekulare Biomarker, welche ebenso für die Diagnostik und Prognose der chronischen Herzinsuffizienz genutzt werden können wie für die Optimierung einer medikamentösen Therapie und das Langzeit-Management dieser Erkrankung. Erstmalig untersuchten wir den Einfluss eines strukturierten, multi-modalen, stationären Interventionsprogramms -wie es in Deutschland in vielen kardiovaskulären Rehabilitationskliniken angeboten wird -auf den zeitlichen Verlauf der NT-proBNP-Werte während und sechs Monate nach einer solchen Intervention. Methodik: Diese Studie wurde in sechs deutschen kardiovaskulären Rehabilitationszentren durchgeführt mit folgenden vier Interventionsmodalitäten: (1) Optimierung der medikamentösen Therapie, (2) Erziehung zu einem und Durchführung eines Krankheits-bezogenen Ausdauertrainings-Programms, (3) Intensive Information über Art und Verlauf der Erkrankung und Erziehung zu einem adäquaten Ernährungsverhalten, und (4) Teilnahme an den physischen und psychischen Entspannungsübungen. Zur Steigerung der Motivation und Dokumentation wurden speziell für diese Studie entwickelte Patienten-Tagebücher ausgegeben, welche den gesamten sechsmonatigen Studienverlauf abdeckten. NT-proBNP-Analysen erfolgten am Anfang (R1), während (R2) und am Ende der stationären Rehabilitationsperiode (R3), ebenso -auf ambulanter Basis -nach drei Monaten (R4) und sechs Monaten R5) nach Entlassung. Zum Vergleich wurde eine gleichaltrige Kontrollgruppe von Patienten herangezogen, welche nicht an einem solchen intensiven Programm teilnahmen, sondern in einer Herzinsuffizienz-Ambulanz medizinisch betreut wurden. Hypothese: Wir erwarteten einen positiven Effekt unseres Interventions-Programms auf die NT-proBNP-Spiegel während des stationären Aufenthaltes, und entweder eine Konstanz dieser Werte nach der Entlassung oder -auf Grund von mangelhafter Compliance -sogar einen Wiedereinstieg der Werte bis zu sechs Monaten nach Entlassung. Ergebnisse: Komplette NT-proBNP-Werte lagen für 60 Patienten vor, welche an einer chronischen Herzinsuffizienz im Stadium NYHA II -III litten, eine klinisch relevante Dekompensation erlitten hatten und eine LVEF = 35% aufwiesen: Der Medianwert der NT-proBNP-Spiegel betrug 1985 pg/ml am Anfang (R2), war geringfügig aber nicht signifikant reduziert auf 1644 (R2) und 1755 pg/dl (R3) während des stationären Aufenthaltes, fiel jedoch signifikant und klinisch relevant auf 978 pg/ml nach drei Monaten (R4; p<0,01) und auf 719 pg/ml nach sechs Monaten ab (R5; p<0,01). Der Medianwert der Kontrollgruppe änderte sich nicht während der sechsmonatigen Beobachtungsperiode (1164 pg/ml und 1107 pg/ml; NS). Schlussfolgerungen: Im Gegensatz zu unserer Hypothese hat eine modernes, strukturiertes, stationäres Rehabilitationsprogramm keinen Kurzzeit-Effekt auf die NT-proBNP-Spiegel innerhalb von Wochen, sondern vielmehr einen signifikanten und größenordnungsmäßig klinisch relevanten Langzeit-Effekt innerhalb von Monaten. Dies könnte in der Tatsache begründet liegen, dass die molekularen und strukturellen Umbauprozesse des linken Ventrikels im Sinne eines umgekehrten "left ventricular remodelling" entsprechend Zeit benötigen. Da die NT-proBNP-Spiegel mit der Prognose der Erkrankung assoziiert sind, kann indirekt geschlossen werden, dass unsere stationäre Rehabilitationsstrategie langfristig positive Effekte auf Hospitalisierungsrate und Überlebensprognose hat. Cancer Fatigue und gestörte Ruhe/Aktivitätsregulation bei rezidivfreien Mammakarzinom-Patientinnen, Ergebnisse einer prospektiven Studie r=0, 358, p=0, 015) . Vergleichbare Beziehungen bestanden zwischen dem PAP und AHI (r=0,39, p=0,002), dem AI (r=0,39, p=0,002) und dem zAI (r=0,40, p=0,016). Das HZV war bei Patienten mit CSA (1,93±0,5 l/ min/m 2 ) signifikant niedriger als bei OSA (2,55±1,0 l/min/m 2 ) oder Patienten ohne SAS (2,22±0,4 l/min/m 2 ). Das HZV korrelierte negativ mit dem zAI (r= -0,344, p=0,008), dem AI (r= -0,31, p=0,02) und dem AHI (r= -0,21, p<0,05). Bei Pat mit einer OSA waren solche Beziehungen nicht nachweisbar. Die vorliegenden Befunde unterstützen die These, wonach das Auftreten einer ZSA ein Parameter für die Schwere einer HI sein kann und erhöhte PA-und PCW-Drücke über pulmonal-vagale J-Rezeptoren zur Hyperventilation und damit Entstehung und Unterhaltung einer ZSA beitragen können. Der Quotient aus Serum-Natrium/ Urin-Natrium-Konzentrationen zu den Serum-Kalium/ Urin-Kalium-Konzentrationen (SUS:PUP) im Screening auf einen primären Aldosteronismus Hintergrund: Das Herzzeitvolumen (HZV) ist ein wichtiger Parameter in der Diagnostik und Therapie kardialer Erkrankungen. Die aktuellen Standardmethoden zur Bestimmung des HZV sind jedoch entweder invasiv (Rechtsherzkatheter, PiCCO) oder technisch aufwändig bzw. teuer (Magnetresonanztomographie, MRT). Die bisherigen nicht-invasiven Methoden zur Messung des HZV mittels Rückatmung von Kohlendioxid oder thorakaler Bioimpedanz sind zwar einfach durchzuführen, weisen aber methodisch bedingte Ungenauigkeiten auf. Ziel der vorliegenden prospektiven Studie war es daher, eine neue Methode zur Bestimmung des HZV mittels CW-Doppler Ultraschall (CWD) zu evaluieren. Methodik: Bei 32 konsekutiven Patienten wurde unmittelbar vor oder nach einer kardialen MRT das Herzzeitvolumen (HZV) mittels CWD im Liegen bestimmt (USCOM, USCOM LTD, Sydney Australia). Als Referenzwerte dienten die in der MRT bestimmten Werte, die mit dem arithmetischen Mittel aus zwei aufeinanderfolgenden CWD Messungen verglichen wurden. Der statistische Vergleich der Methoden erfolgte mittels Bland-Altman-Analyse. Ergebnisse: Das Patientenkollektiv bestand aus 20 Männern (Alter 17-80 Jahre, Median 51 Jahre) und 12 Frauen (Alter 27-78 Jahre, Median 64 Jahre). Insgesamt konnte bei 29 von 32 konsekutiven Patienten im Untersuchungszeitraum das HZV und SV mittels CWD bestimmt werden, bei 3 Patienten (9%) konnte kein ausreichendes Ultraschallsignal empfangen werden. Das HZV mittels MRT lag bei 5,2 +/-1,1 l/min (Mittelwert +/-SD, Minimum 3,0 l/min, Maximum 7,5 l/min), das HZV mittels CWD bei 4,7 +/-1,1 l/min (Minimum 2,8 l/min, Maximum 8,0 l/min). Die Bland-Altman-Analyse ergab eine gute Übereinstimmung der beiden Methoden für das HZV von 0,5 +/-1,0 l/min (mittlere Abweichung +/-SD) und für die Bestimmung des Schlagvolumens von 6,9 +/-16 ml. Die Methode zeigte eine gute Reproduzierbarkeit mit einer mittleren Abweichung von 0,1 +/-0,5 l/min für das HZV und 0,3 +/-7,7 ml für das SV. Schlussfolgerung: Der CW-Doppler Ultraschall erlaubt eine zuverlässige nichtinvasive Bestimmung des HZV mit guter Reproduzierbarkeit. Der zukünftige Stellenwert der Methode in der Diagnostik und Therapiesteuerung muss durch weitere Untersuchungen belegt werden. Nichtinvasive Bestimmung des Herzzeitvolumens mittels Inertgas-Rückatmung und CW-Doppler-Ultraschall -Sind die Ergebnisse vergleichbar? Bei 4 Patienten (10%) war die Messung mittels CWD nicht möglich, bei 2 Patienten (5%) konnte die IGR-Messung nicht durchgeführt werden. Das HZV mittels IGR lag bei 4,9+/-1,1 l/min (Mittelwert+/-SD, 2,7 bis 7,6 l/min) und bei 4,6+/-1,2 l/min (2,5 bis 8,0 l/min) mittels CWD. Die Bland-Altman-Analyse ergab eine gute Übereinstimmung für das HZV von 0,4+/-1,1 l/min (mittlere Abweichung+/-SD) und für das SV von 2+/-18 ml. Es zeigte sich eine gute Reproduzierbarkeit mit einer mittleren Abweichung von 0,2+/-0,6 l/min für das HZV mittels IGR bzw. 0,1+/-0,5 l/min mittels CWD. Schlussfolgerung: Die Bestimmung des HZV und SV mittels IGR und CWD ergab eine gute Übereinstimmung und Reproduzierbarkeit, so dass die Methoden als vergleichbar einzuschätzen sind. Zur Identifikation des optimalen Patientenkollektives für jede der beiden Methoden sind weitere Untersuchungen zur Erarbeitung eines Score-Systems geplant. Validierung einer einfach anzuwendenden neuartigen oszillometrischen Methode zur Bestimmung der Pulswellen-Geschwindigkeit Obesity in humans is mainly due to high-fat intake and associated with an increased incidence of glomerular injury that is associated with low-grade inflammation and increased production of reactive oxygen species (ROS). Lauric acid (C12:0), a major constituent of coconut oil, has anti-inflammatory activities, however its effects on pro-inflammatory gene expression in the kidney during obesity are unknown. The aim of the study was to quantify and compare renal cortical gene expression of pro-and antioxidant enzymes and ICAM-1 in C57BL/6J mice fed with standard chow diet (SD), or diets rich in animal fat (AFD) or vegetable fat (lauric acid, VFD) for 15 weeks. Changes in body weight and glucose tolerance (ip GGT) were also determined. Both high-fat diets caused weight gain and glucose intolerance to a similar degree (n.s., AFD vs. VFD, both p<0.001 vs. SD). Expression levels of proinflammatory genes (NO synthase 2, NOS2; catalytic subunit of the phagocytic NADPH oxidase, Nox2; intracellular adhesion molecule-1, ICAM-1) were more than 30-fold lower compared to antioxidant genes (gluthatione peroxidase, GPX and Cu/Zn superoxide dismutase, SOD1) and the regulatory subunit of the NADPH oxidase complex p22phox. Only VFD-treatment reduced renal expression of p22phox. Treatment with AFD but not with VFD increased mRNA expression of NOS2, Nox2, and ICAM-1. VFD, but not AFD treatment was associated with upregulation of the antioxidant genes SOD1 and GPX. These data suggest that fat diets rich in lauric acid, in contrast to diets containing animal fats, have distinct and possibly beneficial effects on expression of enzymes regulating cellular redox state in the kidney. Contractility in the Carotid Artery Obesity is a risk factor for diseases such as diabetes mellitus and atherosclerosis and has been associated with increased carotid artery intima thickness in obese patients. Leptin has been implicated in formation of reactive oxygen species (ROS), and functional leptin deficiency or impairment of leptin receptor activity result in obesity. Endothelin-1 (ET-1), ROS and reduced NO bioactivity are involved in vascular changes in obesity and diabetes. The aim of this study was to investigate the role of ROS in ET-1 mediated vasoreactivity in the carotid artery of obese leptin-deficient ob/ob and lean C57BL/6J wild-type mice. Rings were preincubated for 30 minutes with the NO synthase inhibitor, L-nitro-argininemethylester (L-NAME, 300 μmol/L) to block ETB receptor-mediated NO release. Rings were exposed to ET-1 (0.01-300 nmol/L) in the presence or absence of the ROS antioxidant EPCK-1 (a combination of Vitamin C and Vitamin E, 0.1 mg/ml). Endothelium-dependent relaxation to acetylcholine (ACh) was in-vestigated in the presence of non-specific cyclooxygenase (COX) inhibitiors. Maximal ET-1-mediated contraction in control mice was similar to obese mice. Antioxidant treatment with EPC-K1 reduced ET-1-induced contractions in control (from 44.7 ± 6.7% to 22.7 ± 3.8%, p<0.05), but not in obese mice (55.8 ± 11.9% vs. 49.2 ± 8.9%, n.s.) Endothelium-dependent relaxation to ACh remained unchanged in both groups. In conclusion, these results indicate that ROS contribute to ET-1-induced contractions in the carotid artery of healthy mice, an effect that disappears during obesity. Leptin may modulate contraction to ET-1 in the carotid artery by mechanisms that are independent of ROS. High dietary intake is a major cause of obesity, a risk factor for the development of hypertension, diabetes, and atherosclerosis. The aim of this study was to investigate whether high dietary fat intake-induced vascular changes are reversible upon dietary fat restriction. Body weight, glucose tolerance and vascular reactivity were measured in C57BL/6J mice, which were fed either with standard chow or with high-fat diet (HFD, 58% kcal from fat) for 6 months or with HFD for 6 months followed by fat restriction for 4 months. Vascular reactivity was analyzed in the carotid artery in response to the α-adrenergic receptor agonist phenylephrine (PE; 3x10 -8 M), and to acetylcholine (ACh; 10 -10 -10 -5 M) in the presence or absence of NG-nitro-L-arginine methyl ester (L-NAME; 3x10 -4 M), a nitric oxide (NO) synthase inhibitor. High-fat diet increased body weight and impaired glucose tolerance (p<0.05 vs. control). Vascular contractions in response to PE (3x10 -8 M) and Ach (10 -7 M) were increased both in the absence or presence of NO (p<0.05 vs. control), while the endothelium-dependent relaxation was unaffected. In contrast, dietary fat restriction normalized the body weight similar to control animals and also the relative insulin resistance (p<0.05 vs. HFD). In parallel, vascular contraction to ACh was attenuated in the absence of L-NAME (p<0.05 vs. HFD). Unexpectedly, dietary fat restriction did not reverse PE-and Ach-mediated contraction in the absence of NO induced by HFD. In conclusion, intake of high dietary fat has a "memory" effect on vascular reactivity, which cannot completely be reversed even upon dietary fat restriction. This may contribute to an increased risk of vascular injury seen in patients even after normalization of body weight and insulin resistance. Die phagozytotische Aufnahme von HCV-infizierten Apoptose-Körperchen durch HSC führt zur Induktion der Fibrogenese A minority of neuroendocrine tumors (NET) present functional syndromes by uncontrolled secretion of peptide hormones or messengers. Peptide receptor radiotherapy (PRRT) and transcatheter arterial chemoembolisation (TACE) have demonstrated efficacy as monotherapy in the treatment of functional NETs. PRRT has a slower and longer acting mechanism of action whereas TACE can be immediately effective. However, there are no reports that both therapies have been applied in combination. We treated three consecutive patients with severe functional syndromes caused by hepatic metastasis of NETs by sequential PRRT and TACE. The first patient (female 57 years) suffered from a pancreatic NET metastasized into the liver. Severe hypercalcemia with levels of 3.9 mmol/l developed leading to fatique and somnolence despite medical treatment.The patient received one course of 40 mCi Y-90 DOTA-TATE PRRT and 11 days later, TACE was performed at the right liver lobe due to persistent hypercalcemia. After 5 days, calcium levels were normalized and the patients was able to walk with support. After demission, the patients died of progressive disease 6 weeks later. The second patient (male, 58 years) presented with somnolence and hypoglycaemia down to 1 mmol/l by disseminated insulinoma of the pancreas. The patient received two courses of PRRT and three coursed of TACE involving both liver lobes. He tolerated the combined treatment well and is off intravenous glucose since the first TACE. The third patient (male, 62 years) presented with severe hypoglycaemia due to hyperinsulinemia caused by disseminated NET of unknown origin with prominent liver metastases in both liver lobes. Initially, the patient was treated by TACE followed by 2 courses of PRRT with 177-Lu. The treatment was well tolerated, the patient is off intravenous glucose. A second TACE was intended but was not be performed due to remission of the liver metastases. Initial experience with combined treatment of PRRT and TACE demonstrated that hepatic failure did not evolve in our patients and that the treatment was well tolerated. However, prognosis remains poor due to disseminated and progressive disease. Die Zahl zirkulierender endothelialer Progenitorzellen steigt mit zunehmendem Schweregrad der peripheren arteriellen Verschlusskrankheit These data indicate that the key miRNA-processing enzymes Dicer and Drosha and consequently the overall expression of miRNAs are downregulated during neointima formation in vivo. Moreover, the augmented proliferative-and attenuated apoptotic response observed following knock down of Drosha and Dicer in VSMC implicate an important role of these enzymes and of miRNAs for VSMC function during the development of vascular proliferative disease. (76) hochaktives endokrines Organ. Das Fettgewebe produziert nämlich zahlreiche Adipokinine, welche möglicherweise einen autokrinen und parakrinen Einfluss auf den Fettstoffwechsel, sowie eine endokrine Wirkung auf andere Organe haben. Die Entdeckung solcher Faktoren eröffnet die Frage, ob die Adipokinine die gesuchte Verbindung zwischen Adipositas und den damit assoziierten Erkrankungen sein könnten. Im diesen Zusammenhang haben wir untersucht, ob das Fettgewebe die Herzfunktion direkt mittels Sekretion von kardioaktiven Faktoren beeinflusst. Wir isolierten deshalb Adipozyten aus humanem Fettgewebe und untersuchten anschließend den Effekt ihrer Sekretionsprodukte auf Kardiomyozyten in Zellkultur sowie mittels Langendorff System auf isoliert-perfundierte Rattenherzen. Wie wir feststellen konnten, hatten die Sekretionsprodukte der Adipozyten die Kontraktion der Kardiomyozyten durch eine Verminderung des intrazellullären Kalziumstroms stark gehemmt. Durch Erhitzen oder Trypsin-Behandlung wurden die kardiodepressiven Faktoren inaktiv. Mittels Filtration nach Molekulargewicht konnten die kardiodepressiven Faktoren zwischen 10 und 30kD isolierten werden. Auf ähnliche Weise führte die Perfusion von isoliertem Herz mit Adipozytenfaktoren zu einer starken Reduktion der Kraftentwicklung sowie zu einer Reduktion des Koronarflusses durch eine Kontraktion der Koronararterien. Zusammenfassend, die ermittelten Daten lassen auf einen bislang unbekannten, negativen Einfluss des Fettgewebes auf die Herzkontraktion schließen. Dies geschieht einerseits direkt durch die Verminderung des intrazellullären Kalziumstroms in die Kardiomyozyten, andererseits indirekt durch die Reduktion des Koronarflusses. Diese Daten liefern somit eine neue Erklärung für den Zusammenhang zwischen Adipositas und Herzinsuffizienz. A comparison of serum Fractalkine in patients with coronary heart disease, insulin dependent diabetes, and healthy controls Background: Atherosclerosis is a multifactorial process that involves inflammation of the vessel wall arising from interactions of leukocytes with vascular endothelial and other local cells. These interactions are regulated by cytokines, including chemokines, as well as adhesion molecules. The chemokine Fractalkine (FKN) and its receptor, CX3CR1, have emerged as interesting intermediaries in atherosclerosis. FKN is a unique chemokine because it exists in soluble and membrane-anchored forms. Membrane-bound FKN contributes to adhesion of CX3CR1-expressing leukocytes, thus providing a novel pathway for leukocyte activation. Soluble FKN has leukocyte chemotactic activity. Therefore, serum fractalkine levels may indicate the inflammatory situation in CHD patients. We investigated the serum concentrations of FKN in 50 non-diabetic patients with coronary heart disease (CHD), and 50 insulin dependent diabetics (IDDM) in patients attending for rehabilitation in the Curschmann-Clinic, Timmendorfer Strand. Serum FKN was also determined in 50 healthy controls. FKN was analyzed by ELISA. Results: Soluble FKN was slightly, but not significantly increased in patients with CHD in comparison to healthy controls (mean ± standard deviation: 722±884 pg/ml in CHD-patients versus 693±748 pg/ml in controls, p=0.833). Surprisingly, soluble FKN was decreased in insulin dependent diabetics (mean±SD 430±257 pg/ml thus, IDDM versus controls p=0.058, and IDDM versus CHD p=0.034). Conclusion: Previous studies described that soluble FKN is increased in CHD patients compared with healthy controls and that membrane-bound FKN was increased in human carotid arteries and animal models. The decreased soluble FKN in insulin dependent diabetics compared with CHD-patients and controls in this study may partly be explained by the quiescent disease state predominant in our rehabilitation patients. Hintergrund: Neben der jeweiligen Bilddokumentation und dem deskriptiven Befund des Interventionalisten exsistieren keine objektiven Daten zur Veränderung der Hämodynamik während peripheren arteriellen Gefässinterventionen und dem unmittelbaren hämodynamischen Erfolg nach der Intervention. Versuche der Etablierung eines Monitorings durch Dopplerultraschall scheiterten in der Vergangenheit offensichtlich u.a. an der aufwändigen Fixierung der Dopplersonden. Methode: Wir verwenden zur KoDoMo die Doppler X-plore Sonde (7,5 MHz, Firma Medi-Stim, Deisenhofen), welche durch einen Saugnapf mit Ultraschallgeldepot über einer zuvor dopplersonographisch detektierten Fussarterie fixiert wird. Es können so während der Intervention kontinuierliche Dopplersignale dokumentiert werden. Ergebnisse: Phänomene die mittels KoDoMo bei infrainguinalen Eingriffen periinterventionell erfasst werden können sind: Verbesserung des Dopplerflusses postinterventionell, Artefakte durch Kontrastmittel, periphere Embolien, Veränderungen des Dopplersignals während der Angioplastie. Beispielhaft wird ein Fall mit filiformer Superficialisstenose links demonstriert (Abb. 1). Schlussfolgerung: KoDoMo gibt dem Interventionalisten über die Bildgebung hinausgehende hämodynamische Zusatzinformationen und ist ein Verfahren zur unmittelbaren Dokumentation des hämodynamischen Erfolges der interventionellen Therapie. Es spart in konsequenter Anwendung möglicherweise Kontrast-mittel, Durchleuchtungs-und Untersuchungszeit. Durch den artefiziellen Gefäßverschluss zum Zeitpunkt der Angioplastie kann der Kollateralfluss der Zielläsion zukünftig gemessen werden. Einfluss von Shunt-Verkalkungen auf das Überleben von Hämodialysepatienten Introduction: Two-dimensional strain (2DS) is a novel method to measure strain from standard two-dimensional echocardiographic images. Strain imaging has been proposed as a sensitive tool for the assessment of the left ventricular myocardial function. The aim of our study was to characterize global and regional function abnormalities using this technique in patients (pts.) with constrictive pericarditis (CP) and restrictive cardiomyopathy (RCM). Methods: We studied 52 consecutive patients (pts.) with heart failure of either proven pericardial (CP) or myocardial origin (RCM; biopsy proven cardiac amy-loidosis). Global longitudinal strain (GLS) and regional peak systolic strain (PSS) was assessed by 2DS in the apical four-chamber-view using a dedicated software package (Vivid 7, GE Healthcare). All pts. underwent a complete echocardiographic and hemodynamic assessment. Results: Out of the 52 pts. (mean age: 60±12 years) 29 had CP, and 23 RCM. The thickness of the interventricular septum (IVSD) was significant increased in pts. with RCM (17±5 vs. 9±1 mm). Mean GLS was -11.2±3.9% in the CP-group and -7.7±2.9% in the RCMgroup (p<0.01). Pts. with RCM showed a significant decreased longitudinal PSS in the septal segments (basal: -5.7±4.6% vs. -17.5±6.3%, p<0.01, mid: -8.8±3.9% vs. -18.5±4.7%, p<0.01; apical: -11.5±5.7% vs. -16.2±6.7%; p<0.05) and a decreased PSS in the lateral segments (basal: -8.8±5.2% vs. -12.4±6.6%, n.s.; mid: -6.9±3.4% vs. -7.7±6.3%, n.s.; apical: -6.4±3.5% vs. -10.0± 6.9%, n.s.). Conclusion: Two-dimensional strain is a simple and rapid method to measure GLS and PSS. This technique might be used as new helpful tool for the differentiation between pts. with RCM and CP, and for the detection of early regional myocardial dysfunction before the onset of congestive heart failure (CHF) in patients with cardiac amyloidosis. Nichtinvasive koronare Plaquedifferenzierung: Mehrschicht-Computertomographie validiert mit intravaskulärem Ultraschall Über die klassischen Risiken hinaus sind auch lokale Faktoren an der Initiation und Progression von atherosklerotischen Ablagerungen beteiligt. Diese Faktoren beinhalten multiple Variablen wie Wechselwirkungen zwischen Gewebe und Flüssigkeiten, Wandspannung und Flussgeschwindigkeit . Die direkte Messung dieser Faktoren ist in-vivo nur im Tierversuch möglich. Entsprechende Parameter können jedoch über den Einsatz moderner Bildgebungstechniken (Cardio-CTA) unter Verwendung von Flusssimulationen (Computational Fluid Dynamics=CFD) berechnet werden. Das Ziel dieser Studie war daher 1) die Durchführbarkeit der in-vivo CFD-Berechnung an humanen Koronararterien zu demonstrieren und 2) die Ergebnisse mit Radiofrequenzmessungen im intravaskulären Ultraschall (IVUS) zu korrelieren. Methoden und Ergebnisse: Zehn Patienten mit suspektem koronarem Befund wurden prospektiv in die Studie einbezogen. Diese erhielten innerhalb von vier Wochen eine CT-gestützte Koronarangiographie (Dual source 64 slice CT) und eine invasive Koronarangiographie. Bei diesen Patienten wurde die intravaskuläre Ultraschalluntersuchung in allen drei Hauptstammgefäßen durchgeführt, die Erhebung der Radiofrequenzdaten geschah simultan. Mit Hilfe der axialen CTA-Schnitte wurde ein Gittermodell der jeweiligen Gefäße erstellt. Dieses konnte genutzt werde um die Gewebeflüssigkeitinteraktionen, Flussgeschwindigkeit und Wandspannungsverhältnisse zu simulieren. Die Berechnung der CFD-Parameter konnte in 24/30 Herzkranzarterien erfolgreich durchgeführt werden. Siebzehn Koronararterien wurden zusätzlich durch IVUS beurteilt. Die Wandspannung der Gefäße korrelierte umgekehrt zu vorhandenen durch IVUS ermittelte Plaques(p<0,05). Ein Zusammenhang zwischen den erhobenen CFD-Daten und den Radiofrequenzdaten der Gewebe konnte bisher nicht nachgewiesen werden. Zusammenfassung: Die Ergebnisse dieser Studie demonstriert die Möglichkeit Gewebeflüssigkeitsinteraktionen in menschlichen Koronararterien, mit Hilfe von modernen computertomographischer Bildgebung, nichtinvasiv abzuschätzen. Die Bedeutung dieser zusätzlichen Informationen muss prospektiv weiter untersucht werden. Welchen Einfluss hat die myokardiale Fibrose und Funktion bei Patienten mit hochgradiger Aortenklappenstenose auf den klinischen Langzeitverlauf nach Aortenklappenersatzoperation? Ziel dieser Studie ist es, die Entwicklung des linksventrikulären Remodellings sowie der regionalen myokardialen Funktion bei Patienten mit hochgradiger Aortenklappenstenose sowohl vor als auch im Verlauf nach Aortenklappenersatzoperation zu untersuchen. Methodik: Bei 65 Patienten mit hochgradiger Aortenklappenstenose wurde sowohl präoperativ als auch 9 Monate postoperativ eine konventionelle Echokardiographie und eine Strain-Rate-Imaging Studie mit Bestimmung der longitudinalen systolischen Spitzen-Strain-Rate durchgeführt. Zur Beurteilung der myokardialen Fibrose wurde eine Magnetresonanz Tomographie (MRT) mittels Gadolinium Late Enhancement Technik durchgeführt und eine Biopsie aus dem linksventrikulären Septum intraoperativ entnommen. Ergebnisse: Die Patienten wurden entsprechend der NYHA-Klasse 9 Monate nach der Operation in drei Gruppen aufgeteilt. Gruppe1 (gutes outcome=NYHA-Klasse I; n=22), Gruppe 2 (mittleres Outcome, NYHA-Klasse II; n=24), Gruppe 3 (=schlechtes Outcome, NYHA -Klasse III bzw. IV; n=19). Präoperativ zeigten sich bei allen drei Gruppen eine vergleichbare Ejektions-Fraktion (Gruppe 1=55±13%; Gruppe 2=51±13%; Gruppe 3=51±13%). Wohingegen bei der longitudinalen Strain Rate signifikant höhere Werte in Gruppe 1 als in Gruppe 3 gemessen werden konnten (Gruppe 1=1,32±0,2 s -1 ; Gruppe 2=0,98±0,2 s -1 ; Gruppe 3=0,58±0,2 s -1 ). Interessanterweise stieg die longitudinale Strain Rate erst mit der Abnahme der Wandstärken nach 9 Monaten an. Außerdem konnte ein signifikant höherer Grad an interstitieller Fibrose mittels Biopsie-Score (Gruppe 1=0,3±0,5; Gruppe 2=0,5±0,8; Gruppe 3=1,6±0,5) sowie auch ein häufigeres Late Enhancement in der MRT bei Patienten mit schlechtem klinischem Outcome nachgewiesen werden (Segmente mit Fibrose: Gruppe 1=0,6±0,4; Gruppe 2=0,9±0,3; Gruppe 3=1,9±0,3). Zusammenfassung: Diese Daten lassen vermuten, dass bei Patienten mit hochgradiger Aortenklappenstenose sowohl eine myokardiale Fibrose als auch eine reduzierte regionale myokardiale Funktion präoperativ entscheidene Hinweise auf den klinischen Langzeit-Verlauf nach Aortenklappenersatzoperation geben können. Indikationen und Limitationen der Ultraschall-Elastographie bei Patienten mit Erkrankungen des Pankreas Vor dem Hintergrund immer wirksamerer, aber auch sehr kostenintensiver Behandlungsoptionen einerseits und dem Bewusstsein der früh einsetzenden strukturellen Schädigung im arthritischen Prozess ("window of opportunity") andererseits, ist ein Monitoring des Therapieansprechens bei Patienten mit rheumatoider Arthritis von besonderer Bedeutung. Eine exakte Darstellung des entzündlichen Substrates gelingt besonders mit der Sonographie, wodurch Therapieversager frühzeitig identifiziert werden können. Die Arthrosonographie erlaubt eine sehr gute Differenzierung zwischen exsudativen und proliferativen Synovialisveränderungen sowie die Beurteilung der Perfusion durch die Doppler-Verfahren. Voraussetzung für eine sonographische Beurteilung des Verlaufes des arthritischen Prozesses ist eine Quantifizierung der Entzündungsaktivität. In Anlehnung an den von Scheel und Kollegen publizierten Synovitisscore, wurden Patienten mit aktiver Rheumatoider Arthritis, die durch eine Biologikatherapie (TNF-Inhibitoren, Rituximab, Abatacept) in klinische Remission gebracht werden konnten (DAS28: <2,6), standardisiert sonographisch nachuntersucht. Bei der Mehrheit der RA-Patienten konnte trotz klinischer Remission durch die sonographischen Nachuntersuchungen 3 und 6 Monate nach Initiierung der Biologikatherapie eine persistierende Entzündungaktivität nachgewiesen werden. Während eine deutliche therapiebedingte Abnahme der Hyperperfusion zu beobachten war, konnte nur eine geringgradige Abnahme der synovialen Proliferationen und Ergussbildung festgestellt werden. Diese Ergebnisse zeigen, dass bei der Mehrzahl der RA-Patienten trotz klinischer Remission eine sonographisch nachweisbare Snovitis persistiert, was möglicherweise die Ursache für den radiologischen Krankheitsprogress bei einem Teil dieser Patienten darstellt. Zielsetzung/Aims: Granulocyte-colony stimulating factor (G-CSF) was shown to improve cardiac function after myocardial infarction (MI). Recently, we histologically demonstrated enhanced arteriogenesis and reduced infarct size by G-CSF treatment after MI in mice. In this study, we non-invasively, repetitively, and quantitatively investigated G-CSF effects on perfusion by a pinhole single-photon emission computed tomography (SPECT) system after MI in mice. Methoden/Methods: MI was induced by LAD ligation in wt mice (C57BL/6J). G-CSF (100 μg/kg; n=5) or saline (n=4) was daily injected for 5 days. Extent of left ventricular (LV) perfusion defects was determined with a [99mTc]-sestamibi triple headed pinhole SPECT system at 6 days (baseline) and 30 days after LAD occlusion. Polar maps were normalized by mean of a standardized reference region of interest (ROI) in the septal region (100%). Best threshold value for identifying infarcted areas was determined by comparing perfusion defects with the histological infarct sizes in these animals. Defect size was indicated as% of LV myocardium. Primary endpoint was change of defect size from baseline to 30 days after MI. Ergebnisse/Results: Best threshold for identifying infarcted areas compared to histology was less than 65% of the septal reference ROI. Mean infarct size was similar in saline (20,55% ± 0,90) and G-CSF group (19,16% ± 1,10) at baseline. At day 30 after MI, a slight difference (p=0,05) was found between saline (20,24 ± 0,84) and G-CSF (16,54% ± 1,24) groups. However, change of defect size was significantly different (p=0,02) between G-CSF (-2,63% ± 0,76) and control animals (-0,31 ± 0,14) . Schlussfolgerung/Conclusions: This is the first study, demonstrating the suitability of triple headed pinhole SPECT system for repetitive infarct size measurement in mice, offering a new non-invasive imaging technique for cardiovascular therapy monitoring. In this context, we showed that G-CSF administration significantly reduces LV perfusion defects indicating positive effects on ventricular remodelling after MI in mice. Endoscopy in patients with acute leukemia after intensive chemotherapy Conclusions: Endoscopy can be performed relatively safely in patients who received myelosuppressive chemotherapy. The procedure may induce fever and bacteremia. The percentage of patients in whom endoscopic hemostasis was applicable and effective was low. We recommend conservative treatment first. Endoscopy should be reserved for patients who are unstable or refractory. Impact of pregnancy on prevalence of goitre and nodular thyroid disease in women living in a region of borderline iodine deficiency Purpose: An interplay of genetic, epigenetic and environmental factors contributes to thyroid disease. In a cross-sectional study we aimed to determine the actual influence of parity on goitre and nodular thyroid disease (NTD) in women living in a region with borderline iodine deficiency. Methods: Thyroid ultrasonography (7.5MHz; Merck Thyromobil) was performed by the same investigator in 731 women living in Thuringia and Saxony. Furthermore, age and BMI were documented and all women were asked about the number of previous pregnancies, family history of thyroid disease and past or present smoking. Results: Goitre prevalence was 17.6%. Solitary thyroid nodules were detected in 21.2%, multiple nodules in 24.6% of the study population. Age was positively correlated with goitre prevalence and NTD (due to multiple but not solitary nodules). No association was found between parity and goitre prevalence. In contrast, a significant increase in both, solitary (22.2%) and multinodular thyroid disease (23.7%) was observed in women with at least one pregnancy compared to nullipara (11.9% and 16.9%, respectively). BMI in women with goitre (27.3kg/ m2) was significantly higher than in women without (24.8kg/m2). In addition, a significant correlation was detected between BMI and presence of multinodular disease (26.5kg/m2). 24,5% of women with goitre reported a positive family history for thyroid disease, as opposed to 15% of women with normal size thyroid gland. Neither goitre nor NTD were associated with a present or past history of smoking. Conclusion: NTD and/or goitre are present in up to 50% of woman in an area with borderline iodine deficiency. Besides age, BMI and family history, parity is positively correlated with presence of NTD, whereas smoking was not associated with goitre/NTD. Defizite in der medizinischen Versorgung von Patienten mit Nebennierenkarzinom in Deutschland 3 1 Kardiologie, Universität Heidelberg, Heidelberg; 2 Koordinierungszentrum für Klinische Studien Leipzig, Universität Leipzig, Leipzig; 3 Kardiologie, Universität Würzburg, Würzburg; 4 Institut für Herzkreislaufforschung, Dortmund; 5 Kardiologie, Universität Marburg, Marburg; 6 Kardiologie, Berlin; 7 Institut für Frauenspezifische Gesundheitsforschung, Deutsches Herzzentrum Berlin, Berlin; 8 Kardiologie, Universität Göttingen, Göttingen; 9 Kardiologie, Essen Einleitung: Ältere Patienten und Frauen sind in großen klinischen Studien zur chronischen Herzinsuffizienz regelhaft unterrepräsentiert. Die vorliegende Arbeit analysiert daher die geschlechts-und altersabhängige Leitlinien-Ädhärenz im Rahmen der Erhebungen des Kompetenznetzwerkes Herzinsuffizienz. Methodik: Wir evaluierten die Datensätze aller Patienten mit systolischer Herzinsuffizienz (LVEF echokardiographisch ≤45%) die zwischen 01/2004 und 06/2007 in das Kompetenznetzwerk Herzinsuffizienz eingeschlossen wurden: n=2333; mittleres Alter 62,9±13,5 Jahre; 24,8% Frauen. Die NYHA-angepasste, leitliniengerechte Verschreibung der Pharmakotherapie (=Adhärenz) wurde über die Einnahmehäufigkeit der Herzinsuffizienzmedikation unter Berücksichtigung von Kontraindikationen erfasst. Der Guideline-Adherence-Indicator (GAI) wurde für Betablocker, ACE-Hemmer/AT1-Blocker und Aldosteron-Rezeptorblocker berechnet (=GAI-3), sowie für die zusätzliche Indikation für Diuretikum und Glykosid (=GAI-5). Ergebnisse: Der GAI-3 betrug in den NYHA Klassen I/II/III/IV 94/92/88/85% und der GAI-5 94/91/72/72% (p für Trend jeweils <0.001). Die Therapie-Adhärenz (GAI-3 und GAI-5) war bei Männern höher als bei Frauen (p=0.048 und p<0.001). In der multivariablen ordinalen Regression waren zwar Alter (OR pro Dekade 0, 91, p=0, 017; und OR 0, 79, p<0, 001) und NYHA Stadium III-IV (OR 0,59 und 0,13, p jeweils <0,001), nicht jedoch das Geschlecht (p=0,24 und p=0,53) Prädiktoren des GAI-3 und GAI-5. Zusammenfassung: Aktuelle Daten des Kompetenznetz Herzinsuffizienz zeigen bei der Therapie der chronischen Herzinsuffizienz im Vergleich zu früheren Studien in Deutschland hinsichtlich der verordneten Substanzklassen eine klinisch hoch relevante Zunahme der Leitlinien-Adhärenz. In zukünftigen Studien wird zu klären sein, ob auch leitliniengerechte Dosierungen in der klinischen Praxis sinnvoll umsetzbar sind. Effekt von NT-proBNP Purpose: The endothelial specific angiopoietin (Ang)-Tie ligand-receptor system has a key role in regulating vascular integrity and quiescence. The antagonistic ligands Ang-1 and Ang-2 control the expression of endothelial adhesion molecules and intercellular tight junctions. The role of Ang-2 in ANCA-associated vasculitis (AAV) has not been investigated yet. Methods: We measured serum Ang-2 in 20 healthy controls and 40 patients with AAV (15 patients with active AAV at initial presentation and during follow-up, 10 patients in stable long-term remission, 10 patients prior to systemic relapse, and 5 patients with active "limited" WG (ENT). The disease activity was monitored by the Birmingham vasculitis activity score (BVAS) and the enumeration of circulating endothelial cells (CECs). For statistical analysis we used One-way ANOVA with Dunn´s correction, Friedmann and Wilcoxon tests, Spearman´s rho test and linear regression. Results: Ang-2 was elevated in active AAV (mean 6.1 ± 3.5 ng/ml SEM) compared to controls (1.2 ± 1.0 p<0.05). Most notably, Ang-2 was also elevated in archival serum samples of patients in long-term remission just before systemic vasculitic relapse (2.9 ± 2.2 ng/ml p<0.05). In contrast, Ang-2 was normal in patients with stable remission of AAV (1.7 ± 0.7 ng/ml and "limited" granulomatous ENT disease (1.3 ± 0.5 ng/ml). Ang-2 was elevated at initial presentation (6.1 ± 3.5 ng/ml SEM) and declined rapidly after immunosuppessive therapy at 1 month (2.4 ± 1.4 ng/ml), 2-3 months (2.7 ± 2.3 ng/ml) and 6 months (1.4 ± 1.0 ng/ml). Linear regression analysis demonstrated a strong association of Ang-2 with BVAS (rs2 = 0.49 p<0.0001) and CECs and (rs 2 = 0.48 p<0.001). These results indicate that Ang-2 might be a useful early marker to discriminate systemic vasculitic activity in AAV from limited granulomatous ENT disease and remission. Moreover, Ang-2 might also be a mediator of endothelial inflammation and detachment. Further investigation of the Ang/Tie-system in vasculitis is crucial since pharmacologic inhibitors of Ang-2 will become available shortly. Warfarin-induzierte Kalzifikation in Mäuseneine neues Modell zur Untersuchung der Interaktion von Verkalkungsinhibitoren Aim of the study: Although hypercholesterolemia, a predominant risk factor of coronary heart disease, is related to cholesterol metabolism, the association between cholesterol metabolism and coronary heart disease is not well known. Therefore, this study investigates effects of cholesterol metabolism on coronary heart disease and family history of cardiovascular diseases. Methods: In addition to conventional coronary risk factors (age, sex, BMI, arterial hypertension, diabetes mellitus, smoking, family history of cardiovascular diseases, plasma cholesterol) campesterol and sitosterol (indicators of cholesterol absorption) and lathosterol (indicator of cholesterol synthesis) were determined in 40 consecutive men and women with severe aortic stenosis. On coronary angiograms prior to aortic valve replacement extend of coronary heart disease was determined (0, 1, 2, 3-vessel disease). Furthermore, a semiquantitative score of the extend of coronary atherosclerotic lesions was determined. Results: In patients with a positive history of cardiovascular diseases the ratio of campesterol to lathosterol was significantly increased (p<0.005). There was a significant increase in campesterol to lathosterol ratio in plasma with increasing extend of coronary heart disease (0, 1, 2, 3-vessel disease; p<0.05). Furthermore, there was a positive correlation of coronary vessel score with the ratio of campesterol to lathosterol in plasma (r=0.52; p<0.001) and in aortic valve cusps (r=0.33; p<0.03), indicating that enhanced absorption and reduced synthesis is related to the extend of coronary heart disease. Logistic regression analysis revealed that of all coronary risk factors tested the ratio of campesterol to lathosterol was the sole, significant predictor of coronary heart disease in this subset of patients (p<0.01). The results of this study suggest that in patients with severe aortic stenosis elevated ratios of campesterol to lathosterol are directly related to concomitant coronary heart disease and may serve as a predictor for coronary heart disease in humans. Bei postmenopausalen Frauen und bei Männern mit rheumatoider Arthritis und Glukokortikoid-Therapie besteht zu über 80 Prozent die Indikation für eine Bisphosphonat-Therapie nach DVO-Leitlinie Hintergrund: Ein geringes Ansprechen auf Clopidogrel nach koronarer Stentimplantation ist assoziiert mit einem erhöhten Risiko für das Auftreten von Stentthrombosen. Die Cytochrom P450 (CYP) Isoenzyme CYP2C19 and CYP3A4/5 sind bei der Bioaktivierung von Clopidogrel beteiligt. Das Ziel der vorliegenden Studie ist es, den Zusammenhang zwischen dem Ansprechen auf Clopidogrel und genetischer Varianten der CYP Isoenzyme bei Patienten mit symptomatischer koronarer Herzerkrankung zu untersuchen. Methoden und Ergebnisse: Genotypisierungen für CYP2C19 (*2, *3, *17), CYP3A4*1B und CYP3A5*3 Polymorphismen wurden bei konsekutiv eingeschlossenen Patienten (n=237), die einer koronare Stentimplantation aufgrund einer symptomatischen koronaren Herzerkrankung erhielten, durchgeführt. Die Adenosin Diphosphat (ADP)-induzierte Thrombozytenaggregation wurde frühestens 6 Stunden nach Erstgabe von 600 mg Clopidogrel gemesen. Träger der CYP2C19*2 Variante zeigten eine signifikant höhere residuelle Thrombozytenaggregation (RTA) (Chi-Quadrat 29; p<0.0001). Die übrigen untersuchten Polymorphismen zeigten keinen signifikanten Einfluß auf die RTA. Auf der Grundlage des PREDICT-Score zur Vorhersage einer erhöhten RTA wurden der CYP2C19*2 Genotyp und zuvor identifizierte nicht-genetische Einflussvariablen (Alter, akutes Koronarsyndrom, Typ 2 Diabetes, reduzierte linksventrikuläre Funktion, und Niereninsuffizienz) untersucht. Die logistische Regressionsanalyse ergab eine signifikante Korrelation der nicht-genetischen Risikofaktoren (Chi-Quadrat 5,3; p=0,021) und des CYP2C19*2 Polymorphismus (Chi-Quadrat 21,3; p<0,0001) mit einer erhöhten RTA, und einen kumulative Assoziation zwischen RTA und der Kombination aus genetischen und nicht-genetischen Faktoren (Chi-Quadrat 25,85; p <0,0001). Diskussion: Träger von zumindest einem CYP2C19*2 Allel haben ein ungefähr 4-faches Risiko, eine erhöhte RTA zu entwickeln. Genotypisierung der Funktionsverlust-Variante CYP2C19*2 könnte zu einer verbesserten Prädiktion des Ansprechens auf die antithrombozytäre Therapie mit Clopidogrel beitragen. The shape of the glucose curve during an oral glucose tolerance test correlates with changes in glucose tolerance M. Reimann 1 , J. Li 1 , S. Bornstein 1 , J. Schulze 2 , P. Schwarz 1 1 Medical Clinic III, Endocrinology, Medical Faculty Carl Gustav Carus, Technical University Dresden, Dresden; 2 Sächsische Landesärztekammer, Dresden Introduction and Objectives: The shape of the glucose curve during an oral glucose tolerance test (OGTT) can be categorized in monophasic and biphasic. The latter has been associated with normal glucose tolerance. The aim of the study was to explore the association between the shape of the glucose curve and changes of glucose tolerance. Research Design and Methods: OGTT data from 615 subjects with different stages of glucose tolerance were analyzed at baseline and three years follow up. The shape of the glucose curve at baseline was classified as monophasic, biphasic and unclassified. The shape index was calculated as the difference between glucose at 120 min and at 90 min and treated as continuous variable in correlation analyses. In the biphasic group, there was a significantly higher proportion of subjects with normal glucose tolerance and a lower proportion of subjects with impaired glucose tolerance and type 2 diabetes. Subjects with a biphasic shape had a significant lower BMI and a better profile of carbohydrate metabolism. The shape index correlated significantly with changes of plasma glucose at baseline and at 120 min and insulinAUC after adjustment for glucose tolerance state. The prevalence ratio for disease regression was significantly higher in subjects with biphasic glucose curve shape. The shape index gives additional information regarding the stage of glucose tolerance beyond the WHO classification. A biphasic shape is associated with improvements in plasma glucose and may predict regression of disease irrespective of glucose tolerance. Die residuelle Aggregation unter dualer Thrombozytenhemmung beeinflusst die Inzidenz schwerer kardiovaskulärer Ereignisse unabhängig vom Einsatz medikamentenbeschichteter Stents Kritisch kranke Patienten weisen häufig eine charakteristische Konstellation des thyreotropen Regelkreises auf, die als Non-Thyroidal-Illness-Syndrom (NTIS) bezeichnet wird und mit einer erhöhten Morbidität und Mortalität verbunden ist. Trotz langjähriger Forschung zu Details dieses Komplexes sind wichtige Fragen noch immer offen. So ist bislang noch unbekannt, inwiefern vorbestehende Schilddrüsenerkrankungen zur Entstehung und Ausprägung eines NTIS beitragen. Im Rahmen der prospektiven AQUA-FONTIS-Studie untersuchten wir daher 164 Patienten, die auf einer internistischen, einer chirurgischen und einer herzchirurgischen Intensivstation des Universitätsklinikums Bergmannsheil versorgt wurden, bezüglich des Auftretens von Autoantikörpern gegen Thyreoglobulin (TgAK), Schilddrüsen-Peroxidase (TPO-AK) oder TSH-Rezeptoren (TRAK). Die Antikörpertiter, die wir 24 Stunden nach Aufnahme auf die Intensivstation bestimmten, korrelierten wir mit Parametern der Schilddrüsenhomöostase, der Dauer des stationären Aufenthaltes und dem Überleben der Patienten. Über 98% der untersuchten Patienten wiesen negative oder intermediäre TgAKoder TPO-AK-Titer auf, weniger als ein Prozent zeigten positive Antikörpertiter. Ausnahmslos alle untersuchten Patienten waren TRAK-negativ. Die Höhe sämtlicher Antikörpertiter korrelierte weder mit dem Auftreten einer thyreotropen Insuffizienz noch mit der Dauer des stationären Aufenthaltes oder der Intensivbehandlung und auch nicht mit dem Überleben der betroffenen Patienten. Auch in der Subgruppe der überlebenden Patienten korrelierten die Antikörpertiter nicht mit der Dauer der Behandlung. Es kann daher festgestellt werden, dass bei kritisch kranken Personen Schilddrüsenautoantikörper mit annähernd der gleichen Prävalenz wie bei einer Normalpopulation auftreten. Darüber hinaus haben Autoimmunthyreopathien keinen Stellenwert in der Prognose von Patienten mit NTIS. Typ-2-Diabetes mittels EKG Identification of markers for prediction of the clinical course remains a major challenge in the management of diabetic nephropathy. We established a proteomics approach for identification of diabetic nephropathy related biomarkers in urine. We used SELDI-TOF mass spectrometry and SAX2 protein arrays to compare protein profiles from urine of four defined patient groups. Samples from patients with type 2 diabetes (DM) (n = 45) without nephropathy and without microalbuminuria (DM-WNP), DM patients with macro-or microalbuminuria (DM-NP) (n = 38), patients with proteinuria due to non-diabetic renal disease (n = 34), and healthy controls (n = 45) were analysed. Anionic exchange, reversephase fractionation, gel electrophoresis, and mass spectrometry were used to isolate and identify proteins with high discriminatory power. A protein with m/z 6188 (p <0.0000004) was strongly released in the urine of healthy controls, patients with proteinuria due to non-diabetic disease, and DM-WNP in contrast to DM-NP-patients. A m/z 14766 protein (p <0.00008) was selectively excreted in the urine of DM-NP patients, whereas the protein with m/z 11774 (p <0.000004) was significantly excreted by patients with proteinuria and DM-NP. The m/z 11774 and m/z 14766 mass peaks were identified as beta-2-microglobulin and UbA52, an ubiquitin ribosomal fusion protein respectively. The protein with m/z 6188 was identified as a processed form of ubiquitin. Moreover the ubiquitin degradation assay confirmed the potential role of a urinary protease whose absence was specific for diabetic nephropathy. The release of high amounts of UbA52 in urine of DM-NP patients could serve as a diagnostic marker. The identification of the protease and longitudinal studies in larger patient groups will determine the usefulness of the short form of ubiquitin as a marker for predicting the clinical course and the potential role of the protease in the pathophysiology of diabetic renal involvement. Rolle von freien Fettsäuren und Fettsäuretransportproteinexpression in der apoptosevermittelten Pathogenese der Fettlebererkrankung Extravascular lung water index (ELWI) has been demonstrated to predict mortality and to correlate to PaO2/FiO2-ratio and compliance in patients with sepsis and ARDS. However, with an increasing number of obese patients, there is the question which body weight should be used for indexation of extravascular lung Charité -Universitätsmedizin Berlin, Campus Virchow-Klinikum, Berlin; 2 Koordinierungszentrum für Klinische Studien Würzburg Therefore it was the aim, to investigate the correlation of ELWI to PaO2/ FiO2-ratio and Oxygenation Index (mean airway pressure* 100/PaO2) using different weight parameters for indexation. Methods: In 25 patients of a medical ICU with a body mass index >25kg/m2, 260 measurements of extravascular lung water were performed using the PiCCO system ELWI correlated to the functional parameters with high significance (p<0.001) independently of the the index used: Correlation to PaO2/FiO2-ratio Conclusions: 1.) In obese patients, extravascular lung water and its indices adjusted to ABW, PBW, IBW and AdPW significantly (p<0.001) correlate to PaO2/ FiO2-ratio and Oxygenation Index. 2.) The highest correlation to PaO2/FiO2-ratio was found using AdBW Unsere Fallsammlung zeigt den Facettenreichtum seltener Pilzinfektionen. Weitere Zentren sind eingeladen, ihre Fälle unter www.fungiscope.net zu registrieren PS47, PS60, PS99 PS3, PS15, PS16 PS31, PS42, PS46 PS254, PS255, PS258, PS259 PS237 Trinkmann, Frederik . . PS95, PS174 PS58 van den Elsen Antithrombozytäre Effekte von ACE-Hemmern und AT1-Blockern: Modifizierte Ex-vivo-Plättchenaggregation bei 418 kardiovaskulären Patienten A. Viktor 1 , I. Tuleta 2 , M. Steinmetz 2 , G. Bauriedel 3 , G. Nickenig 2 , D. Skowasch 2 1 Abteilung für Kardiologie und Pulmologie, Zentrum für Innere Medizin, Stuttgart; 2 Innere Medizin (Kardiologie/Pneumologie), Universitätsklinikum Bonn, Medizinische Klinik II, Bonn; 3 Innere Medizin (Kardiologie), Klinikum Meiningen, Medizinische Klinik I, Meiningen Hintergrund: ACE-Hemmer und AT1-Rezeptorblocker (ARBs) sind Eckpfeiler in der Therapie kardiovaskulärer Patienten. In mehreren randomisierten und Plazebo-kontrollierten Studien konnte eine signifikante Verminderung von kardiovaskulärer Mortalität, Myokardinfarkt-und Schlaganfallrate nachgewiesen werden. Vor diesem Hintergrund untersucht diese Studie mögliche antithrombozytäre Effekte von ACE-Hemmern und ARBs; Vergleichskollektive sind Patienten mit ASS/Clopidogrel und unbehandelte Patienten. Methoden: Proben von insgesamt 418 kardiovaskulären Patienten wurden mittels Vollblutaggregometrie analysiert. Dabei war die Agonisten-induzierte Plättchenaggregation (ADP, Kollagen) durch die Zunahme der Impedanz (Ohm) quantifiziert. Die Daten wurden mit Vorliegen bzw. Fehlen der Medikation korreliert. Ergebnisse: Als zentraler Befund war die Plättchenaggregation bei Studienteilnehmern mit ACE-Hemmern, ARBs, ASS und Clopidogrel vermindert. Die Kollagen-induzierte Plättchenaggregation wurde unter ACE-Hemmern (23,1%, P<0,001) und ARBs (33,4%, P<0,001) signifikant reduziert; unter Therapie ASS (35,6%, P<0,001) bzw. ASS/Clopidogrel (26,9%, P=0,234) nahm sie ebenfalls ab. Nach ADP-Induktion war die Plättchenaggregation unter Therapie mit ACE-Hemmern (36,6%, P=0,003) und ARBs (38,7%, P=0,011) signifikant reduziert; unter ASS (38,7%, P=0,007) und ASS/Clopidogrel (82,8%, P=0,011) zeigte sich ebenfalls eine Reduktion. Eine zusätzliche Verlaufsbeobachtung nach Neueinstellung mit dem Wirkstoff Valsartan zeigte nach 28 Tagen eine signifikant reduzierte Kollagen-induzierte Plättchenaggregation (36%, p=0,006). Eine in vitro-Messreihe mit der Rohsubstanz Valsartan konnte für äquivalente therapeutische Dosen keine signifikante Beeinflussung zeigen. Folgerung: Die Therapie mit ARBs und ACE-Hemmern führt zu einer signifikanten Verminderung der Plättchenaggregation ex vivo. Das antithrombotische Potential der ARBs und ACE-Hemmer könnte für die Reduktion der konsekutiven Thrombosen und der Progression atherosklerotischer Organleiden mitverantwortlich sein und so die Reduktion kardiovaskulärer Endpunkte zumindest miterklären. Kombination einer dendritischen Zellvakzine mit Gemcitabin im murinen Pankreaskarzinom:Charakterisierung der Immunantwort und Wirksamkeit M. Dauer with or without the TLR-9 ligand CpG before (prophylactic) or after (therapeutic) tumor induction. CD8+ T cell responses were analyzed in peripheral blood. Antigen uptake, activation and cytokine production of dendritic cells (DC) in lymph nodes was analyzed by flow cytometry. Data: Vaccine draining lymph nodes increased in size and cellularity. The ISCOM vaccine was effectively taken up by DC, resulting in upregulation of activation markers, production of IL-12 and potent T cell stimulation.