key: cord-0066216-2tncyxga authors: nan title: 100. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Rechtsmedizin: München, 13.–16. September 2021 date: 2021-07-28 journal: Rechtsmedizin (Berl) DOI: 10.1007/s00194-021-00521-5 sha: c3b9447d38363f2a431f0d84d1939515aa908764 doc_id: 66216 cord_uid: 2tncyxga nan Das Verhältnis zwischen Deutschland Ost und West war spätestens seit 1963 geprägt von "eisernem Vorhang und Mauer". Aber offensichtlich waren die Grenzen für Rechtsmediziner volatiler als für die übrige Bevölkerung. Dies wird im Rahmen des hier nur begrenzt zu Verfügung stehenden Raumes dargestellt an drei Fällen, in denen ost-und westdeutsche Rechtsmediziner zusammenarbeiteten: der Fall Hetzel, in dem es um die Frage ging: Todesursache Strangulation, speziell Drosseln oder handelte es sich bei allen Befunden um postmortale Artefakte.: eine E605-Vergiftung, bei der aufgrund der Überlebenszeit von zwei Stunden von interessierter Seite eine homizidale Beibringung ausgeschlossen werden sollte. ein Fall von venöser Luftembolie, in dem die vorbildlich erhobenen gasanalytischen Befunde zur Verifizierung der Diagnose zerredet wurden. Die Zusammenarbeit verlief immer dann gut, wenn es neben finanziellen Aspekten, der Mehrung des eigenen Ruhms um die Schädigung von Kollegen ging. Ziel war nicht die möglichst lückenlose Aufklärung eines Sachverhaltes, sondern "ein dubium zu streuen". Im Fall Hetzel gelang dies deswegen, da der Gutachter im Grundverfahren entgegen dem schriftlichen Vorgutachten Aussagen getroffen hatte, die so nicht zu halten waren. Der Fall Hetzel macht zudem deutlich, wie Wiederaufnahmeverfahren initiiert und unter welchem publizistischen Geleitschutz sie am Köcheln gehalten werden. Introduction: Autopsy of sudden cardiac death ( SCD) in young adults often fails to reveal evident morphological substrate to estimate definite cause of death. In such cases some medico-legal experts may consider secondary cardiomyopathy as underline cause of death. The aim of our study was to examine morphological changes of the hearts in cases of SCD in young adults when secondary cardiomyopathy was determined as a cause of death. Methods: We have analyzed 207 cases of SCD of men in the age of 18-45 years (Me = 39.7). Secondary cardiomyopathy was established as a cause of death in 52 cases. The mean hearts measurement values were the following: weight 387 ± 95 g (Ме = 360 g); length 12,2 ± 1,3 cm (Ме = 12 cm); width 10,3 ± 1,2 cm (Ме = 10 cm); thickness 5,4 ± 1,3 cm (Ме = 5 cm); free right ventricle wall 0,2 ± 0,07 cm (Ме = 0,2 cm); free left ventricle wall 1,4 ± 0,3 cm (Ме = 1,5 cm); interventricular septum 1,3 ± 0,3 cm (Ме = 1,4 cm) . No pathological changes of coronary arteries were found. H&E and Lee's stains were used for histological examination. Results: In all cases, a combination of foci of uneven cardiomyocytes hypertrophy and atrophy, mild or moderate edema of the myocardial stroma and perinuclear lipofuscinosis, stromal and perivascular lipomatosis, and mild focal perivascular sclerosis were revealed. Discussion: Thus, after excluding the violent death and significant pathology of inner organs and organ systems the secondary cardiomyopathy seems a diagnosis of "rescue option". The only justification for diagnosis of secondary cardiomyopathy was the results of histological examination of non-mapped fragments of the myocardium and without conduction system examination. The revealed noncritical (nonfatal) morphological changes of the heart do not explain the cause of SCD and only in some cases they indicated to the arrhythmogenic thanatogenesis. In our opinion SCD in the reviewed cases might be caused by polyetiologic syndrome of spontaneous electrical instability of the myocardium. The possible causes of this syndrome may be congenital pathology of conductive system, genetic channelopathies, myocardial contractile proteins structure changes on the background of excessive physical exertion, emotional stress, acute alcohol and/or drug intoxication, metabolic disorders and fluctuations in the hormonal background, leading to electrolyte changes in ionic balance and impaired coronary blood flow with the development of myocardial hypoxia. Conclusion: An integrated approach to the medico-legal diagnostics of SCD requires including examination of medical records, family history and standardized autopsy with revealing or excluding the above mentioned possible causes of SCD in young adults. V-RM-9 Autopsy Heart Dissection In Case Of Sudden Death In Young Adults V-RM-12 Gekocht oder nicht gekocht? -Zum Nachweis einer Bestattung more teutonico über D-Asparaginsäure in Knochenprotein M. Schröder 1 , L. König 1 , A. Reckert 1 , H. Fangerau 2 , S. Ritz-Timme 1 1 Institut für Rechtsmedizin, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland; 2 Institut für Geschichte, Theorie und Ethik der Medizin, Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf, Deutschland Einleitung: Mittelalterliche Quellen belegen, dass es um das 12./13. Jahrhundert eine Bestattung more teutonico ("auf deutsche Art") für hochgestellte Personen gab, die fern der Heimat verstorben waren und in ihrer Heimat bestattet werden sollten. Eine Überführung des Leichnams über hunderte Kilometer war -nicht zuletzt auch wegen der zunehmenden Leichenveränderungen -kaum möglich, sodass der Leichnam oftmals "in Kesseln gekocht" wurde "bis sich das Fleisch gelöst" habe. Die Knochen wurden anschließend zurück in die Heimat überführt. Über die genaue Methode des Kochens (Dauer, Hitze etc.) und mögliche weitere konservatorische Schritte ist wenig bekannt. Bada et al. (1989) wies in Knochen von Lothar I. D-Asparaginsäuregehalte nach, die deutlich über den Werten lagen, die in Knochen zweier anderer Individuen festgestellt wurden, die in derselben Zeit starben, aber sicher nicht erhitzt worden waren. Diese Befunde wurden als Beweis dafür interpretiert, dass die Knochen Lothars, erheblicher Hitze ausgesetzt waren, sein Körper also im Rahmen einer Bestattung more teutonico gekocht wurde. Aus Versuchen mit Tierknochen wurde weiter abgeleitet, dass Lothars Knochen 6 h +/-30 min. gekocht worden seien; dabei stützen sich Bada et al. (1989) nicht auf eigene Untersuchungen. Der beschriebene Ansatz ist hochinteressant, wurde aber nicht weiter untersucht und nie wieder eingesetzt. Methode: Anlässlich einer Anfrage eines Museums wurde dieser Ansatz zur Objektivierung einer Bestattung more teutonico durch systematische Untersuchungen überprüft. Unter Be-rücksichtigung mittelalterlicher Beschreibungen des Prozederes der Behandlung von Leichen wurden "Kochversuche" durchgeführt und die Kinetik der hitzebedingten D-Asparaginsäure-Akkumulation beschrieben. Nach Optimierung soll der Ansatz ggf. genutzt werden, um die Frage zu klären, ob auch Otto, Herzog von Schwaben und Bayern, dieser Prozedur unterworfen wurde; er starb am 31. Oktober 982 in Lucca und wurde später in der Aschaffenburger Stiftskirche beigesetzt. Klinische Rechtsmedizin -Vortragsprogramm VORTRÄGE V-KI-1 bis V-KI-7 V-KI- (unterernährt, verletzt, verdreckt) . 10 % mit Hinweisen auf Fesselungen. Wenn Gewalteinwirkungsfolgen vorlagen (51,4 %), dann handelte es sich in 90 % um stumpfe Verletzungsfolgen. In mehr als der Hälfte der Fälle fanden sich die Verletzungen an den Beinen. In 14 % konnte eine Todesursache hinreichend angenommen werden: Die häufigste angenommene Todesursache war hierunter ein Verhungern und in 18 % eine tödliche Halskompression. Diskussion: Die Auswertung wurde vor dem Hintergrund eines Völkerstrafgerichtsverfahrens vor dem OLG Koblenz beauftragt. Im Kern ging es um die Frage, ob die Bilder der Caesar-Files den Schluss zulassen, dass hier eine systematische Misshandlung/Tötung an der Zivilbevölkerung vorgenommen wurde. Die rechtsmedizinische Begutachtung lässt einen solchen Schluss zu. Das Gutachten wurde zur Grundlage der Anklage und schließlich der Urteilsfindung des Senats. Zugleich wurden die Grenzen einer rechtsmedizinischen Bewertung alleine anhand von Bildern und die Gefahr der Überinterpretation von Befunden deutlich. Fazit: Die Methode der Auswertung von Bildern durch zwei Rechtsmediziner* innen unabhängig voneinander und anschließende gemeinsame Beurteilung der diskrepant bewerteten Fälle hat sich bewährt und ist eine unabdingbare Voraussetzung für derartige Gutachtenerstattungen. Es müssen Standards für die rechtsmedizinische Auswertung von Bildern Verstorbener entwickelt werden (sichere Todeszeichen; nicht mit dem Leben vereinbare Verletzungen etc.). V-KI-2 10 Jahre Kinderschutzambulanz am Institut für Rechtsmedizin der MHH -Entwicklung und Perspektiven T. A. Engelmann, A. S. Debertin Institut für Rechtsmedizin, Medizinische Hochschule Hannover ( MHH), Hannover, Carl-Neuberg- Straße 1, 30625 Hannover, Deutschland Einleitung: Seit Oktober 2010 bietet das Institut für Rechtsmedizin der Medizinischen Hochschule Hannover ( MHH) niedergelassenen und klinisch tätigen Ärztinnen und Ärzten in Niedersachsen ein spezialisiertes niederschwelliges Angebot einer fachlich fundierten Beratung und qualifizierten medizinischen Diagnostik bei vermuteter körperlicher und/oder sexualisierter Gewalt gegen Kinder. Damit soll die Früherkennung von Kindesmisshandlung und -missbrauch sowie die Handlungssicherheit für Ärztinnen und Ärzte in dem komplexen und herausfordernden Arbeitsfeld verbessert werden. Eine unkomplizierte und flächendeckenden Bereitstellung rechtsmedizinischer Expertise im Kinderschutz mit Erhebung gerichtsfester belastender, aber auch entlastender Befunde bedient auch Aspekte der Strafverfolgung und kann das System entlasten. Methode: In einer retrospektiven Auswertung wurden für den Zeitraum von Oktober 2010 bis Dezember 2020 sämtliche Fälle analysiert, in denen niederschwellig die Kinderschutzambulanz des Instituts für Rechtsmedizin der MHH kontaktiert wurde. Für die Auswertung wurden die Dokumentationen der körperlichen Untersuchungen, die Aufzeichnungen der Telefonberatungen sowie die Akten-und Telekonsile herangezogen. Unter anderem wurden der Vorstellungsgrund, das Alter sowie das Geschlecht, bei erfolgter Untersuchung der Ort dieser Untersuchung sowie die Fachrichtung der anfordernden Ärztinnen und Ärzte ausgewertet. Ferner wurde die Beziehung zwischen dem Tatverdächtigen und dem geschädigten Kind sowie die rechtsmedizinische Beurteilung der Befunde analysiert. Ergebnisse/Diskussion: In den 10 Jahren des Bestehens konnten mit den verschiedenen Beratungsansätzen wie Tele-und Aktenkonsilen, Untersuchungen in der Kinderschutzambulanz, wohnortnahen Konsilen, Telefonberatungen sowie zahlreichen Fortbildungsveranstaltungen eine gute interdisziplinäre Zusammenarbeit etabliert und Lücken geschlossen werden. Die Kinderschutzambulanz hat sich zu einem kompetenten Adressaten -zum Schutz der Kinder und Stärkung der Rechtssicherheit -entwickelt und es konnten in zahlreichen Fällen, bei insgesamt stetig steigender Nachfrage, insbesondere Fragestellungen zu Interpretation von Befunden und Fallmanagement sowie rechtliche Unsicherheiten geklärt und beantwortet werden. Fazit: Für eine weitere Verbesserung des Kinderschutzes wäre zukünftig z. B. eine SGB-übergreifenden Kooperation mit Ausweitung des beschriebenen Angebotsportfolios anzustreben, damit rechtsmedizinische Expertise zur schnellen Gefährdungseinschätzung auch für die Kinder-und Jugendhilfe verbindlich geregelt und finanziert wird. Die Begutachtung von Verletzungen bei Kindern ist seit jeher Aufgabe der Rechtsmedizin. Waren es bis in die 1990er-Jahre Untersuchungen von toten Leibesfrüchten und Kinderleichen, gewann die klinische Rechtsmedizin in den vergangenen Jahren zunehmend an Bedeutung. Insbesondere die gerichtsverwertbare Verletzungsdokumentation und fachgerechte Sicherung biologischer Spuren sind dabei rechtsmedizinische Kernkompetenzen, die im Rahmen der regulären ärztlichen Versorgung meistens nur ungenügend oder gar nicht erfolgen. Auch ist hinlänglich bekannt, Abstracts dass das Erkennen von misshandlungsbedingten Verletzungen sowohl für klinisch tätige Ärzte* innen als auch Mitarbeiter* innen von Jugendämtern oft problematisch ist. In Greifswald stieg die Zahl untersuchter Kinder seit der Eröffnung der Opferambulanz im Jahr 2010 kontinuierlich an (2012: 31; 2016: 63; 2019: 81) . Die Zuweisung erfolgte zumeist über die Kliniken unsers Einzugsgebietes als Konsil, gefolgt von den entsprechenden Jugendämtern. Trotzdem blieb die Inanspruchnahme rechtsmedizinischer Expertise auch aufgrund finanzieller Aspekte und der oft weiten Entfernungen ausbaufähig. Aus diesen Gründen und ausgelöst durch einen dramatischen Fall im Jahr 2019 erfolgten Verhandlungen zum Aufbau einer rechtsmedizinischen Kinderschutzambulanz mit dem Ministerium für Soziales, Integration und Gleichstellung MV (für die Konsile) und den Landkreisen Mecklenburgische Seenplatte, Vorpommern-Greifswald und Vorpommern-Rügen (Untersuchungen § 8a SGB VIII und im Auftrag von Eltern) mit dem Ergebnis eines fallunabhängigen Finanzierungsmodells einer mobilen rechtsmedizinischen Kinderschutzambulanz seit dem 01.01.2020. Der Anteil der im Auftrag der Jugendämter untersuchten Kinder stieg seitdem deutlich an (30 % in 2018, 53 % in 2020) . Hauptuntersuchungsanlass (ca. 75 %) ist nach wie vor der Verdacht der körperlichen Misshandlung. Im Ergebnis der Untersuchungen wurden am häufigsten Folgen stumpfer Gewalt festgestellt, wobei auch Fälle von Halskompressionen und nicht-akzidentellen Schädelhirntraumata registriert wurden. Der Anstieg der zurückgelegten Kilometer pro Fall (2018: 64 km; 2020: 72 km) deutet auf eine Erweiterung unseres Aktionsradius in den flächenmäßig größten Landkreisen der BRD hin, deren flächendeckende Versorgung eine Herausforderung bleiben wird. Kristina Wojtanowski, Prof. Dr. Kathrin Yen, Aysche Landmann Institut für Rechts-und Verkehrsmedizin, Universitätsklinikum Heidelberg Ausgangssituation: Die Gewaltambulanz des Instituts für Rechtsmedizin in Heidelberg bietet seit 2011 Betroffenen physischer Gewalt ein niederschwelliges Angebot, das auch Frauen nach häuslicher Gewalt die Möglichkeit bietet, ihre Verletzungen gerichtsverwertbar dokumentieren zu lassen -unabhängig davon, ob sie zu einem späteren Zeitpunkt noch eine Anzeige erstatten möchten. Nach der Dokumentation der Befunde wurden betroffene Frauen über verfügbare Angebote von Beratungs-und Interventionsstellen informiert. Ob Betroffene dieses Angebot annahmen, die Stellen aufsuchten und/ oder Anzeige erstatteten, ob und aus welchen Gründen sie dies unterließen, konnte nicht nachvollzogen werden. Vorgehensweise: Dies hat sich durch das von der EU kofinanzierte Modellprojekt "Guide4You" verändert. In Zusammenarbeit mit der Stadt Heidelberg, der SRH Hochschule und der Allgemeinen Psychiatrie hat die Gewaltambulanz des Instituts für Rechtsmedizin in Kooperation mit der Polizei und der Interventionsstellen für Frauen und Kinder ein Instrumentarium geschaffen, welches den Frauen niederschwellig sehr kurzfristig Unterstützung anbietet. Durch ein sogenanntes Lotsensystem erhalten betroffene Frauen im Anschluss an die klinisch-forensische Untersuchung das Angebot einer Beratung und Begleitung: Ob zu Gerichtsterminen, zur Polizei, zu einer weiteren Beratungsstelle oder zur Rechtsantragsstelleeine Lotsin unterstützt die Frauen nach ihrem individuellen Bedarf und begleitet sie persönlich zu den verschiedenen Stellen. Ergebnisse: Die Versorgungslücke zwischen den Hilfssystemen konnte durch das Lotsensystem verkleinert werden. 80 % der Frauen, die in der Gewaltambulanz seit Juli 2020 nach häuslicher Gewalt untersucht wurden, konnten in das Hilfssystem integriert werden. Vor allem die Mobilität des Lotsensystems hat sich dabei als hilfreich herausgestellt und an den neuralgischen Punkten, Polizei und Justiz, konnten durch eine enge Begleitung die Frauen im Hilfssystem verankert bleiben. In der Präsentation des Projektes sollen die Struktur des Lotsensystems und anhand von Fallbeispielen die heterogenen Erfahrungen vorgestellt werden. V- KI-5 FoKoGi -Forensisches Konsil Gießen 2016 -2020 L. Malolepszy, C. Hochscheid, A. Weber, T. Wolter, E. Hoffmann, T. Ohlwärther, R. Dettmeyer Institut für Rechtsmedizin, Justus-Liebig-Universität Gießen Einleitung: Die klinische Rechtsmedizin hat in den letzten Jahren an Bedeutung gewonnen. Dies zeigen auch die Daten des Forensischen Konsils Gießen als niedrigschwelliges Angebot einer rechtsmedizinischen Gewaltopferuntersuchung, gefördert vom Hessischen Ministerium für Gesundheit und Soziales. Eine zeitnahe Untersuchung, Beschreibung, Dokumentation und ggf. Begutachtung drittverursachter Verletzungen wird Gewaltopfern auch ohne Information der Polizei angeboten, Kooperationen mit Partnerkliniken sind Bestandteil des FoKoGi. Material: Die 2016 bis 2020 erfolgten rechtsmedizinisch-körperlichen Untersuchungen und Begutachtungen im Rahmen des FoKoGi wurden ausgewertet. Ergebnisse: Es zeigte sich zunächst eine kontinuierliche Fallzahlensteigerung und zunehmende Akzeptanz des Projektes gerade bei Jugendämtern. Kliniken konnten als Kooperationspartner gewonnen werden. Gut die Hälfe der untersuchten mutmaßlichen Gewaltopfer waren minderjährig. Ein erheblicher Teil der Untersuchungsaufträge kam aber auch von der Polizei. Das Angebot regelmäßiger Fortbildungen durch die Rechtsmedizin wurde sehr positiv aufgenommen. Im Jahre 2020 zeigte sich jedoch bedingt durch die Corona-Pandemie ein deutlicher Rückgang der präsenzbezogenen Aktivitäten des FoKoGi bzw. ein Rückgang der Zahl der Untersuchungen. Die Ergebnisse werden im Detail präsentiert. Fragestellung: Insbesondere im deutschsprachigen Raum liegen bislang nur wenige Untersuchungen über Männer als Opfer von Partnerschaftsgewalt vor. Ziel der vorliegenden Studie ist es, Häufigkeit und Fallcharakteristika körperlicher Partnerschaftsgewalt gegen männliche Personen zu charakterisieren, die in der klinisch-rechtsmedizinischen Untersuchungsstelle für Gewaltopfer in Hamburg über einen Zeitraum von 11 Jahren untersucht wurden. Methode: Standardisierte Auswertung der Protokolle zu klinisch-rechtsmedizinischen körperlichen Untersuchungen der Jahre 2006-2016. Ergebnisse: Männliche Opfer repräsentierten 6,2 % der untersuchten Fälle von Partnerschaftsgewalt (n = 167). In 78,4 % der Fälle lag zum Zeitpunkt der klinisch-rechtsmedizinischen Untersuchung eine polizeiliche Anzeigenerstattung vor. Häufigste:r Täter:in war die aktuelle Partnerperson (60,5 %) mit einer Dominanz weiblicher Täter, der Großteil der Fälle (82,0 %) ereignete sich im häuslichen Umfeld. In mehr als der Hälfte der Fälle (57,5 %) suchten die Opfer die rechtsmedizinische Untersuchungsstelle ohne vorherige Inanspruchnahme medizinischer Versorgung auf. Etwa ein Drittel der Opfer (31,7 %) berichtete auch über vorangegangene Partnerschaftsgewalt. Eine differenzierte Analyse zeigte zudem spezifische Risiken unterschiedlicher Fallgruppen auf, z. B. hinsichtlich der aktuellen Wohn-und Partnerschaftskonstellation. Fragestellung: Im Rahmen des "Frankfurter Projekt zur Prävention von Suiziden mittels Evidenz-basierter Maßnahmen (FraPPE)" wurden die Prävalenz und Charakteristiken von Suiziden in einem definierten Kollektiv (Frankfurt/Main Stadt) im Zeitraum 07/2018-12/2020 systematisch untersucht. Methode: Die toxikologischen Untersuchungen umfassten aktuell aufgenommene Wirkstoffe (Alkohol, Rauschdrogen, Arzneimittel, sonstige Giftstoffe) in Blut, Urin, Mageninhalt sowie Marker chronischer Aufnahme (Ethylglucuronid, Rauschdrogen, Psychopharmaka) in Haaren. In Fällen ohne Obduktion konnten Auffindesituation und nähere Angaben ausgewertet werden. Ergebnisse: Von den 229 Studienfällen wurden 106 obduziert. Von insgesamt 56 Intoxikationen (24, 5 %; 25] Jahre; 57,1 % Männer) waren 26 nicht toxikologisch untersucht. Die sehr heterogenen Fälle können grob klassifiziert werden in 30 Medikamentenvergiftungen (53,6 %, davon 4 Fälle mit Insulinbeteiligung), 10 Opioidintoxikationen (17,9 %, 4 × Fentanylbeteiligung, 3 × Heroin/Opium), 8 Fälle von Gasvergiftungen (5 × CO, 2 × CO2, Propangas), 3 Stimulanzienüberdosierungen, 2 Cyanid-(gemeinsamer Suizid) und 2 Chloroquinvergiftungen sowie eine Alkoholvergiftung. Toxikologisch relevante Begleitbefunde fanden sich in zusätzlich 19 der untersuchten Fälle (17,9 %): 13 × Sedativa (4 × Alkohol, 6 × Benzodiazepine/ Z-Substanzen) und 3 × Helium-und 1 × Stickstoffinhalation. Von den obduzierten Suizidenten waren 79,8 % nicht alkoholisiert, bei 11,7 % lag eine BAK>1,1 ‰ vor. Bei 18,4 % der Fälle spricht der Haar-EtG-Wert für einen übermäßigen Alkoholkonsum, bei 28,1 % sprechen die Befunde für Drogenkonsum (Cannabis, Stimulanzien, Opiate) und bei 23,6 % für die Aufnahme von Opiaten/Opioiden. Bei 70,4 % der Fälle wurde eine Aufnahme von Psychopharmaka nachgewiesen (Antidepressiva, Antipsychotika, Antiepileptika, Sedativa, Antihistaminika), bei 50,9 % bis zu 4 Antidepressiva und bei 39,6 % von bis zu 4 Antipsychotika. 49 Suizidenten (46,2 %) hatten aktuell Antidepressiva oder Antipsychotika eingenommen. Diskussion/Fazit: Etwa die Hälfte der Suizidenten stand unter Medikation, bei fast jedem fünften Suizid spielten Arzneistoffe eine Rolle, meist Sedativa. Eine letale Intoxikation findet sich in einem Viertel der Suizide, vornehmlich mit Arzneistoffen. Fragestellung: In einem Kollektiv mit vermutet hohem Alkoholkonsum wurde untersucht, welche Konzentrationen an spezifischen (Carbohydratdeficient-Transferrin ( CDT), Phosphatidylethanol (PEth)) und unspezifischen (mittleres korpuskulares Volumen ( MCV)) Alkoholmarkern messbar sind und welche diagnostische Performance diese im Kollektiv zeigen. Methode: Bei 147 obdachlosen Personen wurde neben Fragen zum subjektiven Alkoholkonsumverhalten eine körperliche Untersuchung mit Blutentnahme durchgeführt. In den Blutproben wurden die Blutalkoholkonzentration ( BAK), PEth, CDT und MCV laborchemisch bestimmt. Ergebnisse: In 39 Blutproben wurde eine BAK oberhalb von 0,1 ‰ bestimmt (0,1-2,5 ‰, Mittelwert ( MW) 1,0 ‰). Alle diese Proben waren ebenfalls PEth positiv (>10 ng/ml), 31 Proben CDT positiv (>2,4 %) und 30 MCV positiv. Insgesamt lag CDT bei 52 Proben über dem Cut-off (2, (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11) (12) (13) (14) (15) (16) (17) (18) (19) (20) (21) (22) 1 %, MW 6, 9 %) . In 104 Proben wurde PEth nachgewiesen (11-5687 ng/ml, MW 1049 ng/ml). Die durchschnittliche PEth-Konzentration war bei Proben, die auch CDT positiv waren, signifikant höher als bei ausschließlich PEth-positiven Fällen (p = 0,004). CDT-und PEth-Konzentrationen zeigten eine signifikant positive Korrelation (Spearmans-Korrelationskoeffizient ρ = 0,68). MCV war bei 58 Probanden erhöht (>95fl). Die Korrelation zu PEth (ρ = 0,58) war besser als die zu CDT (ρ = 0, 47 Fragestellung: Derzeit wird bei E-Scooter-Fahrenden von einer "absoluten Fahrunsicherheit" ab einer Blutalkoholkonzentration ( BAK) von 1,10 ‰ zum Fahrtzeitpunkt ausgegangen. Um diesen Beweisgrenzwert zu prüfen, wurden praktische Fahrversuche sowie begleitende ärztliche Untersuchungen bei unterschiedlichen BAKen durchgeführt. Methode: An den Untersuchungen nahmen 57 Alkohol konsumierende ProbandInnen (28 w, 29 m) sowie 6 durchgängig nüchterne ProbandInnen (3 w, 3 m), die als Kontrollkollektiv dienten, teil. Es wurde ein festes Trinkschema vorgegeben, welches im Vorfeld individuell mit der Widmark-Formel berechnet wurde. Es erfolgten wiederholte Fahrten durch einen festgelegten Parcour. Im Anschluss an jede Fahrt erfolgte eine Blutprobe zur BAK-Bestimmung und es wurde die psychophysische Konstitution durch Tests ärztlich untersucht. Ergebnisse: Bereits im Bereich um 0,30 ‰ (0,21-0,40 ‰) zeigte sich eine signifikante Verschlechterung der Fahrleistung auf ca. 60 % des Ausgangsniveaus. Bei unterschiedlichen Hindernissen, insbesondere bei der sich verjüngenden Fahrspur, den Tordurchfahrten und den Kreisfahrten, wurden verschiedene BAK-Bereiche für die Verkehrssicherheit relevant. Bei der Untersuchung des Romberg-Tests und Unterberger-Tretversuchs konnte eine starke Signifikanz von Stand-und Gangunsicherheit zur Höhe der BAK und der Fahrleistung belegt werden. Einen die Ergebnisse beeinflussenden Lerneffekt durch das wiederholte Durchfahren des Parcours ergab der Vergleich mit dem Kontrollkollektiv nicht. Geschlechtsspezifische Unterschiede konnten nicht festgestellt werden. Diskussion: Die schon bei niedrigen BAKen deutliche Verschlechterung im Vergleich zur nüchternen Fahrleistung bestätigt ein besonderes Gefährdungspotential durch Alkoholisierung bei Benutzung von E-Scootern und dürfte vermehrt zur Annahme "relativer Fahrunsicherheit" führen. Darüber hinaus geben die Ergebnisse der Studie Anlass zu diskutieren, ob der gegenwärtige Beweisgrenzwert "absoluter Fahrunsicherheit" im Zusammenhang mit der Benutzung von E-Scootern herabgesetzt werden muss. Der Question: A single human cell contains around 6 pg of DNA consisting of about 2 × 3.3 billion base pairs. Sequencing of this amount of genomic data became possible thanks to the rapid development of the Next Generation Sequencing. The meaning of the single cell sequencing in medicine cannot be overestimated but in forensics this branch is not commonly used. The main motivation behind introducing this technology into forensics is the potential to improve the mixture deconvolution. If a trace is a mixture of different biological materials (like for an example blood and epithelium) there are methods to separate cell pools and to investigate them separately. Problems arise when the mixed trace consists of the same cell type. Several studies, including our own, presented that it is possible to deconvolute such a mixture by separating single cells and obtaining from them a CE-based STR profile. The results suggest the potential in other forensic applications, like the forensic phenotyping. In principal, it is not recommended to use mixed stains to analyse the externally visible characteristics. Therefore, we evaluated a possibility of performing a reliable prediction of a mixture contributors' phenotypes. Methods: For this study we collected autopsy blood from which the white cells were first stained and later separated with the DEPArray™ NxT System. Pools of 20, 10 and 5 cells as well as 20 single cells were collected and submitted for DNA extraction. All the extracts were amplified with our custom assay, Ion AmpliSeq™ PhenoTrivium Panel, which includes both phenotype and ancestry associated SNV-markers. Prior to sequencing, half of the single-cell based libraries were additionally amplified and purified in order to improve the libraries concentrations. Results and Discussion: Ancestry and phenotype analysis resulted in nearly full consensus profiles and correct predictions obtained for the cells groups. The re-amplification of single-cell based libraries resulted in 400 % higher average total coverage and increase of genotyping rate from mean 26 % to 78 %. A nearly full consensus profile and correct predictions were obtained also for the single cells. Conclusion: Our results suggest that single-cell sequencing can be a promising tool used to deconvolute mixed traces submitted for the forensic phenotyping. Research question: In a forensic investigation, body fluid identification plays an important role in the reconstruction of criminal activity and selection of samples for downstream analyses. Microbiome composition as well as metabolites have been posited as promising novel methods but their potential has not yet been fully investigated. In our project, we investigate the reliability of microbiome data as well as the utility of metabolites for body fluid identification from biological evidence. Methods: In this study, we examined 7 forensically relevant body fluid categories namely: saliva, semen, urine, feces, vaginal fluid, menstrual blood and blood. We carried out targeted amplification of bacterial 16S rRNA gene regions to analyse the microbial signatures of control samples along with mixtures and samples deposited on substrates. The DNA sequence data was then analysed using open source bioinformatic tools (DADA2) and PCA plots were generated using R. To study the metabolic signatures, control samples were analysed using a high resolution Liquid Chromatography-Quadrupole Time Of Flight Mass Spectrometer ( LC-QTOF-MS, Sciex 6600). The metabolic data was then analysed using Progenesis QI and statistical analysis was done using metaboanalyst 5.0. Results: Overall, the PCA/ PCoA for both types of data showed that samples group according to their bodily origin. We also found microbial DNA data recovered from aged samples and samples deposited on substrates to be a reliable indicator of body fluid. For some body fluids, metabolite markers were more informative due to the challenges posed by low microbial content or taxonomic distinction. Discussion: Our results indicate that data from bacterial communities may also be useful when samples are recovered from substrates, which is a setting characteristic of forensic scenarios. To our knowledge, this is the first study examining metabolic signatures across a wide range of body fluid categories and donors. Our analyses show that metabolites too yield a clear distinction among body sites. Thus, we demonstrate the potential of a novel and accurate method for body fluid identification using both microbial and metabolic signatures. Conclusion: Our pilot studies show body fluids can be distinguished with microbial and metabolic signatures. Thus, we aim to combine these two methods in our future studies to increase the prediction accuracies for forensic body fluid identification. Fragestellung: Im Berufsleben treffen inzwischen mind. drei Generationen aufeinander: "Babyboomer" (GenB, Jahrgänge <1965), "Generation X" (GenX, 1965 (GenX, -1980 und "Generation Y" (GenY, 1981 (GenY, -1995 . Inwiefern der Generati-onenwandel Auswirkungen auf den Arbeitsalltag in der Rechtsmedizin hat und welches Konfliktpotential daraus resultiert, wurde bisher noch nicht untersucht. Methoden: Im Sept. 2019 wurde eine Online-Umfrage an 436 rechtsmedizinisch tätige ÄrztInnen verschickt. Der Frage-bogen enthielt u. a. Fragen zur Zusammenarbeit mit anderen Generationen und daraus resultierenden Konfliktsituationen. Im Sept. 2020 wurden zwei Fokusgruppeninterviews (mit 5 FachärztInnen der GenX & GenB bzw. 4 AssistenzärztInnen der GenY) durchgeführt, um die Thematik vertiefend zu erörtern. Es erfolgte eine quantitatiV-deskriptive Auswertung, wo sinnvoll, sowie eine qualitative Inhaltsanalyse der Fragebögen und der transkribierten Interviews. Ergebnisse: 48,6 % der 181 Umfrage-TeilnehmerInnen gehören der GenY an, 36,5 % der GenX und 14,4 % der GenB. 72,9 % der ÄrztInnen gaben an, bei der Zusammenarbeit mit anderen Generationen Konfliktsituationen zu kennen (keine sign. Unterschiede zwischen den Generationen Fragestellung: Im Zusammenhang mit der Corona-Pandemie wurde eine Umstellung des Lehrangebotes der Johannes-Gutenberg-Universität in Mainz erforderlich. Methoden: Das bisher bestehende Lehrangebot für die rechtsmedizinische Ausbildung bestand aus einem Praktikum mit sechs Doppelstunden theoretischem Unterricht sowie zwei Einzelstunden Leichenschaukurs als praktische Einheiten. Ergänzt wurden diese Pflichtveranstaltungen durch zwei freiwillige Vorlesungseinheiten pro Woche zu verschiedenen ausbildungsrelevanten rechtsmedizinischen Themen, die mittels eines webbasierten Video-Content-Management-Systems für die Studierenden aufgezeichnet wurden. Die Videos wurden über die zentrale Lehrplattform "Moodle" der Universität Mainz verlinkt und den Studenten zugänglich gemacht. Weiterhin mussten die Studierenden Hausaufgaben zu spezifischen Themen, wie u. a. "Leichenschau/Totenschein ausstellen" bearbeiten und diese einreichen. Da der Leichenschaukurs im ersten Semester (Sommersemester 2020) auf Grund der Hygienevorschriften der hiesigen Universität nicht stattfinden durfte, wurden gemeinsam mit der Rudolf Frey Lernklinik der Universitätsmedizin Mainz mehrere Lehrvideos gedreht. Diese beinhalteten zum einen eine vollständige Leichenschau und zum anderen eine Obduktion. Als weiteres Tool wurde anfangs die Lernsoftware "Inmedea" (Telemed CompuGroup Medical Deutschland AG) zur Verfügung gestellt, in der die Studierende Fälle zu bearbeiten hatten. Im Verlauf der Semester wurden weitere virtuelle Lehrangebote (u. a. Seminare zu speziellen Themen wie Klinische Rechtsmedizin und zur Todesbescheinigung) aus den vorangegangenen Erfahrungen entwickelt und den Studierenden angeboten. An den Semesterenden wurden alle Studierenden zum aktuellen Lehrangebot in eine Befragung eingeschlossenen, um das bereitgestellte Lehrangebeot zu evaluieren und vor allem innovativ weiterzuentwickeln. In magnetic resonance imaging ( MRI), the fluid attenuated inversion recovery ( FLAIR) sequence suppresses the cerebrospinal fluid ( CSF) signal by acquiring images at CSFs null point inversion time (TI null ). 1 The latter indicates the time point at which the longitudinal magnetization (T 1 ) of CSF is zero. 1 Furthermore, it is known that T 1 and subsequently TI null decreases with a decreasing brain temperature, therefore it is crucial to correct TI null for temperature in order to suppress CSF signal in post mortem FLAIR se-quence due to the passive cooling of the deceased. 2,3 However, these studies examined the temperature dependence of brain CSFs TI null using the core temperature, although the brain and core temperature reveal different temperature cooling rates. 4 Thus, the goal of this study is to determine the brain temperature effect on post mortem TI null in order to suppress CSF signal using FLAIR in in situ post mortem MRI. For this purpose, 8 deceased subjects (T brain = 4.9-14.9 °C) underwent an in situ MRI brain examination on a 3T scanner. TI null of CSF was determined quantitatively using a FLAIR sequence [ TR/ TE: 15,000/81 ms, TIs: 800-2800 ms] by automatic segmentation of CSF using FSL and fitting an exponential model voxelwise to the signal intensity of CSF and the inversion time. 5 The brain temperature was determined transethmoidally prior to the MRI scan in order to determine the temperature dependency of CSFs TI null . A significant positive linear relation (, p < 0.05, r = 0.78) was found between TI null of CSF and the brain temperature (see . Fig. 1) . The results reveal a linear temperature dependency of TI null . Further, the found linear relation between TI null and the brain temperature allows the correction of TI null for the brain temperature of the deceased in the FLAIR sequence post mortem. This allows an optimal suppression of CSF signal in post mortem FLAIR MR image. ) für Juristen und Polizisten "laienverständlich" darstellen. Hierfür hat sich, zusätzlich zu der Darstellung in 2D, eine dreidimensionale Visualisierung mittels Volume Rendering Technique ( VRT) etabliert. Seit kurzem ist eine neuartige 3D-Visualisierungsmöglichkeit basierend auf Techniken aus dem Animationsfilm mit speziellen Kamera-und Lichteffekten verfügbar, die als Cinematic Rendering ( CRT; Siemens Frontier, Siemens Healthineers, Erlangen) be-zeichnet wird. Diese Software könnte die Verständlichkeit und Nachvollziehbarkeit von Gutachten für die Auftraggeber weiter verbessern. Methode: Um einen möglichen Nutzen der neuen CRT-Software, im Vergleich zu der etablierten VRTSoftware zu untersuchen, wurden insgesamt 14 PMCTA-Fälle mit beiden Visualisierungstechniken aus der jeweils selben Ansicht rekonstruiert. Die erstellten Rekonstruktionen wurden hinsichtlich verschiedener quantitativer und qualitativer Parameter wie z. B. "Anzahl ersichtlicher Knochenverletzungen", "Vorstellung der Lage einer Pathologie" und "Beurteilung der Lebensbedrohlichkeit" sowohl von Rechtsmedizinern als auch von medizinischen Laien (Juristen & Polizisten) mittels eines Online-Fragebogens getrennt beurteilt. Ergebnisse: Erste Ergebnisse zeigen hinsichtlich der "Beurteilung der Lebensbedrohlichkeit" keine relevanten Unterschiede zwischen CRT und VRT. Bezüglich der "Vorstellung der Lage einer Pathologie" zeigte sich CRT gegenüber VRT in den ersten Ergebnissen überlegen. Durch eine möglichst realitätsgetreue Darstellung von Verletzungen in 3D Visualisierungen kann sich eine grössere Verständlichkeit eines Fachgutachtens für Strafverfolgungsbehörden ergeben. Somit würde sich auch die interdisziplinäre Kommunikation der verschiedenen, an einem Fall beteiligten Fachgruppen verbessern. Die Ergebnisse der Studie werden im Rahmen des Kongresses präsentiert. Die Todesursachenfeststellung als eine der zentralen Fragestellungen bei der rechtsmedizinischen Leichenöffnung ist insbesondere bei todesursächlichen Erkrankungen bzw. Zustandsbildern ohne fassbares morphologisches Korrelat mit besonderen Schwierigkeiten verbunden. Ein ebensolches Zustandsbild stellt u. a. der letale Status epilepticus dar. Zwar sind in der einschlägigen Fachliteratur typische Befunde beschrieben, die jedoch allenfalls als hinweisgebend zu bewerten sind, sodass durch zusätzliche radiologische Zeichen eine gesteigerte Diagnosesicherheit erreicht werden dürfte. Ein 41-jähriger Mann verstirbt 10 Monate nach einer längere Zeit unentdeckt gebliebenen Methylquecksilberintoxikation in einem durch medizinisches Personal beobachteten und letztlich therapierefraktären Status epilepticus. Bei einer postmortalen CT-Untersuchung imponiert eine bilaterale anteriore Kiefergelenkluxation. Im Rahmen der Obduktion zeigen sich als wesentliche Befunde eine augenscheinlich frischere Bisswunde in der Mundschleimhaut sowie eine Hirnatrophie mit Zeichen akuter ischämischer und hämorrhagischer Veränderungen sowie einem umschriebenen Erweichungsherd im linken Hinterhauptlappen. Ein 74-jähriger Mann stürzt unbeobachtet von einem Schlafsofa und wird nicht ansprechbar und krampfend von seinen Angehörigen aufgefunden Er verstirbt im stationären Behandlungsverlauf. Im Rahmen der klinischerseits durchgeführten radiologischen Diagnostik kommen Brüche der Oberarmköpfe und beider Oberschenkelhälse zur Darstellung, die nicht durch ein einfaches Sturzgeschehen bzw. Transport-und Bergungsmaßnahmen erklärlich sind. Diese Befunde bestätigen sich intra obductionem. In der aktuellen Literatur finden sich einzelne Darstellungen denkbar krampfbedingter Knochenbrüche, jedoch keine Beschreibung einer bilateralen Kiefergelenkluxation als postmortales Zeichen des Status epilepticus. Im Rahmen des Vortrages sollen zwei Fallbeispiele vorgestellt und typische Knochenbrüche sowie Luxationen als mögliche postmortale Diagnosekriterien sowie die Bedeutung der postmortalen bildgebenden Verfahren in diesem Zusammenhang diskutiert werden. Hintergrund: Der Kalmenhof wurde 1888 vom "Verein für die Idiotenanstalt zu Idstein" gegründet. Ursprüngliches Ziel war es, geistig behinderten Menschen eine Unterbringung und das Nachgehen einer sinnvollen Tätigkeit zu ermöglichen. Durch das NS-Regime wurde die Einrichtung praktisch verstaatlicht, in der "Kinderfachabteilung" wurden hunderte Kinder und Jugendliche von Ärzten ermordet und an unterschiedlichen Orten in Idstein begraben. Material und Methoden: Zur Feststellung der Grenzen des zur Kriegsgräberstätte erklärten "Anstaltsfriedhofs" wurden im Sommer 2020 Grabun-Abstracts gen durchgeführt. Die knöchernen Überreste von drei unbekannten Individuen wurden exhumiert und untersucht. Von den Langknochen und den rekonstruierten Kiefern wurden Röntgenaufnahmen gefertigt, ferner erfolgten chemisch-toxikologische und molekulargenetische Untersuchungen. Ergebnisse: In einer Bodentiefe zwischen 100 und 122 cm wurde in einer 160 × 65 cm großen Grube eine Mehrfachbestattung mit drei Individuen aufgefunden. Die Knochen lagerten teils übereinander, die Ausrichtung der Skelette unterschied sich voneinander. Zwei Individuen waren männlich, Sterbealter etwa 2,0 bis 2,25 Jahre bzw. 2,5 Jahre. Das dritte Individuum war eine jugendliche weibliche Person, mit makroskopischen und radiologischen Hinweisen auf wiederholte und längere Zeit vorherrschende Phasen mit unzureichender Nährstoffversorgung. An keinem der Knochen waren Hinweise auf eine körperliche Behinderung festzustellen, prä-oder perimortale Verletzungen fanden sich nicht. Die chemisch-toxikologischen Untersuchungen verliefen negativ. Bei den kindlichen Individuen konnte jeweils ein vollständiges STR-Profil, bei dem jugendlichen Individuum ein STR-Teilprofil erstellt werden. Diskussion: Die Untersuchungsergebnisse stehen in Einklang mit historischen Angaben, wonach es zu Mehrfachbelegungen von Gräbern kam. Eine ursprünglich angenommene Unterteilung des Friedhofes nach dem Sterbealter war nicht nachvollziehbar. Dank der guten interdisziplinären Zusammenarbeit konnten Erkenntnisse gewonnen werden, anhand derer nun ein konkreter Identitätsverdacht erarbeitet werden soll. Die knöchernen Überreste wurden am Volkstrauertag 2020 im Rahmen einer Gedenkveranstaltung wieder beigesetzt. V-Bl-9 Case-Report über Fund einer weitgehend skelettierten Leiche im Wald -Charakterisierung der Schädelfrakturen V-TR-7 Die Schreckschussmunition 9 mm P. A. K. Rubber -Das kann ins Auge gehen. Fragestellung: In mehreren Fällen, kam es zum Schusswaffengebrauch mit Schreckschusswaffen unter Einsatz eines bisher in der Literatur wenig beachteten Waffensystems. Dadurch wird das Gefahrenpotential, das in der Regel von diesen Waffen ausgeht, massiv erhöht, da eine Hartgummikugel mit sehr hoher Geschwindigkeit abgeschossen wird. Dieses System und erste Ergebnisse der Datenerhebung sollen vorgestellt werden. Methode: Ergebnisse der rechtsmedizinischen körperlichen Untersuchungen wurden ausgewertet um anschließend Rekonstruktionen mit ballistischer Gelatine und Knochensurrogat durchzuführen. Es wurden erste ballistische Daten ermittelt und das Verletzungspotential eingeschätzt. Ergebnisse: Die maximale Anfangsgeschwindigkeit der Projektile (Durchmesser 9 mm) wurde mit bis zu 545 m/s gemessen. Bei einem Geschossgewicht von ca. 0,65 g ergibt sich eine Anfangsenergie von 96 J. Die hohe Geschwindigkeit wird dadurch erreicht, dass die Schreckschusswaffe nicht über eine Laufsperre, sondern über einen auf 6 mm verengten Lauf verfügt, durch den das, sich durch den Gasdruck verformende Projektil, ge-presst wird. Dies führt zu Durchschüssen von 5 mm starken Platten aus Knochensurrogat auf bis zu 5 m Entfernung. Ballistische Gelatine wird hinter den Knochenplatten noch bis zu Tiefen von 4 cm penetriert. Bei einem mit Gelatine gefüllten Schädelreplikat findet sich das Projektil in 3,5 cm Tiefe. Die Ein-und Ausschüsse sind im Vergleich zu Geschossen aus Metall größer, da sich beim Auftreffen das Hartgummiprojektil zuerst elastisch verformt, bis die Grenzenergie des Surrogats überschritten wird. Diskussion: Anders als bei vergleichbaren, teils modifizierten Schreckschusswaffen, bei denen eine Gummi-oder Plastikkugel in den Lauf einer Waffe vor eine Schreckschusspatrone vorgeladen wird, handelt es sich bei der 9 mm P. A. K. Rubber um eine im Internet gehandelte Munition. Hierzu passende Schreckschusswaffen sind in unterschiedlichen Ausführungen, angepasst nach den jeweiligen Waffengesetzen der Mitgliedsstaaten, auch in der EU erhältlich. Das Verletzungspotential übersteigt deutlich das von bisher beschriebenen Hartgummi-und Plastikgeschossen. Fazit: Die 9 mm P. A. K. Rubber kann auch bei deutlichem Überschreiten des Nahschussabstandes lebensgefährliche und potenziell tödliche Verletzungen erzeugen und wird daher eingehender auf ihr Verletzungspotential untersucht werden. Bei den Waffen handelt es sich im Sinne des Waffengesetzes um Schusswaffen und nicht um Schreckschusswaffen. Objective: Safety promotion for vehicle users is recommended to decrease moderate to severe motor vehicle collision ( MVC) injuries. The objectives are first, to compare the detail characteristics of the MVCs and outcome between pregnant and non-pregnant women. Then, effective interventions for both pregnant women and non-pregnant women are proposed. Method: This is an observational and retrospective study using the data of National Automotive Sampling System/Crashworthiness Data System. After excluding cases without any anatomical injuries, two data sets as pregnant women and nonpregnant women vehicle passengers were created. Collision characteristics, injury severities and outcomes of the women were compared between the two groups. Result: Among the vehicle passengers registered from 2001 to 2015, the 736 pregnant women and 21,874 non-pregnant women of child bearing age with abbreviated injury scale ( AIS) score of 1 or more were collected. At the comparison of collision characteristics, pregnant women had suffered from less severe collisions, less suffer from airbag deployment and pretensioner acting, than non-pregnant women. For the outcome, the fatality was significant higher, the prevalence of admission was significantly smaller and that of outpatient was significantly higher in non-pregnant women than in pregnant women. Regarding the injuries, the values of maximum AIS were significantly higher in non-pregnant women than in pregnant women. Only for the abdomen, the rate of having AIS2+ injuries was higher in pregnant women, but in other body regions, rates were higher in non-pregnant women. Conclusion: Pregnant women had suffered from less severe injuries and lower fatality late than non-pregnant women. Among each body region, the rate of having AIS2+ injuries was higher in pregnant women only in the abdomen. For preventing moderate to severe injuries of vehicle passengers, interventions for pregnant women are more simple and effective than for non-pregnant women because the improvement of influencing factors would be achieved by education from health professionals to the pregnant women. P-RM-2 Trends in suicides due to the prolonged COVID-19 pandemic in Japan: A comparison to trends during the increase in suicides about 25 years ago the Japanese people. The pandemic is the major impact on the economy, work, and life. Japan was shaken by a societal problem, an increase in suicides and consistently numbers of suicides, in the late 1990s. Therefore, this study has compared trends during the increase in suicides in Japan about 25 years ago and suicide trends right now, over a year since the COVID-19 pandemic began. Methods: Numerical data on suicide trends in Japan by a report of the National Police Agency were researched in detail. Suicide trends were divided into 2 periods: the first period from 1994-1998 showed a subsequent increase in suicides after 1994; the second period from 2019-2020 showed increasing numbers of suicides. We compared their trends in the 2 periods. Results: Whether the slight increase in the number of suicides in 2020 was due to the COVID-19 pandemic is unclear, but "females" and "age 20s" were key contributors to the increase in suicides in the second period. The cause of/motive for suicide in 2019 and 2020 revealed no marked changes. The percentage of suicides by males increased in 1998 in the first period. "Economic and life problems" accounted for a larger proportion of suicides, and there were more suicides by all age groups. Discussion: Given the suicide trends in Japan from 1994-1998, suicides due to "economic and life problems" are likely to increase after 2021. The entities that can promptly ascertain detailed trends in suicides in Japan and that can apprise society of those findings are the police and forensic medicine. Suicide trends need to be analyzed from deep and broad perspective of forensic medicine. Conclusion: Police, medical personnel such as forensic medicine, government agencies, economic and labor fields, and organizations involved in suicide prevention need to discuss together as necessary to address various aspects of the ongoing COVID-19 pandemic such as economic and life hardships in order to prevent an abrupt increase in suicides. Introduction: Most cases of suicide use one method. Moreover, cases using multiple methods are sometimes seen, which is called 'complex suicide' . These methods are used simultaneously or consecutively. So, suspicion of the involvement by other persons often makes difficult to distinguish between suicide and homicide. Establishing methods and causes of complex suicide and eliminating the involvement of other persons are important for forensic scientists and investigators. Methods: Based on the criteria, we examined cases of complex suicide that were autopsied at Wakayama Medical University from 2003 to 2020 and compared them with overseas reports. Results: 24 cases were complex suicide (2.8 %) in the 856 suicide cases. The most common cause of death was drowning (16 cases). The most common method used was the use of sharp weapon on the neck, wrists, and abdomen (18 cases). The most common combination of methods was the use of sharp weapon and entering in the water (11 cases). On the other hand, use of a gun which was often taken place in overseas was not observed. It is difficult to interpret the situation of complex suicide cases. Elucidating the whole picture of complex suicide is one of the important assignments for forensic scientists. Discussion: In particular, the distinction between suicide and homicide is always a challenge and an obligation. Complex suicides sometimes mimic homicide and suspect the involvement of other persons. In order to exclude homicide, it is important to collect detailed information such as investigation of the discovered place, medical history, the antemortem action of the victim and testimony of the persons concerned, and to perform forensic autopsy thoroughly. Introduction: Suicide presents a major challenge to forensic medicine, psychiatry and public health in general, with continuous scientific attempts to identify early signs and approaches that might help drafting preventive measures. As such, complex suicide is an even more intricate occurrence, whose rarity deserves a detailed study case after case. Methodology: Four cases of complex suicide that came to our attention during the last two years, along with respective images of forensic value, will be showcased. Results: The first case of complex suicide deals with a fall from height accompanied with intoxication with poison from the family of insecticides. The second case deals a rope hanging suicide combined with previous immediate self-inflicted gunshot wound. The third case was a complex suicide accompanied with attempted electrocution. The fourth case of complex suicide was a rope hanging one, with the victim consuming few minutes before the attempt a high dose of rodenticide poison. Blood samples and stomach contents were analyzed in all cases through liquid gas chromatography. Pyrethroids were detected in the first case, and phostoxin in the fourth case; no poisonous content was detected in the two other cases. Conclusions: In the present time when the complexity of suicides has become rampant, with people using more than a single method, the value of toxicology remains crucial; especially when the mechanism of death remains unclear or when the evidence is not convincing about the lethality of the first and visible used method of suicide (such as self-inflicted gunshot wound, incomplete hanging etc). Fragestellung: Die Prävalenz und Charakteristiken von Suiziden wurden in einem definierten Kollektiv (Stadtgebiet Frankfurt am Main) im Zeitraum 07/2018-12/2020 in der prospektiv angelegten FraPPE-Studie systematisch untersucht. Methode: Die Datenerhebung des rechtsmedizinischen Fallkollektivs erfolgte in Zusammenarbeit mit dem Gesundheitsamt der Stadt und der Kriminalpolizei durch Fundortbegehungen, Befragung von Angehörigen, kriminalpolizeiliche Ermittlungsergebnisse, Sektionsergebnisse und chemisch-toxikologische Untersuchungen. Die Daten wurden deskriptiv-statistisch ausgewertet. Ergebnisse: Von den 229 Suizidenten waren 65 % männlich und 35 % weiblich. Bei den Männern war der größte Anteil in der Altersgruppe der 50-bis 59-Jährigen (23 %), bei den Frauen bei den 70-bis 79-Jährigen (18,5 %) zu verzeichnen, wobei die Suizidrate pro 100.000 Einwohner der betreffenden Altersgruppe bei beiden Geschlechtern in der Gruppe der 80-bis 89-Jährigen am größten war (männlich 63,3; weiblich 24,9). Männer suizidierten sich am häufigsten durch einen Sturz/Sprung aus großer Höhe (23,6 %), gefolgt von Erhängen/Ersticken (23 %) und Intoxikationen (19,6 %). Jeweils 27,2 % der Frauen wählten eine der drei aufgeführten Suizidmethoden. Bezogen auf die in Frankfurt gemeldeten Personen lag die Suizidrate pro 100.000 Einwohner bei den deutschen Staatsbürgern mit 14,3 mehr als doppelt so hoch wie bei den nicht-deutschen EU-Bürgern (6,0) und fast doppelt so hoch wie bei den Nicht-EU-Bürgern (7,3). Ein Anstieg der Suizidrate während der Corona-Pandemie wurde nicht festgestellt. Diskussion: Die Studienergebnisse hinsichtlich der Geschlechter-und Altersverteilung Frankfurter Suizidenten decken sich mit denen in der Literatur. Demgegenüber zeigten die FraPPE-Ergebnisse nicht, dass Männer tendenziell "härtere" Suizidmethoden als Frauen wählen. Die Suizidrate bezogen auf die Nationalität steht im Widerspruch zu anderen Studien, die einen höheren Ausländeranteil unter den Suizidenten feststellten. Die im Rahmen des rechtsmedizinischen Anteils der Studie erhobenen Ergebnisse dienen dem aktuell in Auswertung befindlichen primären Ziel einer Überprüfung des Erfolgs suizidpräventiver Maßnahmen. Introduction: It is important for a forensic expert to make a differential diagnosis of hemorrhage into the human brain ( HB) of traumatic and non-traumatic origin, as there are cases when in the absence of external injuries in the internal examination hemorrhages in the brain revealed. Materials and methods: In study were used native histological sections of HB from 95 corpses in the case of: death from coronary heart disease-25 native sections (group 1-control); hemorrhage of traumatic genesis-20 sections (group 2), ischemic cerebral infarction-20 sections (group 3), hemorrhage of non-traumatic genesis-20 sections (group 4). Measuring the coordinate allocation of Muller-matrix invariants ( MMI) of microscopic images was carried out at the location of the standard Stokes polarimeter. Results: In work results of statistical analysis of layer-by-layer maps of MMI distributions obtained by "phase scan" and digital holographic reproduction of distributions of complex amplitudes of a laser field transformed into an optically anisotropic medium of section of HB are present. Phase scanning provides the possibility of algorithmic selection and recovery on this basis of cross-sections of polarization manifestations of the properties of the object with different scattering multiplicity-from minimum to maximum. The minimum phase corresponds to almost a single scattering-an analogue of the optically thin layer of biological tissue; maximum-multiple scattering in the volume of the real test sample. From the analysis of the obtained 3D Mueller-matrix mapping data for (almost single scattering) the individual topographic structure of all MMI maps was established. Histograms, which characterize the distributions of the optical activity of brain samples from all groups, are characterized by significant mean values and variance of dispersion values, large asymmetry and kurtosis. Comparative analysis of the obtained data revealed the maximum intergroup differences in the magnitude of the set of statistical moments of the 1st-4th orders and the statistical significance of the differentiation (pi-1;2;3;4 < 0,05) between the cases of all groups. Conclusions: The maximum level of balanced accuracy of intergroup differentiation of histological sections of the brain that were astablished is: between the control and experimental groups-difference accuracy (95-96 %); between groups 2 and 3-good accuracy (92-93 %); between groups 3 and 4-satisfactory accuracy (85-86 %). Histological and wet-dry weight analysis for post mortem assessment of brain edema Post mortem evaluation of brain edema is routinely performed by pathologists based on macroscopic signs visible at autopsy [1] . Although this method is subjective, it represents the gold standard for the classification of brain edema in forensic medicine [2] . As we showed in our recent publication [3] , histology and wet-dry weight measurements of tissue samples have limited benefits for the assessment of brain edema. In this work, both methods were correlated with the gold standard and the interrater correlation of the histological raters was calculated for every examined region separately in order to determine if a specific region is reliable for the edema evaluation. Tissue samples from six different regions (subcortical white matter, capsula interna, cortex, thalamus, cerebellum and brain stem) of 34 brains were collected during autopsy. A neuropathologist and a forensic pathologist rated the histological slides, stained with a standard hematoxylin and eosin stain, independently of each other and without information about the gold standard evaluation. For the determination of the water content, the wet and the dry weight of each sample were set in relation. The best interrater agreement for the histological raters was found for the cortex (Cohen's kappa = 0.65) where it is substantial (. Tab. 1). A significant but low correlation (p-value = 0.03; correlation coefficient r = 0.39) exists between the wet-dry weight values of cortex samples and the gold standard (. Tab. 2). The further regions of the wet-dry weight method as well as the histology evaluations of both raters were not significant. Beside the analysis of these two methods in general [3] , also the regional analyses show limited benefits for the assessment of brain edema. Therefore, we suggest to apply the objective normalized cerebral weight method, which was introduced by Bauer et al. [4] , for the assessment of brain edema as it was proved to be in good agreement with the gold standard. P-RM-9 Giant intracranial arteriovenous malformation in a drowned cadaver as the focus of epileptic seizures A large vascular lesion on the brain was found in forensic autopsy case of a drowned cadaver. We report the histopathological findings of the cerebral vascular lesion, and the causal relationship between this vascular lesion and drowning. Case report: An unemployed male in his late 50s had been complaining of headaches and dizziness for 25 years. He also had repeated bouts of unconsciousness at least once a week, but had not sought treatment because of financial hardship. Main autopsy findings: Small white bubbles, foam, and watery liquid leaked from the nose and mouth. Pleural effusions were present in the left and right thoracic cavities at volumes of 40 mL and 80 mL, respectively. The trachea and bronchi contained a somewhat large amount of liquid, white fine bubbles, and foam. The lungs were swollen, with the left lung weighing 753 g and the right lung weighing 929 g. They were edematous, and leaked a large amount of liquid and foam. Alcohol analysis: No ethanol was detected in the blood. Urinary ethanol was 0.021 mg/ g. Toxicological screening: GC-MS and LC-MS/ MS screening tests did not detect any drugs in the blood or urine. Diatom ex-amination: Diatoms found in the water where the body was recovered was also detected in his lungs, liver, and kidneys. Intracranial vascular lesion: In the brain, the veins on the lateral groove, the bottom of the frontal lobe, and the anterior pole of the temporal lobe, each on the right cerebral hemisphere, were distended. A vascular lesion with a diameter of 5 cm and a length of 8 cm was found on the bottom of the right frontal lobe, and was located between the right middle cerebral artery and those veins. This vascular lesion extended to the brain parenchyma, and the basal ganglia of the right cerebrum was displaced outward and upward. Histopathological examination: The vascular lesions in the brain showed various sized veins, arteries, and cavernous vessels, and some of the vessel walls were thickened. Discussion: His cause of death was diagnosed as drowning. The vascular lesion on the right frontal lobe was diagnosed as an arteriovenous malformation ( AVM). According to the police investigation, the place where his body was found was a place he often came for fishing and walking. He was suffering from family and financial troubles before his death, so the possibility of suicide cannot be ruled out. Moreover, it was considered that his AVM may have rendered him unconscious, causing him to fall into the sea. Question: Idiopathic giant-cell myocarditis ( GCM) is a rare rapidly progressing and usually fatal autoimmune disorder, which predominantly affects middle-aged people. Usually is as associated with other autoimmune disorders such as Chron's disease, rheumatoid arthritis, ulcerative colitis, myasthenia gravis etc. We report an autopsy case of GCM in a 38-year-old woman who died suddenly at home. There was no any clinical data or history of the disease. On autopsy grossly the heart was enlarged, with motley appearance on sections, more prominent on the posterior-lateral wall of the left ventricle, where interchange of whitish-grey and reddish-brown dark and light areas was found. Microscopically abundant inflammatory infiltrates consisted of lymphocytes and leukocytes, as well as numerous multinucleated giant cells were revealed both in clusters and separately. Methods: Different staining methods and immunohistochemical examination was performed to establish the diagnosis of GCM, as well as to make differential diagnosis. Staining methods such as H&E, van Gieson and method by Lie were used to reveal microscopical changes. Immunohistochemical staining for detection of CD 8-positive T lymphocytes and CD68 positive protein to reveal the origin of multinucleated giant cells was used. Results: Different staining methods hepled to establish the diagnosis of GCM and to make the differential diagnosis between GCM and other types of myocarditis accompanied by presence of giant cells. Morerover, staining method by van Gieson helped to reveal severe fibrotic changes in the affected myocardial tissue and method by Lie-to reveal hypoxic damage of cardiomyocytes. Discussion: In cases of unexpected death caused by GCM, for the final diagnosis and establishment of the cause of death, during histological examination of the autopsy material, we suggest besides the routine staining methods such as H&E, also additional methods such as van Gieson, method by Lie, as well as, immunohistocemical analysis of myocardial tissue specimens for differential diagnosis between GCM and other forms of myocarditis. In cases of sudden death from acute myocarditis, in suspected cases during microscopical examination of autopsy material it is important to make correct differential diagnosis between rarely occurred GCM and other types of myocarditis. Microscopical diagnosis by the usage of different staining methods and immunohistochemical examination may confirm the diagnosis of GCM. Forensic significance of intracardiac heme oxygenase-1 expression in acute myocardial ischemia Objective: Ischemic heart disease is the leading cause of death in the worldwide and is the most common cause of sudden cardiac death ( SCD). In the cases of SCD, the postmortem diagnosis of acute myocardial ischemia is an important issue for both clinical physicians and forensic pathologists if death occurs within a short period of time after the onset of ischemic heart attack. Heme oxygenase-1 ( HO-1), an inducible stress-response protein, exerts anti-oxidant and anti-apoptotic effects. However, its significance in forensic diagnosis of acute ischemic heart diseases ( AIHD) such as myocardial infarction ( MI) is still unknown. Method: A total of 56 human forensic autopsy cases with a postmortem interval ( PMI) of less than 96 h were selected based on autopsy documents. Cases were divided into two groups as follows: 23 acute ischemic heart disease with advanced sclerosis and/or stenosis in coronary artery and 33 others. Heart samples were fixed in 4 % formaldehyde buffered with PBS and then embedded with paraffin. Immunohistochemical analysis was performed using anti-HO-1, -MPO, -Macrophage Marker, or -myoglobin Abs. Morphometrical analysis was performed with immunohistochemical findings. Cases in which HO-1-positive cells were uniformly observed in myocardial samples were defined as HO-1 + cases. Result: HO-1 positive signals in cardiomyocyte nuclear were detected in 78.2 % of AIHD cases, however, that were detected in only 24.2 % control cases with statistical difference between AIHD and non-AIHD groups. In contrast to HO-1 protein expression, there was no significant difference in the appearance of myoglobin pallor regions and leukocyte infiltration in the hearts between AIHD and non-AIHD groups. We proposed a useful marker HO-1 in the forensic diagnosis of acute myocardial ischemia. However, no single immunohistochemical reaction is ideal for diagnosis early myocardial ischemia, but the combination of immunoreaction of HO-1 and existence of contraction bands, can improve the ability of forensic pathologists to detect AIHD when macroscopic or microscopic evidence is insufficient. Objective: We evaluated findings of age-related decline in heart function in those cases and compared them to findings from medico-legal autopsy cases as controls to clarify whether decreased heart function is related to the cause of sudden death during bathing. Method: Of the 72 sudden deaths during bathing that were autopsied through the 10-year period at our university, the study examined 40 cases. A total of 110 autopsy cases aged 20-99 years was included as control cases. Using the microscopic examination of specimens stained with HE and Masson-trichrome, lipofuscin deposition, basophilic degeneration, perivascular fibrosis, anisocytosis of the nucleus of myocardial cells, and amyloid deposition were investigated. Heart specimens were observed in 20 fields at 40 × using the microscope, and were categorized as 0, 1+ (<25 %), 2+ (25-50 %), and 3+ (>50 %). The χ2 test was applied to ascertain whether a significant difference can be inferred between the frequen-cies of age-related changes in the heart of patients who died suddenly versus control cases. Result: The average age at sudden death during bathing was 76.4 ± 11.9 years. Among the 40 autopsy cases of sudden death during bathing, 12 (30 %) had cardiac hypertrophy. The average weight of the heart among cases of sudden deaths during bathing was 383.6 ± 78.6 g. Regarding lipofuscin deposition, 31 cases were categorized as 1+, 8 cases as 2+, and 1 case as 3+. Basophilic degeneration was 1+ in 8 cases and 2+ in 1 case. There were 18 cases of 1+ anisocytosis of the nucleus of myocardial cells. Perivascular fibrosis (1+) was observed in 13 cases. Only one case of aortic valve calcification was found. Regarding control cases, in the hearts of persons aged 70 years or older, the frequency of myocardial nucleus size difference, perivascular fibrosis, intramyocardial lipofuscin deposition, and basophilic degeneration increased with age. From comparison of sudden deaths during bathing with cases aged 60 years or older, no significant difference was found in histological age-related cardiac changes. Discussion and Conclusion: The frequencies of cardiac findings were compared between those of elderly people aged 60 years or older who died suddenly and controls of similar age. No significant differences were found. Sudden cardiac death during bathing is frequently associated with age-related changes in the heart, but at a similar frequency as in control cases aged 60 years or older. Sudden death during bathing can occur in anyone, even elderly people. Preventive measures against sudden death must be taken during bathing. Elderly people should not bathe alone. Objective: Recently, long-term abuse, e. g., domestic violence, elder abuse and so on, have been a very serious social problem in Japan. Unfortunately, forensic pathologists do not have useful tools or markers to confidently diagnose the chronic stress, especially in adult. We demonstrated the Somatostatin receptor 4(Sstr4) mRNA expression changed in chronic stress mouse. Additionally, we revealed that the elevation of the mRNA in thymus. So, in this study, we investigated its protein expression in thymus. Material and methods: 8-week old male mice were employed. They were divided into 3 groups. One group was stressed by restricted once a day for 1 week as chronic stress. The other group was stressed only once as single stress. And no restriction mice were employed as control group. Following euthanasia at 60 min after the final treatment, thymus was collected. The thymus was fixed in formalin, and processed into FFPE blocks. IHC was performed with the monoclonal Sstr4 antibody. The Histofine® fast red II substrate kit was used as a color developer. We obtained images with a BZ-9000 and expression of Sstr4 were examined by ImageJ analysis. Tukey-Kramer test was employed as statistical analysis. Result: Significant decreases in Sstr4 expression in the chronic stress groups compared to the control groups were observed. On the contrary, no significant changes were observed in the chronic stress group compared to the single stress group. Discussion: In this study, we revealed that the expression of Sstr4 protein significantly decreased in the mouse thymus after chronic stress. Somatostatin (sst1-sst5) regulates stress-related behavior and it is altered in mood disorders. Moreover, a recent study reported that Sstr4 is involved in anxiolytic and depression-like behaviors (Scheich et al. 2015) . So, we infer that the evaluation of Sstr4 in thymus might be a useful marker for chronic stress. However, there is no significant changes of Sstr4 with the single stress group and chronic stress group. Therefore, further study will be needed about Sstr4 protein expression. We previously reported that expression of Sstr4 mRNA were different among the thymus, pituitary gland, and lang. Hence, we will investigate Sstr4 protein expression in each organ to clarify Sstr4 protein kinetics. Objective: Observation of cutaneous wounds is a basic and important issues in forensic autopsy. When a wound (or wounds) is found, the determination of wound age including wound vitality is always required. Dendritic cells (DCs) are mononuclear and antigen-presenting immune cells. It still remains investigated in the role of human DCs in inflammatory responses after injury. Herewith, we examined temporal expression of CD11c + HLA-DR + DCs in human skin wounds, and discussed their forensic significances in wound age determination. Method: Fifty-three human skin wounds with various wound ages were obtained from forensic autopsies cases with the postmortem interval of < 3 days. Deparaffinized sections were incubated with a pair of anti-CD11c and anti-HLA-DRα antibodies. After incubation with fluorochrome-conjugated secondary Abs, the sections were observed by a fluorescent microscopy. Five high-power microscopic fields were randomly chosen in each section, and the number of CD11c + HLA-DRα + DCs was counted, and the average number was evaluated in each wound specimen. The means of CD11c + HLA-DRα + DC numbers and the standard error were calculated. Result: In all of uninured skin samples and skin wounds aged 2 days or less, CD11c + HLA-DRα + DCs were not observed. CD11c + HLA-DRα + DCs were first noted in skin wound samples with a postinfliction interval of 3 days. Subsequently, the number of CD11c + HLA-DRα + DCs increased progressively, with the aging of skin wounds. Morphometrical analysis revealed the distribution of the numbers of CD11c + HLA-DRα + DCs in connection with wound ages. Discussion and Conclusion: Forensic pathologists often want a specific marker to evaluate wound vitality or wound age. However, the examination of only a single marker cannot provide high reliability and objectivity in wound age determination. As it is quite challenging to distinguish wounds aged 4 to 7 days from ones in the age range of 9 to 14 days using the extent of CD11c + HLA-DRα + DCs counts alone, combined evaluation with other markers is recommended for the determination of wound age. Takehiko Murase 1 , Masahide Mitsuma 1 , Yoriko Shinba 1 , Keita Shingu 1 , Yuki Abe 1 , Hiromi Yamashita 2 , Takahiro Umehara 1 , Kazuya Ikematsu 1 Introduction: Wound age estimation is one of the important topics in forensic practice. While we generally estimate a timing of injury with observations of wound, such as macroscopic or histopathological findings, even now, estimating it precisely and scientifically still remains difficult. Once, we focused on chronological expression changes of the Chitinase like protein family in mouse injured skin, and found that Chitinase like 1 (CHIL1) mRNA and protein increased early after injury. Following this examination, we measured CHIL1 protein expression in human injured skin by immunohistochemistry. Here, we report the result and the usefulness of CHIL1 detection for wound age estimation. Materials and Methods: CHIL1 was visualized by immunohistochemistry with paraffin-embedded sections of human wounded skin collected at autopsy (134 samples). We employed only the specimens whose timings of injuries were correctly identified with the judicial investigations. We classified them into 4 groups, A: 0-1 day, B: 2-3 days, C: 4-6 days, and D: 7 days or longer after injuries. The ratios of the number of CHIL1-positive cells to the total number of cells in the microscopic fields (x400) was calculated as the positive rate. The mean values of 10 fields were statistically analyzed by Tukey's multiple comparison test. (Nagasaki University Ethics Committee Approval Number: 15011660) Results and Discussion: The means of CHIL1 positive rate in each group were 0.082 (Group A), 1.008 (B), 5.626 (C), and 1.268 (D), respectively. The value of the group C was statistically significant compared to that of the others. This suggests that the positive rate of CHIL1 in human skin injuries could indicate the wounds 4-6 days after those injuries with high accuracy. While CHIL1 is regarded as the protein which involved in inflammation, the particular functions have not yet been revealed. From the result of this study, it is considered that it might play some role from the late-inflammatory to the proliferative period of wound healing. Objective: In forensic pathology, postmortem autolytic rupture of the stomach is referred to as gastromalacia because of a lack of inflammation at the perforation site. The present study reviewed gastric mucosal changes including gastromalacia and acute gastric mucosal lesions (AGMLs; e. g., erosion/petechial hemorrhages and gastric acute ulcers) in forensic autopsy cases and examined their causal relationships. Methods: Forensic autopsy cases (n = 973) at our institute over about a 6-year-period (2009-2014) were reviewed. Cases for which the stomach could not be examined because of total gastrectomy or advanced postmortem changes were excluded. Results: Gastromalacia was found in 27 cases (2.8 %) , and was often associated with intracranial lesions (10 cases) and hyperthermia-and heart stroke-related disorders (eight cases). Histological examination revealed no inflammatory cell infiltration in the gastric lesions associated with gastromalacia. Gastric erosion/hemorrhages during the agony period were detected in about half of the cases (51.2 %). The incidence was high in acute deaths from heart and aortic disease (53.1 %) and cerebrovascular disease (60.0 %). Acute gastric ulcers were detected in 3.4 % of cases, mostly in intracranial pathologies, cold exposure, fire fatalities, and malnutrition. No correlation was found between gastric changes when comparing the frequency of gastromalacia with AGMLs and gastric acute ulcers by cause of death. A literature review revealed 11 reported cases of gastromalacia in the past 64 years, and those studies suggested an association between gastromalacia and intracranial pathologies, which was also found in other causes of death. In one clinical report, the cause of death was gastromalacia itself, and histopathological examination showed no inflammation. Discussion: Gastromalacia was more common in intracranial pathologies, as previous reported, but was also observed in other causes of death. Some clinical reports have suggested that distinguishing between prenatal and postmortem changes based on the presence or absence of inflammatory findings at the perforation site could lead to misinterpretation. Conclusion: Gastromalacia was associated with not only intracranial pathologies, but also hyperthermia and heart stroke-related disorders. The incidence differed from AGMLs and gastric acute ulcers, which suggests that the underlying mechanism could be different from that for other gastric mucous changes. Takehiko Murase 1 , Masahide Mitsuma 1 , Yoriko Shinba 1 , Keita Shingu 1 , Yuki Abe 1 , Hiromi Yamashita 2 , Takahiro Umehara 1 , Kazuya Ikematsu 1 Introduction: Bacterial meningitis is a fatal disease and requires urgent intervention. The mortality rate without any treatment reaches as high as 70 %. Here, we report three autopsy cases of bacterial meningitis. Cases: 1: A 64-year-old woman. Yellow-brown turbid fluid was pooled in subarachnoid space. The brain was edematous and weighed 1501.0 g. The soft tissue around the left elbow was edematous, and yellowish purulent fluid was collected in the joint cavity. A large amount of chicken fat clots was repleted in the heart and great vessels. Only Streptococcus pneumoniae was detected from both of the joint fluid and the cerebrospinal fluid by culture. Diagnosis: left elbow arthritis and meningitis by S. pneumoniae. 2: A 60-year-old man. Yellowish brown purulent fluid was stored in subarachnoid space. The brain was edematous and weighed 1314.0 g. A lot of chicken fat clots filled the heart and great vessels. The liver was covered with coarse nodular. The mucosa of bladder was dark red and foamy. The urine was dark brown and turbid. Klebsiella pneumoniae was detected from both of the urine and the cerebrospinal fluid by culture. Diagnosis: emphysematous cystitis and meningitis by K. pneumoniae. 3: A 63-year-old man. Yellowish viscous fluid was collected in subarachnoid space. The brain was edematous and weighed 1406.0 g. Many chicken fat clots were stored in the heart and great vessels. The right lung was softened and weighed 1008 g. The lower lobe was filled by a plenty of dark reddish turbid viscous fluid. The liver was covered with coarse nodular. Klebsiella pneumoniae was detected from both of the right lung pus and the cerebrospinal fluid by culture. Diagnosis: pyothorax and meningitis by K. pneumoniae. Discussions: Although it is suspected that many people might have been dead from bacterial meningitis at various places and have been transported to forensic department, in some cases, no clear diagnosis might be decided. Even if cadavers were not involved in crimes, report the causes of death following determination of the causative microbes, by autopsy or intracranial puncture, would contribute to public health. Introduction: Necrotizing fasciitis is one of the severe soft-tissue infectious diseases with high morbidity. It is classified into 4 types based on its pathogens: type 1: mixed flora of aerobes and anaerobes, type 2: monomicrobial mainly due to Gram-positive coccus like group A Streptococcus or Staphylococcus aureus, type 3: monomicrobial due to Gram-negative microorganism such as Vibrio vulnificus, and type 4: fungal. Group A Streptococci secret lots of virulent factors, some of which contribute to the pathogenesis of necrotizing fasciitis and subsequent streptococcal toxic shock syndrome ( STSS). A significant increase in the severe group A streptococcal infection has been reported since the late 1980s with a fatality of 30 %, and skin injuries seem one of the major causal factors. Intra-articular injection ( IA injection) of hyaluronic acid ( HA) is widely employed for the supportive treatment of osteoarthritis. Especially, IA injection of HA has significantly lower odds of infections and infestations in comparison with placebo. However, there is only one report case of necrotizing fasciitis following IA injection of HA in a patient under chemotherapy after the resection of breast cancer. Case Report: Here, we report a case of necrotizing fasciitis after intra-articular injection of hyaluronic acid. Here, we report a case of necrotizing fasciitis following intra-articular injection of hyaluronic acid. A 72-year-old female received intra-articular injections of hyaluronic acid due to arthralgia at the left shoulder and knee, and was found dead in her living room at one day. At the forensic autopsy, injection marks with bullae and erythema were found at the left shoulder and knee and liquefactive necrosis of muscle tissues was observed in the left but not right extremities. Histopathological examinations of the left upper arm and thigh revealed severe rhabdomyolysis with lots of bacterial clusters. Bacteriological examinations detected group A Streptococcus from intracardiac blood and affected muscle tissues. Postmortem biochemical analysis of blood showed escalated blood urea nitrogen (133.8 mg/dL), creatinine (4.57 mg/dL) and C-reactive protein (45.0 mg/dL). The cause of her death was diagnosed as streptococcal toxic shock syndrome ( STSS). Moreover, it was suggested that the injection was inappropriately conducted and served as a portal of bacterial entry. Yayoi Aoki 1 , Tomoya Ikeda 1,2 , Naoto Tani 1,2 , Tatsuya Hirokawa 1,2 , Fumiya Morioka 1 , Kei Ikeda 1 , Alissa Shida 1 , Takaki Ishikawa 1,2 1 Department of Legal Medicine, Osaka City University Medical School, Osaka, Japan; 2 Forensic autopsy section, Medico-legal Consultation and Postmortem Investigation Support Center ( MLCPI-SC), Osaka, Japan Objective: In recent years, the prevalence of obesity has been increasing because of excessive nutritional intake. Fatty liver, representing fat accumulation in the liver due to overnutrition, has not been regarded as a serious disease. However, more attention has recently been paid to the dangers of fatty liver disease, as progression can lead to cirrhosis and liver cancer, and in the worst-case scenario, death due to liver dysfunction. To understand the progression of obesity and fatty liver/cirrhosis, this study examined the relationship with leptin, produced by adipose tissue as an indicator of obesity. We examined the results of 81 adult autopsies performed in our laboratory (58 males, 23 females). Leptin levels in blood were quantified using Enzyme-Linked Immuno-Sorbent Assay. Histopathological examination of the liver samples was performed to evaluate progression of fatty liver and cirrhosis using the Steatosis, Activity and Fibrosis score, and subcutaneous and visceral fat were calculated from Computed Tomography images. From these results, relationships between each value were examined. Result: Comparing blood leptin levels for each stage of fatty liver and cirrhosis, leptin levels increased significantly as the stage of fatty liver progressed, but flattened out after reaching a certain stage. Since a significant difference was seen between males and females, we examined leptin levels separately by sex, and found a similar tendency in male cases. However, no significant changes were observed in female patients. Subcutaneous and visceral fat masses both correlated with leptin levels. Discussion: Since leptin increased with the progression of fatty liver stage, we considered that a strong relationship existed between increased body fat and fat accumulation in the liver. Differences were observed between males and females. Investigations are needed into the influence of sex hormones, which are strongly related to obesity and sexual differences. Leptin levels correlated strongly with the amount of visceral and subcutaneous fat, but types of obesity, such as visceral and subcutaneous, also need to be considered in future studies. Conclusion: The progression of fatty liver correlated closely with the increase in fat mass. Since progression of fatty liver can lead to death, continued focus on the risks of fatty liver disease is warranted. Investigations need to examine possible risk factors, and potential markers for assessment of disease stage. Objective: In recent years, increasing numbers of people have chosen boxing as an activity to improve their health issues, such as being overweight and suffering from a lack of exercise, and this has been accompanied by increases in the variety of information available about boxing, which allows participants to select the exercise content that best suits their physical level. Here, we report an autopsy case of a sudden death caused by a blow to the left jaw during boxing sparring while wearing protective equipment. Method: An autopsy was performed on a man who died after being struck on the left jaw by his opponent during sparring while wearing protective equipment, including headgear and gloves, within approximately 9 h after confirmation of death. Various samples such as body fluids and tissues were collected during the autopsy and examined. Result: Regarding the autopsy findings, the case was an adult male (height: 170 cm; weight: 52.7 kg; body mass index: 18.2 kg/m 2 ). He had very mild facial congestion and subcutaneous hemorrhage in the left mandibular base. The heart (290 g) contained dark-red-colored liquid blood, as well as some soft and pig fat-like clots. The brain (1500 g) was markedly swollen, with subdural and diffuse subarachnoid hemorrhages on the surface. In addition, the bridging veins in the frontal lobe were torn, and contusions were apparent on the right frontal and temporal poles. Discussion: Based on the autopsy results, we determined the cause of the death to be traumatic brain swelling due to a blow to the left jaw during boxing sparring, and considered intraventricular hemorrhage, subdural hematoma, and cerebral contusion as possible aggravating factors. We assumed that the rupture of the bridging vein and the brain contusion resulted from elongation of the bridging vein caused by the external rotational force due to the blow to the head. Conclusion: With increasing numbers of participants, boxing is increasingly classified as a type of exercise rather than a combat sport. However, in boxing sparring, depending on the body position and direction of the force, death can still occur, even while wearing protective equipment. This case highlights the importance of reminding participants of the dangers involved in combat sports and the need to be careful at all times while participating in boxing activities. are dominantly active in the warm season, diapause and overwinter. Diapause of forensically important flies is induced in adult females experiencing certain photoperiods and temperatures. Case Report: We report a case in which the postmortem interval of a corpse found indoors in spring was indicated more accurately by entomological evidence than by the police investigation. In mid-May of a certain year, a corpse in an advanced state of decomposition was found in a room after a large number of adult flies perched on the inside of the window drew attention. At the time of the forensic autopsy, information provided by the Iwate Prefectural Police stated that the victim was last confirmed alive in late March of the same year, so the estimated postmortem interval was about 1.5 months. However, the dried dermis of the corpse was colored amber to dark reddish brown, and the thoracic and abdominal organs were missing except for the both lungs and the right kidney. Moreover, the entomological evidence recovered from the body at autopsy, namely dead green bottle flies (Lucilia sericata) and dark reddish brown flesh fly pupae about 12 mm in length, were flies that are dominant in the warm season. No necrophagous beetles were found on the corpse. Discussion: These findings strongly suggested that the flies had already colonized in the body no later than the warm/cold boundary season of the previous year. Therefore, from both the autopsy findings and entomological evidence, it was concluded that information provided by the police investigation on when the victim was last confirmed alive was likely incorrect. In fact, a subsequent police investigation found that it was over 6 months since the victim had last been confirmed alive. Although some studies have been conducted on the conditions inducing diapause in insects, the conditions for breaking diapause are unclear. Once the conditions for resuming activity have been elucidated, it would be possible to predict pupation and emergence of adults after diapause, which would contribute to the forensic entomological estimation of the postmortem interval. Der noch 18 kg schwere Leichnam mit fortgeschrittenen Fäulnisveränderungen wird bei der Bergung in Abwesenheit eines Rechtsmediziners erheblich beschädigt. Am vollständig erhaltenen Skelett lassen sich bei der Obduktion keine Verletzungen erkennen. Mittels Gebissabgleich wird der Leichnam als derjenige des Vermissten identifiziert. Das laut Polizei am Leichnam belassene Handy ist zunächst nicht auffindbar, sodass eine Computertomografie angeschlossen wird. Das Handy wird zwischen verklebten Textillagen gesichtet und kann sichergestellt werden. Todesursache: Die Umstände legen nahe, dass der Jugendliche beim Versuch, sein Handy aufzuheben, kopfüber zwischen die Ballen geriet und sich nicht befreien konnte. Der Tod trat infolge der ungünstigen Körperposition ein. Einerseits ist eine Fixierung des Brustkorbes in Expirationsstellung mit der Folge einer lagebedingten Asphyxie denkbar, andererseits ist bei Kopftieflage ein "Versacken" von Blut in der oberen Körperhälfte mit druckbedingter Störung des venösen Rückflusses zum Herzen in Betracht zu ziehen. Bei Aufliegen des Kopfes dürften eine fixierte Hyperextension oder -flexion der Halswirbelsäule und das den Brustkorb an angrenzende Gegenstände drückende Körpergewicht die Atemexkursionen zusätzlich beeinträchtigt haben. Auch Rückatmung kann eine Rolle gespielt haben. Fazit: Im vorliegenden Fall war die Auffindesituation ausschlaggebend für die Diagnose der Todesursache. Eine exakte Dokumentation hätte eine genauere Rekonstruktion der pathophysiologischen ermöglichen können. Außerdem wurde das Auffinden von Gegenständen an der Leiche durch das Vorgehen am Fundort erschwert. Der vorgestellte Fall zeigt, dass eine rechtsmedizinische Inaugenscheinnahme vor Ort bei ungewöhnlicher Auffindesituation und schwieriger Bergung grundsätzlich angestrebt werden sollte. Hintergrund: Laut der Weltgesundheitsorganisation ( WHO) ist "Ertrinken" die dritthäufigste unbeabsichtigte Todesursache weltweit. Die Diagnostik des Ertrinkungstodes ist eine Ausschlussdiagnose und zählt bis heute zu einer der schwierigsten Aufgaben der forensischen Routine, unter anderem da sogenannte klassische Ertrinkungszeichen wie Paltauf-Flecken, Schaumpilz oder Wydler-Zeichen oft nur schwach ausgeprägt oder sogar gänzlich fehlen können. Neben feingeweblichen Untersuchungen, kann auch eine quantitative Diatomeen-Analyse als unterstützende Beweiskraft herangezogen werden. Hierbei wird die Diatomeen-Konzentration aus 1 g Lungengewebe mit der aus 1 ml Ertrinkungsmedium verglichen und daraus ein Quotient (L/ D-Wert) berechnet. Ein L/ D-Wert >2 entspricht demnach einer mehr als doppelt so hohen Diatomeendichte im Lungengewebe als im Ertrinkungsmedium, und gilt damit als klares Indiz für einen Ertrinkungsvorgang. Methode: Nach Etablierung dieser Methode an unserem Institut wurden Lungengewebsproben bisher aus dem Bereich mit dem geringsten Inhalationsdruck, der linken Lungenspitze, entnommen. Unklar blieb jedoch, ob sich Diatomeen in der Lunge konsistent verteilen und andere Positionen ähnliche Ergebnisse erzielen würden. Um etwaige positionelle Unterschiede aufzudecken, wurden von x weiteren bestätigten Ertrinkungsfällen sieben verschiedene Lungenbereiche auf die jeweilige Diatomeen-Verteilung überprüft. Es wurden Gewebeproben aus den oberen, mittleren und unteren Lungenlappen, sowie dem Bereich des rechten und linken Hauptbronchus entnommen und diese anschließend mit einer Kombinationslösung aus Salpetersäure und Wasserstoffperoxid chemisch aufgeschlossen, auf eine säurebeständige Membran filtriert und die verbleibenden Silicatschalen der Diatomeen elektronenmikroskopisch quantifiziert. Ergebnisse: Die verschiedenen Stellen der Lunge zeigten unterschiedlich hohe Diatomeendichten mit charakteristischen Verteilungen. Unterschiede traten vor allem zwischen dem rechten und linken Lungenflügel auf. Außerdem konnte eine deutlich höhere Konzentration im Bereich der Hauptbronchien festgestellt werden. Diskussion und Fazit: Die im Zuge des "Ertrinkens" in die Lunge aufgenommenen Diatomeen verteilen sich heterogen. Dies kann teilweise mit Druckunterschieden bzw. physiologischen Vorgängen erklärt werden. Es bedarf jedoch weiterer Forschung, um fallspezifische Ursachen der ungleichmäßigen Verteilung, sowie die erhöhte Konzentration im Bereich der Hauptbronchien zu erklären und um eine zuverlässige Ertrinkungsdiagnose anhand der Diatomeendichte gewährleisten zu können. Application of polarization tomography of biological tissues for differential diagnosis of causes of death from alcohol and carbon monoxide poisoning in forensic medical practice Higher State Educational Establishment of Ukraine, Forensic Medicine Department, Chernivtsi, Ukraine Introduction: Currently known diagnostic signs of death from acute alcohol and carbon monoxide poisoning are relatively probative, and sometimes allow for the possibility of subjective interpretation, which encourages the search for new diagnostic methods to differentiate the cause of death from poisoning in forensic medical practice. Materials and methods: The object of the study were histological sections of the adrenal glands, myocardium and polycrystalline blood films selected from 155 corpses died from coronary heart disease (control group 1), due to ethanol poisoning (group 2) and carbon monoxide ( CM) poisoning (group 3). The research methodology is based on the implementation of polarization reconstruction of the distributions of the average values of the birefringence of the polycrystalline component of samples of histological sections of biological tissues in cases of such poisoning. By applying the method of polarization tomography of the polycrystalline component of histological sections of the myocardium, adrenal glands and polycrystalline blood films revealed a number of characteristic features that have not been described before, and allow to objectively differentiate the cause of death in case of both poisonings. The best results were obtained in the study of samples of human adrenal glands: in alcohol poisoning, the value of As-2.04 ± 0.038 and Ek-2.42 ± 0.056; in CM poisoning As-2.21 ± 0.073 and Ek-2.58 ± 0.061. Information analysis of the results of statistical processing of polarization-reproduced coordinate distributions of the linear birefringence of polycrystalline networks of histological sections of the adrenal glands (As, Ek → 93-96 %) and myocardium (As, Ek → 92-93 %) revealed an excellent level of accuracy, polycrystalline blood films-good level of accuracy (As, Ek → 82-86 %) in differential diagnosis of alcohol and CM poisoning. Kasuistik: Eine 42 Jahre alt gewordene Frau wurde in ihrer Wohnung tot aufgefunden. Erste Ermittlungen erbrachten, dass die Frau seit 14 Jahren heroinabhängig gewesen sei und "immer mal wieder" an einem Methadonprogramm teilgenommen habe. An Vorerkrankungen seien eine Hypothyreose und schizoide Persönlichkeitsstörung bekannt gewesen. Ergebnisse: Die Obduktion erbrachte als Hauptbefunde Hinweise auf einen Atemwegsinfekt und eine fraglich bereits länger bestandene Nierenschädigung. Die Nieren waren makroskopisch auffallend blass und weißlich-gelblich. In den feingeweblichen Untersuchungen fand sich das typische Bild einer sog. Cast-Nephropathie, die pathognomonisch für ein Plasmozytom ist. In klinisch-chemischen Untersuchungen konnte die Vermehrung der Leichtketten nachgewiesen werden. Diskussion: Das histologische Bild aus scholligen Zylindern in den Nierenkanälchen in Verbindung mit mehrkernigen Riesenzellen gilt als beweisend für eine Plasmozytomniere. Bei einer Cast-Nephropathie handelt es sich um eine Akutkomplikation und die häufigste Nierenbeteiligung eines Plasmozytoms. Die Diagnose eines Plasmozytoms kann dann durch den immunhistochemischen Nachweis von Leichtkettenprotein im Nierengewebe, durch klinisch-chemischen Nachweis von Leichtketten in Serum und/oder Urin und durch Knochenmarkhistologie bestätigt werden. Enleitung: Das Posteriore Reversible Encephalopathie Syndrom ( PRES) ist ein heterogenes klinisch-radiologisches Syndrom, welches mutmaßlich Folge einer endothelialen Dysfunktion sowie Störung der zerebralen vaskulären Autoregulation ist. Dies führt zumeist in dem parieto-okzipitalen Bereich zu einem vasogenen Ödem mit teils schweren Komplikationen wie Vigilanzstörungen, Krampfanfällen, Infarkten und flächigen Blutungen. Obwohl dieses zumeist reversible Syndrom relativ häufig ist, ist über dessen Neuropathologie wenig bekannt. Kasuistik: Eine 59-jährige Frau verstarb nach klinischer und radiologischer Besserung eines zirka zwei Monate zuvor diagnostizierten PRES unerwartet. Das PRES sei zuvor klinischerseits am ehesten als Folge einer Rituximab-Therapie bei einem T-Zell-reichen B-Zell-Lymphom bei zudem bekanntem M. Hodgkin interpretiert worden und stellte sich klinisch initial mit einem Grand mal Anfall und einer Somnolenz dar. Die Hinterbliebenen vermuteten einen Behandlungsfehler seitens der Onkologen und zeigten den Todesfall an. Ergebnisse: Als wesentliche Obduktionsbefunde ergaben sich ein kleines, ödematös geschwollen imponierendes Gehirn, eine Arteriosklerose der Herzkranzschlagadern mit Ausbildung kleiner Thromben sowie ein histologisch bestätigter frischer Herzinfarkt. Die neuropathologischen Untersuchungen zeigten vorrangig eine Mikroangiopathie im Stromgebiet beider Aa. cerebri posteriores, multiple ältere perivaskuläre Mikroblutungen, ein perivasales Ödem und lokalisierte diffuse axonale Transportschäden. Da der todesursächliche Herzinfarkt unabhängig von dem PRES eintrat und ferner das PRES eine typische Komplikation der indizierten Behandlung mit einem monoklonalen Antikörper darstellt, konnte kein todesursächliches ärztliches Fehlverhalten nachgewiesen werden. Fazit: Wir präsentieren hiermit die sehr seltene neuropathologische Studie eines zwei Monate lang überlebten PRES und beschreiben, trotz der typischen Reversibilität der klinischen Befunde, signifikante Auffälligkeiten. Ferner ist dies die bislang erste Diskussion der Bedeutung des PRES im rechtsmedizinischen Sektionsgut. P-RM-37 Evaluation of postmortem serum parathyroid hormone levels in relation to cause of death in forensic autopsy cases Naoto Tani 1,2 , Tomoya Ikeda 1,2 , Tatsuya Hirokawa 1,2 , Yayoi Aoki 1 , Kei Ikeda 1 , Takaki Ishikawa 1, 2 Objective: Parathyroid hormone ( PTH) is secreted in the parathyroid gland, which is located in the neck near the thyroid gland. PTH may be released by physical neck compression; however, no studies have specifically examined the relationship between neck compression and intact PTH and whole PTH. In the present study, we investigated postmortem serum PTH levels in relation to neck compression and the pathophysiological significance of intact-and whole-PTH measurements. Method: This study analyzed 209 serial forensic autopsy cases (157 men and 52 women; median age at death: 64 years; age range: 1-98 years) at 96 h postmortem. The following causes of death were examined: sharp instrument injury (n = 16), blunt injury (n = 42; head injury: n = 23, other injury: n = 19), asphyxia (n = 31; hanging: n = 7, strangulation: n = 9, other: n = 15), drowning (n = 16), intoxication (n = 25), fire fatality (n = 58), and acute cardiac death (n = 21). Blood samples were collected from the left and right heart chambers and the external iliac vein, and serum intactand whole-PTH levels were measured. The results revealed no relationships at any sampling site between intact and whole PTH and the postmortem period, medical treatment, or use of hypertensive agents. No differences were found between cause of death in intact and whole PTH or between classifications of asphyxiation. In addition, both intact and whole PTH increased with increasing survival time. On the other hand, intact PTH and whole PTH were not correlated with blood urea nitrogen or creatine levels. Discussion: The results of this study revealed no differences between cause of death and intact and whole PTH, and confirmed that they were not indicators of neck compression. In addition, the findings revealed that both intact-and whole-PTH levels were relatively stable in the postmortem period and increased with survival time, suggesting that intact-and whole-PTH levels may be increased by severe systemic hypoxia. Therefore, postmortem intact-and whole-PTH levels are not indicators of cervical compression. On the other hand, they may be used to assess the severity of systemic hypoxia. mouth just before the autopsy. The cause of death was traumatic hemorrhagic shock. Material and methods: RNA was extracted from nasopharyngeal swabs collected before the autopsy (15 h postmortem) and during autopsy (105 h postmortem), serum, cerebrospinal fluid, gastric contents, urine, tonsil, lung, heart, liver, spleen, kidney, stomach, small intestine, and large intestine. RNA copy numbers of SARS-CoV-2 were quantified by real-time reverse transcription polymerase chain reaction. Virus isolation was performed in the nasopharyngeal swabs, serum, and gastric contents. Results. The nasopharyngeal swab had the highest viral load, followed by gastric contents, tonsil, stomach, serum, large intestine, small intestine, heart, and left lung. Infectious viruses were isolated from nasopharyngeal swabs and gastric contents. Discussion: In this case of an asymptomatic carrier of COVID-19, SARS-CoV-2 was distributed in various body fluids and organs, and infectious viruses were isolated from nasopharyngeal swabs and gastric contents. Notably, gastric contents had a high viral load and infectious viruses. Therefore, gastric contents may be a specimen as well as a nasopharyngeal swab for virological examination of respiratory tract infections. Conclusion: Appropriate infection prevention measures should be observed when handling corpses and specimens of those suspected with COVID-19. Anatolii Bondarev, Andrei Pădure State University of Medicine and Pharmacy, Chisinau, Republic of Moldova Introduction: Assessment of the deficiencies in the process of diagnosing and treatment, analysis of discrepancies between clinical and medicolegal diagnosis, discussing obtained results with physicians are important objectives in cases of medico-legal intrahospital death investigation. Method: Discrepancy between clinical and medico-legal diagnosis is defined as hypodiagnosis or hyperdiagnosis, also it includes situations of incorrectly formulated and late clinical diagnosis. We analyzed 160 cases of discrepancies detected during period of five years (2014) (2015) (2016) (2017) (2018) in patients with mechanic traumas died in hospitals and investigated by the Center of Legal Medicine from the Republic of Moldova. The aim of this study was to establish causes of detected discrepancies. Results and discussion: During analysis of medico-legal investigations we compared all three compartments of the diagnosis (main disease, complications and concomitant ones). Discrepancy was confirmed in following situations: another disease (trauma) was found at autopsy-hypodiagnosis; pathology included in clinical diagnosis is not confirmed at autopsyhyperdiagnosis; not the same location or etiology of the disease; a syndrome (cardiac arrest, etc.) appears instead of the main disease; clinical diagnosis is not made correctly or is established late. Incorrect formulation of the diagnosis included: etiologic or pathogenetic principles are not respected, lack of compartmentalizing or replacement of the main disease with its complication or concomitant disease. Our study found both subjective and objective causes of discrepancies. Objective causes were generated by: short duration of patient stay in hospital; severe state of patient; lack of technical conditions for diagnosing; atypical manifestation or short expressions of disease; masked or rare pathologies; patient's refusal of investigation. Subjective ones included: insufficient clinical examination; overestimation or underestimation of personal/disease history, of laboratory tests or instrumental investigations, of conclusions by consultants; incorrect formulation of diagnosis. Conclusion: Discrepancies between clinical and medico-legal diagnosis were mostly determined by combination of several different causes. Usually a complex of unfavorable factors and circumstances resulted in fatal hypodiagnosis. Major discrepancies with a decisive role in patient's death occurred when several objective and subjective causes were associated. Clara-Sophie Schwarz, Tanja Germerott Institut für Rechtsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz Fragestellung: Ein würdevoller Umgang mit Leichen erscheint intuitiv angezeigt und wird vom Gesetzgeber und der Bevölkerung gefordert. Doch weder der rechtliche noch der ontologische Status der Leiche ist unumstritten. Der Anspruch Verstorbener auf einen würdevollen Umgang mit ihren sterblichen Überresten ist nicht leicht zu begründen. Unklar ist auch, worin ein würdevoller Umgang mit Leichen konkret besteht. In der gegenständlichen Studie wurde der Frage nachgegangen, ob die Würde der ihnen anvertrauten Leichen für RechtsmedizinerInnen ein relevantes Thema ist und wie sich ihre Vorstellungen in der täglichen Praxis niederschlagen. Methode: Zur Anwendung gelangte ein Online-Fragebogen. Die Antworten auf Single-und Multiple-Choice-Fragen wurden deskriptiv analysiert. Ergänzend zu den bereits publizierten Ergebnissen sollen nun besonders die als Freitext eingegebenen Kommentare berücksichtigt werden. Ergebnisse: Insgesamt haben 109 Personen den Fragebogen vollständig beantwortet. Es handelt sich um 97 ÄrztInnen (88,99 %) und 12 Obdukti-onsassistentInnen (11,01 %). Die Mehrheit der Befragten hält den würdevollen Umgang mit Leichen für ein rechtsmedizinisch relevantes Thema. Dabei wurde eine lege artis durchgeführte Obduktion von vielen Befragten als nicht per se problematisch erachtet. Allerdings wurden Begleitumstände benannt, die einen würdevollen Umgang mit Leichen beeinträchtigen können, z. B. bezüglich Leichentransport und -aufbewahrung, Anwesende im Obduktionssaal usw. Diskussion: Das ärztliche Selbstverständnis erfordert die kritische Auseinandersetzung mit dem eigenen Tun, so auch in der Rechtsmedizin. RechtsmedizinerInnen genießen einen Vertrauensvorschuss, einerseits als ÄrztInnen, andererseits als Personen, die mithilfe ihrer Ausbildung einer staatsbürgerlichen Pflicht nachkommen, und zugleich als Vertreter der Gruppe von Menschen, innerhalb derer sie tätig sind. Die in der Umfrage ermittelten Antworten tragen diesen Überlegungen Rechnung. Die Ergebnisse helfen, den Bogen in die tägliche Obduktionspraxis zu spannen und bieten weitere interessante Forschungsansätze zu ethischen Aspekten der Rechtsmedizin. Fazit: Für die meisten RechtsmedizinerInnen ist die würdevolle Behandlung von Leichen ein praxisrelevantes Thema, wobei vor allem äußere Bedingungen als problematisch wahrgenommen werden. Die Beschäftigung mit dem Thema erscheint auch mit Blick auf die Repräsentation unseres Faches z. B. in den Medien essentiell. The medical specialty program in Forensic and Legal Medicine at the University of Guadalajara, Jalisco, Mexico Carrillo-Núñez G 1 , Bonilla-Virgen R 1 , Holz F 2 , Birngruber CG 2 1 Morphology Department, University Center of Health Science, University of Guadalajara, Guadalajara/Mexico; 2 Institute of Legal Medicine, University Hospital Frankfurt, Goethe University, Frankfurt am Main/Germany Introduction: Mexico, a country with a population of 127 million, recorded 27 homicides for every 100,000 inhabitants in 2019. More than 73,000 persons are currently said to be missing, and the remains of more than 37,000 people haven't been identified yet. Current situation: The country has an urgent need for specialized forensic doctors to assist the rule of law in dealing with these problems. Currently, there are various master's degree programs in the area of forensic sciences, or related to criminalistics, criminology, criminal investigation or criminal law that are offered in various states of the country. But only three universities offer specialization in Legal Medicine or Forensic Medicine to graduates of Medical School. Plan. Therefore: the University of Guadalajara ( UdG) decided to implement the medical specialty program in Forensic Medicine. The study plan is considered to be carried out in three years with training in areas of criminology, criminalistics, and forensic medicine. A cooperation with the Jalisco Institute of Forensic Sciences ( IJCF) is intended to ensure practical education and training. Project: The German Academic Exchange Service ( DAAD) is supporting a joint project of the UdG in Mexico and the Institute of Legal Medicine of the Goethe-University in Frankfurt, Germany, to support the development and the implementation of the new curriculum. It is intended that this specialization can help to strengthen the rule of law in Mexico by educating new medical doctors, recently graduated from Medical School, as well as training forensic doctors working in the IJCF. Morphological changes in nerve cells under hypoxia and with the addition of drugs Background: Central nervous system stimulants ( CNS stimulants) cause nerve cell death due to hypoxia and cerebral edema. We examined the morphological changes in nerve cells to which were added various drugs and under hypoxic conditions. We compared the severity of cerebral edema among autopsy cases, and resultant changes in cultured nerve cells using transmission electron microscopy ( TEM). Methods: We classified autopsy cases into 5 groups (Group A: stimulants detected; Group B: stimulants and psychiatric drug detected; Group C: caffeine detected; Group D: psychiatric drug detected; Group E: drugs not detected). We compared macropathological findings, brain weight, brain computed tomography ( CT) images and histopathological findings in the parietal and frontal lobes among the groups. In the culture experiment, we cultured human nerve cells under six conditions based on O 2 concentration and addition of drugs, and examined the resulting morphological changes using TEM. Results: In the autopsy experiments, cerebral edema was more severe in Groups A and B than the other groups. TEM of cultured nerve cells revealed that morphological changes and collapse of organelles were more severe with hypoxia and in cases with prolonged drug exposure. Loss of organelles, collapse of the nuclear form and release of cytoplasmic contents due to bursting of the cell membrane were observed in severe cases. Discussion: In this study, not only did cerebral edema and nerve cell edema worsen, but morphological changes and collapse of organelles were also caused by the addition of CNS stimulants and with hypoxia, until finally the cell membrane burst and the nerve cells died. Hierbei geben 73,0 % (n = 165) der Frauen an, körperliche Gewalterfahrungen erfahren zu haben, 49,6 % (n = 114) berichten erzwungene sexuelle Gewalthandlungen und 81,0 % (n = 183) psychische Gewalt in einmaliger oder kumulierter Form. Die Bereitschaft, die Tat zur Anzeige zu bringen, beträgt lediglich 13,7 %, was auf eine hohe Dunkelziffer hinweist. Professionelle Unterstützungsangebote werden unabhängig vom Schweregrad der Gewalt lediglich von knapp einem Fünftel (19,0 %, n = 43) genutzt. Eine Inanspruchnahme von Hilfe im sozialen Umfeld der Betroffenen (z. B. durch Freunde/Bekannte) wird in 18,1 % (n = 41) der Fälle angegeben. Rund drei Viertel der Frauen (76,1 %, n = 172) geben an, sich nach der schlimmsten Gewalttat nicht beim Arzt vorgestellt zu haben. Von den N = 42 Nutzerinnen professioneller Hilfsangebote, werten 48 % der Befragten, die Hilfestellungen als gar nicht oder nur wenig hilfreich. Als Gründe der Nichtnutzung werden Scham (52,7 %, n = 97), fehlende Intentionsbildung sich "von außen" zu Hilfe holen (35,3 %, n = 65), Unkenntnis der Hilfestrukturen (33,7 %, n = 62) sowie fehlende Beweise der Tat (32,6 %, n = 60) angeführt. Eine Analyse der offenen Antwortformate ergibt ferner, dass Angst und Schuld (n = 26), geringe Erfolgsaussichten (n = 22), Nicht-Erkennen der Ernsthaftigkeit (n = 14), persönliche Beziehungen zum Täter (n = 13) sowie Schutzverhalten ggü. den Kindern (n = 7) zu beachten sind. Diskussion: Erste Datenalysen geben Aufschluss über die Betroffenenperspektive und zeigen auf, dass individuelle Bewertungsprozesse sowie das Wissen über das Hilfesystem wesentliche Einflussgrößen auf das Inanspruchnahmeverhalten der Betroffenen bei der Nutzung professioneller Angebote in Heidelberg darstellen. Deutlich wird jedoch auch, dass ein tieferes Verständnis der psychischen Situation der Frauen in Zusammenhang mit der Intentionsbildung bei der Nutzung des Hilfesystems weiter systematisch erforscht werden muss. 1. BMFSFJ (2009 (458). Compared to other years, the number of people alleging torture in 2009 and 2019 was twice higher. In general, a positive annual trend of torture cases was noticed. The highest rate of torture was generated by massive protests in April 2009. Police used brutal force during protests and against detained young people. Afterwards, specific actions aiming to prevent torture and prosecute torturers were taken by governmental institutions. Thus, a new department dedicated to the investigation of torture within the General Prosecutor's office was created. A standard operational procedure for prosecutors was developed and approved. Another standard operational procedure for the use of force and special restrictive measures for police officers was developed and approved as well. Prosecutors were trained in terms of investigating the torture cases and applying the SOP. Medico-legal experts, professionals working in penitentiary system and police stations were trained to recognize torture and avoid being involved in it. Torture was incriminated by including it as a crime in Criminal Code. This led to the decreasing of torture allegations. Despite the fact that following years the number of cases decreased, a positive trend of this crime was observed. This proves the torture is still present in our society and needs further detailed research in order to determine its causes, conditions and consequences. P-Kl-6 New developments in forensic pathological diagnosis of long-term adult abuse Objective: In recent years, adult abuse such as elder abuse and domestic violence has become new social problem, and sometimes results in death. These cases were exposed to long-term stress. In child abuse case, forensic pathologists check atrophy of thymus, but there was no useful finding in adult abuse. We focused on the anterior cingulate cortex ( ACCX), which showed electrophysiological changes in stress loading experiments in rats. In this study, we elucidated stress response genes in rat ACCX after long term stress with microarray analysis and quantitative PCR (qPCR). Method: Rats were exposed to restraining stress for six hours per day during 3 or 7 days. We investigated the modulation of nociceptive responses in the ACCX neurons following restraint stress in rats. After purification of total RNA of ACCX, microarray analysis employed, and quantitative realtime PCR (q-PCR) was performed about genes whose expressional level changed with the analysis. Result: The microarray analysis elucidated many genes including Fmo2, Ccr1 and Actg2 as stress responded genes. With q-PCR, the expression level of Fmo2 was significantly increased (p < 0.05). In addition, the expression levels of Ccr1 and Actg2 increased significantly in the 3 days (p < 0.05) and decreased in the 7 days. Discussion and Conclusion: In this study, we identified the three stress response genes including Actg2. In previous electrophysiological experiments, a significant increase in the number of spikes in ACCX was observed in the 7 days. Babu reported that Actins maintains neurotransmission. Actg2 belongs Actin family. The changing level of Actg2 mRNA in ACCX might involved in electrophysiological changes after stress. We will check protein level of Actg2 after chronic stress in Actg2 to clarify the relation between Actg2 and electrophysiological changes. Fragestellung: Ein 26-jähriger, alleinlebender Mann wurde nach Wohnungsöffnung durch die Feuerwehr leblos auf einer Couch in seinem mit Klebeband von innen abgedichteten Badezimmer aufgefunden. In dem relativ großen Raum befanden sich zudem zwei Feuerschalen mit abgebrannter Holzkohle. Am Morgen des selbigen Tages hatten sich Freunde des Verstorbenen an die Polizei gewandt, nachdem der Geschädigte ihnen am Abend zuvor Abschiedsvideos zukommen ließ. Durch den lei-chenschauhaltenden Arzt wurde als Todesursache "Asphyxie durch Kohlenstoffmonoxid" angegeben. In einem Abschiedsbrief, der in der Wohnung des Verstorbenen aufgefunden wurde, und in den Videos, die er Familie und Bekannten zukommen ließ, begründet der Verstorbene seinen Suizid mit schweren unheilbaren Erkrankungen (lt. eigenen Angaben Autoimmunerkrankung, Gendefekt, akute Polyneuropathie und Rückenmarkskrebs). Methode/Ergebnisse: Eine Sektion wurde veranlasst, um die Diagnose der Leichenschau zu bestätigen und fremdes Verschulden am Tod des Geschädigten auszuschließen. Im Rahmen der Sektion konnten jedoch keine morphologischen Hinweiszeichen einer akuten Kohlenstoffmonoxid-Vergiftung festgestellt werden. Die klinisch-chemische Untersuchung des Herzbluts ergaben eine Kohlenstoffmonoxid-Konzentration von weniger als 2 %. Dafür fand sich eine massive Aspirationspneumonie mit reichlich eitrigem Schleim in den Atemwegen und massiver Brüchigkeit des Lungengewebes sowie auffällig symmetrische Läsionen im Stammkerngebiet des Großhirns. Hinweis für schwerwiegende Vorerkrankungen fanden sich autoptisch nicht. Zur Todesursachenfeststellung erfolgten weiterhin chemisch-toxikologische und histologische Untersuchungen. Eine Einwirkung von Alkohol, stark wirksamen Medikamenten und Betäubungsmitteln konnte zum Zeitpunkt des Versterbens ausgeschlossen werden. Die histologische Untersuchung des Lungengewebes bestätigte eine Aspirationspneumonie mit ausgeprägten Granulozytenansammlungen und amorphem Fremdmaterial in den Alveolen. Bei der neuropathologischen Aufarbeitung des Hirngewebes zeigten sich beidseits multiple frische Parenchymblutungen und -nekrosen, wie sie bei überlebten Kohlenmonoxid-Intoxikationen gelegentlich gesehen werden. Diskussion/Fazit: Durch die interdisziplinären Untersuchungen konnte festgestellt werden, dass der Tod entgegen der ursprünglichen Annahme letztlich durch eine Aspirationspneumonie a. e. infolge einer erheblichen Bewusstseinstrübung durch eine primär nicht-letale Kohlenmonoxid-Intoxikation eintrat. Background: The consumption of new psychoactive substances has rapidly increased in the recreational drug scene. Besides cannabinoids and designer cathinones, new synthetic opioids have recently emerged. Postmortem blood concentrations after intravenous (3.7-36 ng/mL) or intranasal (9.1-15 ng/mL) overdosage have so far been reported in literature. We report on a 32-year-old man (187 cm, 80 kg) who was found lifeless in a hotel. Several suicide notes and a sealed plastic bottle with two used syringes were secured by the police. During autopsy a fresh injection site at the left elbow, acute blood congestion, a pulmonary edema, and a brain swelling were observed. Methods: The content of the two syringes was analyzed by means of LC-HRMS. Ocfentanil, clonazepam, and 7-aminoclonazepam were quantitated in all specimens taken during autopsy using a targeted LC-MS/ MS approach. Results: Ocfentanil was highest in gastric content (68 ng/mL), followed by liver (57 ng/g), bile fluid (45 ng/mL), heart blood (40 ng/mL), femoral blood/cerebrospinal fluid (20 ng/ml), urine (7 ng/ml), and lowest in hair (qualitative detection). Clonazepam was only detected in bile fluid (129 ng/ml) and hair (0.25 ng/mg). 7-Aminoclonazepam was found in liver (387 ng/g), urine (239 ng/ml), femoral blood (227 ng/ml), heart blood (134 ng/ml), cerebrospinal fluid (92 ng/ml), and hair (0.43 ng/mg). Caffeine, acetaminophen, benzoic acid, and ocfentanil were found in both syringes. Discussion: The deceased had taken a high dose of clonazepam and an overdosage of ocfentanil prior to death. The concentration of ocfentanil found in blood and the other specimens exceeds the concentration for fentanyl-related deaths, although ocfentanil exhibits a higher analgesic activity. In addition, ocfentanil undergoes postmortem redistribution (heart blood/femoral blood: 2, liver/femoral blood: 2.9 L/kg). The substances found in the two syringes are typical cutting agents for street heroin. Conclusion: If ocfentanil had not been identified in the syringe, the presence of ocfentanil would have been overlooked in this case due to the low concentration. We updated our quantitation method by this synthetic opioid, because ocfentanil carries a high risk of overdose. Introduction: Over the last two decades, more and more so-called "suicide bag" cases with use of helium (He) were reported from many countries. The use of a plastic bag with helium inhalation is a method of committing suicide that became popular due to the peaceful death that results, as described by the various advocacy groups that support legalized suicide and based on filmed cases. Helium-induced death has been described as rapid and painless. The influence of this popularity in South-Eastern Europe is slow, as there are still no reported cases from the region. Case report: The first local documented case is from Gabrovo, Bulgaria, in 2018. A young man, single and web-addicted introvert, was found dead in his home, with typical set of two helium disposable gas tanks, tubing and a plastic bag over the head/face. After the deathscene examination, autopsy was performed, revealing no more than minimal signs of asphyxiation. Discussion: It is important to combine a detailed crime scene investigation with modern methods of detection of the gas in the body, when possible, to confirm the diagnosis. First responders should be cautious and aware that variants of the suicide bag method may have been used that may include the mixing of household chemicals to create a poisonous gas such as hydrogen sulfide or other gases may be used as nitrogen, propane, butane, argon etc., so oxygen (0 2 ) deficient atmosphere or ignition risks may exist. P-TX-9 Neurochemical effects of diphenidine derivatives, a new psychoactive substance, on the dopaminergic reward system using rat brain microdialysis Katsuhiro Okuda, Yuta Takahashi, Masaru Asari, Kanae Mori, Ryo Namba, Keiko Shimizu Dept. Leg. Med., Asahikawa Medical Univ., Asahikawa, Japan Background: Diphenidine ( DPD), which is one of the new psychoactive substances, is also colloquially known as 'legal highs' . Both DPD and phencyclidine ( PCP) are NMDA receptor antagonists, which share the same chemical structure, and drug mechanisms. Previously we have reported that locomotor activity and brain dopamine and norepinephrine contents are increased after DPD injection in rats. In this study we evaluated the neurochemical effects of intraperitoneal DPD derivatives (4-hydroxy-DPD and 4-methoxy-DPD) on the dopaminergic reward system using rat brain microdialysis. Methods: Male Slc:Wistar/ ST rats were anesthetized and stereotaxically implanted with a microdialysis probe in the right nucleus accumbens (NAc). Perfusion was performed on the following day, and the dialysates were automatically injected into an HPLC-ECD apparatus at 15-min intervals before and after intraperitoneal DPD derivative administration. The norepinephrine, dopamine and serotonin contents were determined using HPLC-ECD, and the locomotor activity was measured by an infrared sensor system. In another group of rats, dialysates were collected and then analyzed by LC-MS/ MS. DPD derivatives were detected by ESI-positive mode. The product ion m/ z 197.1 from m/ z 282.2 and m/ z 211.0 from m/ z 296.5 were selected for monitoring 4-hydroxy-DPD and 4-methoxy-DPD, respectively. Results and discussion: Increases in the locomotor activity and dopamine and norepinephrine contents were observed and DPD derivatives were concomitantly detected in the rat-brain dialysate after treatment with DPD derivatives. Peak concentrations observed at 30 to 45 min gradually decreased in a time-dependent manner in the brain. This demonstrates that the DPD derivatives penetrated the blood-brain barrier well. Intriguingly, 4-Hydoxy-DPD was detected even when 4-methoxy-DPD was administered, implying that demethylation could have occurred in the body/ brain. Although 4-hydroxy-DPD is a polar compound compared to DPD and 4-methoxy-DPD, it was found in the brain not only as a metabolite but also remained as the injected compound per se. A transporter might be involved in the blood-brain barrier penetration of DPD derivatives. Objective: Benzalkonium chloride is widely used in disinfectants. Several toxicological and fatal cases have been reported; however, little is known about its kinetics and distribution. We investigated the kinetic characteristics and distribution of benzalkonium cation ( BZK) based on the length of the alkyl chains C12, C14, and C16. Material and Methods: Male Wistar/ ST rats were treated intravenously with BZK solution (dose, 13.9 mg/kg) containing equal amounts of the three homologues. Kinetic parameters in the blood were assessed, and BZK distribution in the blood and tissues was examined both in rapid intravenous ( IV) and drip intravenous ( DIV) administrations. BZK concentrations were analysed by liquid chromatography-tandem mass spectrometry ( LC-MS/ MS). Results: BZK with longer alkyl chains showed lower elimination tendencies and remained in the blood for a longer duration. Concentrations of BZK were higher in the heart, lung, spleen, and kidney than those in the blood, and lower in the brain and fat. In both the IV and DIV groups, the lung, liver, spleen, and fat samples showed higher concentrations of the longer alkyl chains ( BZK-C12< -C14< -C16), and the opposite trend was observed in the kidney ( BZK-C16< -C14< -C12). Only the heart and muscle samples exhibited the homologues in ratios comparable to the original administered solutions. Differences between IV and DIV groups could be identified by comparing concentrations of BZK homologues in the heart, lung, spleen, and kidney samples. were spiked with standards including the above metabolites, cartridge filtered to remove protein and phospholipids after extraction with QuECh-ERS, and newly analyzed with an Agilent 6546 LC/ Q-TOF system. The updated monoisotopic mass, retention time, and product ion spectrum data were registered in the Personal Compound Database Library ( PCDL). Recovery and matrix effects of compounds in the liver homogenate and fixatives were calculated. The study was approved by the Ethics Review Board of Nippon Medical School, Japan. Results: Using the updated PCDL, a drug and metabolite search performed with the previous Q-TOF data returned good library search scores. Regarding the predicted metabolites, three types of quetiapine could be identified by the product ion spectrum. The product ion spectra of two types of chlorpromazine metabolite were similar. Recovery was higher in metabolites than parent compounds. Matrix effect was low for the parent compound in fixatives. Discussion: Compound identification in formalin was advanced by analysis with metabolite prediction software. Differences in the product ion spectrum did not significantly affect the library search score in the PCDL, depending on the equipment used. The low matrix effect in the fixatives was considered due to ion inhibition caused by formalin. Conclusion: Construction of a database library to search for drugs and metabolites in formalin tissues by utilizing in silico analysis and updated Q-TOF data of metabolites is possible. Potenzielle Biomarker der gamma-Hydroxybuttersäure -Ein neuer Ansatz J. S. Thimm 1 , V. Hofmann 1 , M. Bartel 1 , T. R. Sundermann 1,2 GC-MS conditions: Apparatus: Shimadzu QP-2010Ultra; column: a tandem column with a ZB-SemiVolatiles (3 m x 0.18 mm i. d., 0.36 µm film thickness) connected to a BPX5 (4 m x 0.15 mm i. d., 0.25 µm film thickness). Column oven temperature program: 110 ºC for 0.5 min, ramped to 200 ºC at 70 ºC/min, and raised to 320 ºC at 50 ºC/min. Injection port temperature: 280 ºC. Beverages were investigated using the same method for determination of target compounds. Results and discussion: By this GC-MS method, the detection of a wide range of acidic and basic compounds was achieved. In almost all the beverages, 2-phenethyl alcohol was detected. Tyrosol and ethyl glucoside were found in all the brewed beverages. Syringaldehyde was found in all whiskey beverages. Hydroxy-methylacetophenones and methoxybenzenediols were often detected in beer. Malic acid-like peaks were prominently detected in white wine. Many other flavors contained in alcoholic beverages and foods were detected. Volunteer urine was analyzed by targeting compounds commonly detected from the alcoholic beverages. Many of the compounds were also detectable in the urine samples. By this method, multiple alcoholic beverage components can be simultaneously detected, suggesting that GC-MS analysis is a useful means to prove the consumption of alcoholic beverages. Conclusion: By this analysis method, various types of drinking marker candidates can simultaneously be detected. We think that meaningful information can be obtained in the study of alcoholic beverage markers. P-TX-20 A drunk-driving case of an individual with alcohol use disorder and ultra-rapid alcohol metabolism Himemiya-Hakucho Ayako 1 , Tatsuya Fujimiya 2 1 Department of Legal Medicine, Yamaguchi University Graduate School of Medicine, Yamaguchi, Japan; 2 Saikyo Institute of Legal Medicine, Shiga, Japan Objective: A 40-year-old man caused a traffic accident while driving one afternoon. His measured breath alcohol concentration ( BrAC) was 1.08 mg/L; however, he insisted that he was unaware of the alcohol remaining in his body during the traffic accident. He claimed to have been continuously drinking alcoholic beverages, except while sleeping, at his home for 2 days before the accident. Method: Widmark's formula was used for estimation of blood alcohol concentrations (BACs) from the measured BrAC. The time course of BACs was estimated from the amounts of alcohol he stated he had consumed or from the actual BrAC measurement. Results: An expert witness confirmed the consistency and rationality of his statement. The measured BrAC was consistent with his statement when the β 60 value was 0.36 mg/mL/h, which indicates an ultra-rapid elimination rate in alcohol metabolism. We found his statement to be irrational because the calculated blood alcohol level was high, showing signs of alcohol intoxication. Most people are aware of alcohol remaining in the body at this level, but such awareness is subjective and cannot be confirmed objectively. Incidentally, the suspect died not long afterwards and the case was not prosecuted. Discussion: and Conclusion: Drunk-driving must be committed intentionally for it to be viewed as a criminal act in Japan; in other words, a person must be aware of the presence of alcohol. In this case, the patient was a hazardous drinker and was suspected to have alcoholism. A person with an alcohol use disorder may find this judgment to be more difficult due to factors such as simple factual error, alcohol tolerance, mendaciousness, and denial of alcoholism as a disease. Thus, interventions by the judiciary in resolving a criminal act and by health professionals are both important. Promotion of the social system of medical intervention for drunk-drivers would be beneficial to both individuals and society. Development of this system is underway in Japan, but greater progress is urgently needed. rehydrated with distilled water after been crushed by beads. Flow cytometry was used for isolating leukocytes from the rehydrated blood spots. The lymphocyte was fluorescently labeled using an anti-CD3 antibody and isolated using a Cell Sorter SH800 (Sony). DNA from every single isolated cell was amplified using the REPLI-g Single Cell Kit (Qiagen). After amplified DNA purification, 15 autosomal STRs and an amelogenin were amplified using the AmpFlSTR Identifiler Plus PCR Amplification Kit ( ABI), electrophoresed using the ABI PRISM 310 Genetic Analyzer ( ABI), and the genotype was determined using GeneMapper ID v.3.2 ( ABI). Results and discussion: There were no lymphocyte samples in which all 16 loci were correctly detected. However, The DNA types of one of the two people were detected in 44 of 48 lymphocyte samples obtained from mixed blood spots of two people. The average percentages of correctly detected loci among all 16 loci were approximately 30 %, the maximum was approximately 75 %, and the minimum was approximately 6.3 %. The DNA types of one of the three people were also detected in 37 of 40 lymphocyte samples obtained from mixed blood spots of three people. The average percentages of correctly detected loci among all 16 loci were approximately 26 %, the maximum was approximately 56 %, and the minimum was approximately 13 %. Even if the amount of blood is very small, the number of lymphocytes contained in it is huge, so we believe that it is possible to obtain samples with the nearly complete DNA profile using this technique. Conclusion: These results suggest that single-cell genomic technique is an effective method for forensic identification from mixed blood spots. 4) . Erfahrungsgemäß existieren jedoch in einigen Fällen, in denen diese Analysen angefordert werden, nur Mischspuren. Mischspuren, aus denen das autosomale oder Y-chromosomale DNA-Profil einer fremden Person abgeleitet werden konnte, die aufgrund ihrer Komplexität bzw. Mischungsverhältnisse jedoch für die Phänotypisierung nicht geeignet sind. Was tun, wenn für eine erweiterte DNA-Analyse, die idealer Weise zum Erreichen einer größtmöglichen Vorhersagegenauigkeit an 1-Personen-Spuren durchgeführt wird, kein geeignetes Spurenmaterial zur Verfügung steht? Ein Weg aus der Misere wird an zwei Fallbeispielen aufgezeigt (Fall 1 -Altfall aus 1997: nur Vorhersagen von Augen-, Haar-und Hautfarbe; Fall 2 -aktuelles versuchtes Tötungsdelikt, incl. Vorhersage der biogeographischen Herkunft). Methode: In beiden Fällen wurde die Präparation von Einzelpartikeln gezielt eingesetzt, um Reinspuren mit ausreichender DNA-Menge sowohl zur Durchführung einer individualisierenden STR-Analyse als auch für eine erweiterte DNA-Analyse zu erhalten. Die Vorhersagen erfolgten mithilfe des von uns entwickelten Customer Panels Ion AmpliSeq™ PhenoTrivium und unter Verwendung der Converge™ Software (beides ThermoFisher Scientific) bzw. des HIrisPlex-S-DNA-Phänotypisierungs-Webtool (jeweils in Doppelbestimmung). Ergebnisse und Diskussion: Geeignete Einzelpartikel der jeweils gesuchten fremden Person konnten präpariert und daraus fast vollständige Konsensusprofile generiert werden (Fall 1: 39 der 41 HIrisPlex-S Marker; Fall 2: 39 der 41 HIrisPlex-S Marker und 161 der 163 autosomalen Abstammungsmarker bzw. 115 der 120 Y-chromosomaler Marker). Obwohl der erste Fall nur die Vorhersage des Phänotyps umfasste, waren die erhaltenen Ergebnisse sehr informativ, da die daraus resultierende Vorhersage (braune Au-gen, schwarze Haare und dunkle Haut) für Europäer unüblich ist. Der zweite Fall zeigte, dass der vorhergesagte Phänotyp (blaue Augen, hellbraunes Haar, blasse bis mittlere Haut) mit der vorhergesagten Abstammung (europäisch und Y-chromosomale Haplogruppe R-M269) übereinstimmt. Fazit: Einmal mehr erweist die Technik der Einzelpartikelpräparation ihr enormes Potenzial zur Lösung fast unlösbarer Fälle. P-FM-3 Analysis of haplotype in mitochondrial DNA mixtures using LNA-mediated PCR clamping Masaru Asari 1 , Yuta Takahashi 1 , Chisato Hoshina 1 , Katsuhiro Okuda 1 , Kanae Mori 1 , Ryo Namba 2 , Keiko Shimizu 1 Objective: Locked nucleic acid ( LNA) has been widely used for various genetic analyses, and has many benefits, in terms of the specificity or sensitivity of amplification, because LNA-containing primers/probes form more stable duplexes with template DNA than probes lacking LNA. Here, we developed a new method for discriminating HV1 haplotypes from mitochondrial DNA (mtDNA) mixtures by applying PCR clamping using LNA. PCR clamping is based on the selective inhibition of amplification using LNA-containing probes, which can discriminate single-nucleotide differences. Method: We selected 171 sequences with single-nucleotide variations from the HV1 region, and evaluated the specificity of LNA-containing probes for them by predicting Tm values. Each probe targeted one or two variations (16209C, 16217C, 16257A/16261T, 16297C/16298C, 16304C, 16362C, or 16362T) that are particularly common in the Japanese population, and the specificity of each probe was analyzed using exactly matched and mismatched templates. We prepared mixed samples by mixing DNA from two individuals at a ratio of 1:9, 1:4, 1:1, 4:1, or 9:1, and then performed Sanger sequencing analysis after PCR clamping with each probe. This study was approved by the ethical committee of Asahikawa Medical University. Results and discussion: The differences of Tm between mismatched and exactly matched probe-template duplexes depended on the type of LNA nucleotides for discriminating single-nucleotide differences, and the cytosine LNA nucleotide at the site of variations in the probes was most effective to discriminate these differences. Seven designed probes completely inhibited the amplification of exactly matched templates. Our method distinguished each haplotype at lower ratios from two-person mixtures. Moreover, we analyzed three-person mixtures with representative sequences, and detected the minor haplotype of one individual present at a rate of 10 % by adding two selected probes. Conclusion: The ability to discriminate haplotypes in mixed samples by using LNA-mediated PCR clamping indicates the potential value of mtD-NA analysis. Fragestellung: MikroRNAs (miRNAs) sind kurze, nicht kodierende RNAs, die regulierend in viele biologische Prozesse eingreifen. Sie binden im Bereich des 3' UTR ihrer Ziel mRNA und können so entweder deren Translation inhibieren oder zu deren Abbau führen. MiRNAs stellen zurzeit einen der vielversprechendsten potenziellen Biomarker bei kardiovaskulären Erkrankungen dar. Im Fokus unserer Studie stand hierbei der Vergleich der Abstracts Rechtsmedizin 4 · 2021 385 Expressionsmuster in Myokardinfarkten ( MI) und plötzlichen Herztodesfällen (sudden cardiac death = SCD), sowie zwischen Gewebe und zirkulierenden miRNAs. Methode: Im Rahmen dieser Studie wurden die Expressionen von verschiedenen miRNAs in Herzgewebe und in Vollblut von MI und SCD relativ mittels q-RT-PCR unter Berücksichtigung der MIQE Richtlinien bestimmt. Ergebnisse: Erste Ergebnisse unserer Studie zeigten im Gewebe der SCD Fälle drei Gruppen mit jeweils niedrigen, mittleren und hohen Fold Change Werten der miRNA Expressionen. Darüber hinaus wurde eine signifikant erhöhte Expression von miR-1 und miR-133a im Blut von MI Proben im Vergleich zu den SCD Proben und zur Kontrollgruppe detektiert. Diskussion und Fazit: Vor allem die muskelspezifischen miRNAs miR-1 und miR-133a zeigten bereits Unterschiede in ihren Expressionen im Herzgewebe von MI und SCD. Unser Ergebnis deutet zum ersten Mal darauf hin, dass miRNAs auch im Blut zur Unterscheidung dieser beiden Krankheitsbilder geeignet sind. Die erhöhte Expression zirkulierender miRNAs bei MI könnte darüber hinaus ein weiterer Hinweis im Hinblick auf einen Mechanismus der interzellulären Kommunikation und Signaltransduktion bei miRNAs darstellen. P-FM-5 Robustness of Lactobacillus crispatus DNA-based vaginal fluid identification M. Ohmura 1 , J. Ohta 1, 2 Objective: Age prediction based on DNA methylation levels has been reported as an informative method for forensic science because of the association of methylation levels with chronological age. However, large amounts of DNA (10-20 ng) are recommended for methylation analysis because of its low sensitivity. In this study, we investigated the correlation between age and methylation levels in the Japanese population. Additionally, the effects of multiplex PCR on the sensitivity and accuracy were analyzed. Method: Buccal cells were collected from 75 healthy Japanese individuals. Genomic DNA was extracted and subjected to bisulfite conversion. Then, 10 ng of the bisulfite-converted DNA was used for PCR amplification of 35 cycles for eight selected genomic regions as previously described for East Asian populations. The amplification reactions for the eight regions were performed independently. DNA methylation levels were measured by pyrosequencing analysis. The age predicted by multiple liner regression analysis was compared with the chronological age. For the multiplex PCR, the same eight genomic regions were amplified simultaneously, and 10 ng of DNA was used for multiplex PCR amplification of 10 cycles. Subsequent amplification and methylation detection were performed as described above. This study was approved by the ethics committee of Asahikawa Medical University. Result: discussion and conclusion: A model composed of seven of the eight selected regions exhibited strong correlation between predicted and chronological age, with mean absolute deviation from chronological age of 3.54 years. Our results indicate that these seven regions can be used to predict chronological age in the Japanese population. Multiplex PCR affected the sensitivity and accuracy, and improved the sensitivity in many regions. However, the accuracy differed among the eight regions, probably because the sizes of their amplification products ranged 112-296 bp. Therefore, to correctly analyze methylation levels by multiplex PCR, it may be necessary to optimize the primers and sequences to be analyzed. Bildgebung/Identifikation P-Bl-1 bis P-Bl-5 P-Bl-1 Analysis of cervical spine injury in autopsy cases, comparing before and after the installation of postmortem computed tomography Yoriko Shinba 1 , Masahide Mitsuma 1 , Keita Shingu 1 , Yuki Abe 1 , Takehiko Murase 1 , Hiromi Yamashita 2 , Takahiro Umehara 1 , Kazuya Ikematsu 1 1 Department of Forensic Pathology and Science; 2 Department of Forensic Dental Science, Graduate School of Biomedical Sciences, Nagasaki University, Nagasaki, Japan Objective: Cervical spine injuries ( CSI) are almost fatal in forensic cases, but difficult to diagnose only with external findings. Overlooking a cervical spine injury can lead to misdiagnose the cause of death with trauma. We started postmortem computed tomography ( PMCT) in 2011. Since then, we have applied it to almost all corpses. With PMCT, some of CSI were diagnosed, but others were unable to detected and found only after autopsy. Therefore, we analyzed autopsy cases to clarify current status and problem to diagnose as CSI with PMCT. Method: All autopsy cases of 2005 to 2010, and 2014 to 2019 were examined, and divided to 2 groups; before (2005 to 2010) and after (2014 to 2019) the installation of PMCT. Then, we compared the data of CSI. Additionally, we selected the cases of CSI after the installation, and analyzed whether the CSI could be pointed out with PMCT, a difference of CT scan method, the findings in forensic autopsy and so on. Result & Discussion: There were 389 autopsies in 6 years before and 932 in 6 years after the installation of PMCT. The rate of CSI increased; 1.03 % (4 cases) before installation to 3.86 % (36 cases) after it (p < 0.05). In 6 years after the installation, only 20 of 36 cases (55.6 %) were diagnosed as CSI with PMCT. We showed that PMCT was not sufficient to diagnose as CSI. We were able to point out CSI in 16 of 23 cases (69.6 %) with CT scan in the cervical extension position in addition to the usual PMCT scan method. Among the autopsy cases of all CSI, anterior dissection of cervical spine with injury of face or forehead was the most common, which was 24 of 36 cases (66.7 %). We had impression that cervical hyperextension might be the most common type of CSI. Conclusion: In the cases with injury of face or forehead, it is necessary to perform PMCT with the cervical extension position. Da sind zwischen den einzelnen Mehrstufen der Sehstärke gleichmäßige Abstände. Klinisch wird aber weiter mit Snellen-Messtafeln Sehstärkenmessungen gemacht. Die Sehstärkenerkenntnisse der letzten Jahrzehnte sollten mit Gegebenheiten verglichen werden. Eine "normale Sehstärke" beträgt klinisch in Snellen Tafeln 1,0. Eine "ausreichende Sehstärke" auf jedem Auge ist Straßenverkehrsordnung 0,7. Ein normaler Mensch hat aber eine durchschnittliche Sehstärke von 1,4. Manche Menschen mit bestimmten Augenaberrationen bzw. mit deren Korrektur durch Operationen ("Adleraugen") können sogar eine Sehstärke von 2,0 haben. Es gibt auf der Welt sogar Menschen die ohne Korrektur 2,2 sehen können. Physiologisch sieht ein normalsichtiger Mensch bei Sonnenlicht sogar 3,0. Diese Werte zeigen, daß z. B. viele Menschen, die Sehstärkeneinbußen haben hinnehmen müssen, forensisch als "normal" eingestuft werden können. Diskussion: Die routinemäßige klinische Messmethode der Sehstärke ist wissenschaftlich nicht die optimale. Für prozentuale Angaben des Verlustes sollten Messungen mit ETDRS Tafeln gemacht oder entsprechend umgerechnet werden. Normale Menschen können besser sehen, als die routinemäßig gemessenen Schwellenhöchstwerte. Deshalb kann bei Sehverlusten das Ausmaß des Sehstärkenverlustes nicht richtig genug bestimmt werden. Fazit: Es gibt eine Diskrepanz zwischen messbarer Höchstwerte in Sehstärke und forensischer Sehverlustbestimmung. Diese Diskrepanz soll evaluiert und gegebenenfalls verändert werden. Thali M J V-BI-1, V-BI-9 Theofel N P-TX-2, P-TX-5, P-TX-6 Thierauf-Emberger A P-TX-18, V-TR-2 Thimm J V-TX-9 Thimm J S P-TX-17 Thoma V P-TR-4, V-TR-2 Timme M P-BI-2, P-BI-3 Urinary phenylacetylglutamine as a possible biomarker for central nervous system disorders Insulin is the only hormone in the body that decreases blood glucose levels. Severe hypoglycemia is a potentially fatal condition that requires immediate medical intervention. In forensic medicine, postmortem diagnosis of subcutaneous insulin injection is often difficult. The pathophysiology of a massive insulin injection case was examined, and the biodistribution of insulin was investigated. Method: A man in his thirties committed suicide by injecting insulin many times into his abdomen and was found dead in his bedroom several hours later. An autopsy was performed a day later. Result: Ten injection marks were observed in the lower abdomen, with hemorrhage in the subcutaneous fatty tissue. The lungs were heavy with edema, and all other organs, especially the brain, were edematous. Micropathological findings showed alveolar injury with alveolar hemorrhage, as well as cerebral parietal lobe nerve cell edema. Biochemical examination showed that the blood insulin level was higher (left heart blood: 163.0 µIU/ mL; right heart blood: 374.0 µIU/mL; iliac vein blood: 5640.0 µIU/mL) than the clinical reference range (1.84-12.2 µIU/mL) and significantly higher in the insulin injection sites (200,000 µIU/mL). The blood glucose and Cpeptide levels were low. Although insulin is metabolized mainly by the kidneys, the insulin level in the kidneys was low (left: 17.9 µIU/mL; right: 20.2 µIU/mL). Discussion and Conclusion: Measuring insulin levels in body fluids and tissues can help determine the pathophysiology of insulin injection cases. When insulin injection into fatty tissues is suspected, high insulin levels can be expected at the insulin injection sites rather than in the blood. P-TX-12 Tissue distribution of morphine and levetiracetam used for pain management in a terminal cancer patient Brian Waters, Kenji Hara, Masayuki Kashiwagi, Aya Matsusue, Shin-ichi Kubo Fukuoka University, Faculty of Medicine, Department of Forensic Medicine, Fukuoka, Japan Objective: The WHO-recommended method of cancer pain treatment includes opioid and/or non-opioid analgesics, supplementary analgesics, side effect countermeasures, etc. We report on an autopsy case of a terminal cancer patient who had been receiving morphine and levetiracetam for pain treatment. Case history: A Mexican male in his 40s was visiting Japan for treatment of terminal cancer. He was found lying unresponsive on a futon in a facility where he was receiving care. Two years prior he had an operation on an adenoid cystic carcinoma of the left parotid gland, after which his can-cer was diagnosed as terminal. Morphine and levetiracetam were discovered in his room. Autopsy findings: Tumors were observed in the left parotid gland, left submandibular gland, and in the lungs. His lymph nodes were swollen and a grayish-brown sputum was found in his airway. His lungs were heavy and the cut surface of the lungs was spotted with light and dark brown areas. Method: Toxicological screening was performed on blood and urine samples by deproteinization with acetonitrile, phospholipid removal with filter cartridges, and reverse phase weak anion exchange SPE. The extracted sample was analyzed by GC-MS and LC-MS/ MS. Quantitative analysis was performed by LC-MS/ MS. Autopsy samples were extracted with acetonitrile and phospholipid removal cartridges. Detection was by multiple reaction monitoring ( MRM) mode, with transitions for morphine and levetiracetum of m/ z 286 > 165 and m/ z 171 > 126, respectively. Results/discussion: Toxicological screening revealed morphine, its metabolites morphine-3-and morphine-6-glucuronide, and levetiracetam. Morphine concentrations in left femoral blood and urine were 122 and 7813 ng/g, respectively. The levetiracetam concentration in the left femoral blood was 17.3 µg/ g. A full tissue distribution of all body fluids and tissues collected at autopsy will be reported.Morphine is used to treat moderate to severe pain, however it is often abused for its euphoric effects. Levetiracetam, originally an epilepsy treatment, can be used to treat the neuropathic pain that occurs when cancer invades the nerves. The blood morphine concentration in this case was consistent with other cases where morphine was used for cancer pain. The levetiracetam concentration was in the therapeutic range. Conclusion: To our knowledge a full tissue distribution of this combination of cancer treating drugs has not been reported. The distribution of these drugs in the body fluids and tissues could provide important information to the medical and toxicology communities. We administered a mixture containing three BZK homologues, and found that the kinetics differed depending on the alkyl chain length. Moreover, BZK concentrations varied in blood and tissue samples, and the distribution was also characterised by the length of alkyl chain, which had the potential to differentiate between IV and DIV administration. We concluded that collecting blood and various tissues, such as heart, lung, liver, spleen, kidney, and muscle, and analysing each homologue, provided useful information in the case of suspected BZK poisoning. Determination of aminoglycoside antibiotics in human plasma using UPLC-Q-ToF-MS Objective: Aminoglycosides are a class of broad-spectrum antibiotics with several clinical uses. Owing to their ototoxic and nephrotoxic side effects, therapeutic drug monitoring is required. This study aimed to devise a high-throughput method for identification and quantitative determination of aminoglycoside antibiotics in human plasma using ultra-performance liquid chromatography-quadrupole time-of-flight-mass spectrometry ( UPLC-Q-ToF-MS). Method: Plasma samples spiked with five aminoglycosides (streptomycin, spectinomycin, amikacin, kanamycin, and gentamycin) and an internal standard (ribostamycin) were diluted and centrifuged in aqueous formic acid and acetonitrile. The clear supernatant extract was evaporated and reconstituted in the mobile phase, of which 4 µL was injected to UPLC-Q-ToF-MS. Result: Prominent drug peaks were observed within 3 min. The regression equations showed excellent linearity within the range of 1.0-100 mg/mL. To demonstrate the applicability of UPLC-Q-ToF-MS for clinical practice, the concentrations of streptomycin and gentamycin in plasma samples were quantitated from three healthy volunteers after injecting streptomycin and gentamycin, respectively. The observed concentrations were within the normal therapeutic levels. Discussion: In contrast to LC-MS/ MS analysis, Q-ToF-MS has a greater advantage as it can provide high resolution and accurate mass information. Use of UPLC-Q-ToF-MS is recommended for Therapeutic Drug Monitoring of aminoglycosides in clinical and toxicological settings. Under optimized conditions, satisfactory extraction efficiency, linearity, and reproducibility were achieved using our established method. UPLC-Q-ToF-MS analysis enabled the identification and sensitive quantitation of aminoglycosides that exceeded the performance of ELISA and HPLC-MS/ MS. Additionally, it proved useful as a high-throughput method for screening, identification, and quantitative determination of aminoglycosides in clinical and toxicological analyses. Conclusion: To the best of our knowledge, this is the first report addressing the use of a small-volume LLE method and UPLC-Q-ToF-MS analysis for the identification and quantification of aminoglycosides in biological samples. Verification of a database library of drugs and metabolites detected in formalin tissues and fixatives constructed utilizing in silico analysis Fragestellung: Gamma-Hydroxybuttersäure ( GHB) wird in den öffentlichen Medien sowohl als Partydroge ("Liquid Ecstasy") als auch als Vergewaltigungsdroge ("Date Rape Drug") dargestellt. Aufgrund der raschen Elimination im Körper, ist das Nachweisfenster für GHB begrenzt und ein eindeutiger Nachweis nicht immer gegeben. Obwohl in den letzten Jahren intensiv nach neuen GHB-Biomarkern gesucht wurde, konnte bisher das Nachweisfenster nicht nachhaltig vergrößert werden. Beim Alkohol umfasst das Spektrum der in der Forensischen Toxikologie genutzten Alkoholbiomarker sowohl hydrophile Metaboliten, wie das Ethylglucuronid und -sulfat, als auch lipophile Vertreter, wie Fettsäureethylester und Phosphatidylethanole. Für GHB wurden lipophile Metaboliten bisher praktisch nicht berücksichtigt. Fragestellung: Für forensische Fragestellungen wird in der Regel die Blutalkoholkonzentration bestimmt; gut untersucht ist der Verlauf der Blutalkoholkurve. Wesentlicher Wirkungsort des Ethanols ist jedoch das Gehirn. Zum Verlauf der Ethanolkurve in diesem Organ liegen noch keine vollständigen Kenntnisse vor. Dazu wurde eine magnetresonanzspektroskopische Studie durchgeführt. Methode: Bei insgesamt 10 ProbandInnen wurde die Ethanolkonzentration im Gehirn (okzipitaler Kortex) mittels Protonenmagnetresonanzspektroskopie ( PMRS, Single-Voxel-PMRS) direkt gemessen. Die Versuchsteilnehmer tranken nach mindestens 2-tägiger Alkoholabstinenz innerhalb von 30 min Wodka in einer Menge, die zu einer anhand der Widmark-Formel errechneten maximalen Blutalkoholkonzentration in Höhe von 0,7 ‰ führen sollte. Mit dem Ende der Trinkzeit begannen die magnetresonanzspektroskopischen Untersuchungen in wiederholten Zyklen. Zum Vergleich wurden in regelmäßigen Abständen Blutentnahmen durchgeführt. Über eine Wasserreferenzmessung und eine Schätzung des Wassergehalts anhand von MRT-Bilddaten konnte die Alkoholkonzentration im Hirn absolut quantifiziert werden. Ergebnisse: Der zeitliche Verlauf der Hirnethanolkonzentrationen spiegelte den Verlauf der Blut-bzw. Serumkonzentrationen annähernd wider, wies jedoch über das kleine Kollektiv einige Heterogenitäten auf. Quantitativ waren die gemessenen Hirn-und Blutkonzentrationen nicht vergleichbar. Aus der Art der praktischen Durchführung ergaben sich Schwierigkeiten bei der Darstellung des ansteigenden Kurvenabschnitts. Diskussion: Dargestellt wird ein Vergleich zwischen den Blut-und Hirnethanolkurven und diskutiert werden mögliche Einflussfaktoren auf die verschiedenen Kurvenverläufe. Fazit: Es gelang eine (nahezu) durchgängige Darstellung des absteigenden Kurvenanteils der Hirnethanolkurve. Für Anschlussstudien ist eine Lösung des Problems der schweren Darstellbarkeit des ansteigenden Kurvenabschnitts zu suchen. Study on selected alcohol-drinking markers in urine by GC-MS analysis Kenji Hara, Brian Waters, Ryoko Nakano, Masayuki Kashiwagi, Aya Matsusue, and Shin-ichi Kubo Objective: Ethanol analysis is often used to prove alcohol consumption and the degree of drinking. However, after a short time ethanol becomes undetectable in the body. We have used GC-MS to search for ethanolcomplementary drinking markers that may be useful for prolonging detectability of alcohol consumption and detecting, which beverage was consumed. In this study, we will report on the selection of the compounds. Materials and method: Urine from volunteers was collected 2 h after drinking an alcoholic beverage. The beverages included beer, red and white wine, whiskey, sake, etc. Sample preparation: 0.1 ml of urine, 0.3 ml of deionized water, and 0.05 ml of a urease solution were mixed and kept at room temperature for 30 min. The sample was then mixed with 2 ml of acetonitrile and 0.1 ml of acetic acid and poured through a weak cation exchange cartridge ( ISOLUTE CBA, 500 mg/3 mL, Biotage), followed by a mixture of 2 ml of acetonitrile and 0.1 ml of ammonia water. The eluent was collected in a glass tube containing 0.5 ml of acetic acid. The mixture was evaporated under a nitrogen stream at 42 ºC (Biotage TurboVap).Objective: Phenylacetylglutamine ( PAG) is a metabolite excreted in human urine. Phenylalanine is metabolized to phenylacetic acid, which is amide bonded to glutamine to form PAG. It is known that the intestinal microbiota extensively catabolizes proteins and rich amino acids, including phenylalanine and tyrosine, to form PAG and p-cresol sulfate. We have reported on the significance of blood p-cresol in forensic autopsy cases. We are currently studying PAG as a new urinary biomarker. Materials and method: Urine samples were collected from 145 forensic autopsy cases. Urinary PAG concentration was analyzed quantitatively by GC-MS, according to our previously reported methods. Urinary creatinine (Cr) concentration was also analyzed by GC-MS. For statistical analysis, the JMP Pro 15.0.0 software program was used. The relationship between urine PAG/Cr (ratio of each concentration), Cr concentration, age, sex, cause of death, postmortem interval, and duration from failure to death was statistically analyzed. Results and discussion: The median (range) of Cr was 0.74 (0.03-3.51) mg/ml and PAG/Cr was 0.13 (0.01-1.45). PAG/Cr showed a weak positive correlation with age (ρ = 0.4122). PAG/Cr was significantly lower in the group with PMI within 24 hours than in the group within 10 days (p = 0.0258). There were no other significant differences. Urinary Cr concentrations were not significantly different for any of the analyses.The distribution of PAG/Cr was observed by box-and-whisker plot. The third quartile ( PAG/Cr 0.245) or higher was defined as abnormally high levels. PAG/Cr was abnormally high in 36 of 145 cases (25 %). So, we examined the causes of death in which the percentage of cases with abnormally high PAG/Cr was much greater than 25 %.The PAG/Cr levels in central nervous system ( CNS) disorder deaths (50 %), freezing deaths (55 %), and traumatic encephalopathy deaths (63 %), were frequently abnormally high. The PAG/Cr levels were high due to internal and external CNS disorders, and it was considered that the delay in intestinal peristalsis due to CNS disorders led to high levels of urinary PAG/Cr. Past studies of p-cresol in blood have also found high levels of pcresol in cases of brain damage and deaths affecting gastrointestinal function. In freezing cases, it is possible that the high value was due to central nervous system damage caused by hypoxemia. Conclusion: Urinary PAG/Cr may be a biomarker for CNS disorders.Objective: Lactobacillus crispatus DNA-based vaginal fluid identification ( VFID) is a useful approach for investigating sexual assaults. However, it has two main limitations: 1) The constituent bacteria of vaginal flora are affected due to the menstrual cycle, and vaginal fluid samples of various menstrual phases are collected for studying a case and 2) Semen-mixed vaginal fluid samples are handled using differential extraction protocols for human identification ( HID) in a case, thereby increasing sample consumption. This study aimed to evaluate the robustness of L. crispatus DNAbased VFID using various menstrual phase samples and semen-mixed vaginal fluid samples. Methods: Vaginal fluid samples were collected from a healthy female donor from two sites and four sampling periods of the menstrual cycle. L. crispatus DNA and total bacterial DNA were quantified by quantitative PCR. To normalize the analyzed samples, relative 16S rRNA copies were calculated by dividing the number of L. crispatus DNA copies to the total number of bacterial DNA copies. Semen-mixed vaginal fluid samples were treated using the differential extraction process. Both the DNA extracts of sperm and epithelial cell fractions were amplified using the GlobalFiler™ Kit and examined using L. crispatus DNA-based VFID. Results: Relative 16S rRNA copies of L. crispatus DNA were not significantly different between the vaginal fluid samples collected from two different sites (Student' t-test, P = 0.756) as well as among samples collected in all phases of the menstrual cycle (Tukey HSD test, P > 0.05). L. crispatus DNA was quantified from epithelial cell fraction, and male donor-derived DNA profiles were obtained from sperm fractions. Discussion: Since the detection performance of L. crispatus DNA was found to be constant regardless of the sampling sites and menstrual phase, we consider that L. crispatus DNA is a robust VFID marker. Moreover, L. crispatus DNA-based VFID approach could be combined with HID approach for the analysis of semen-mixed vaginal fluid samples. These results suggest that L. crispatus DNA-based VFID is practical, as it can minimize sample utilization. Objective: ABO blood typing has been used for personal identification in forensic medicine and criminal investigations since ABO antigens are present not only on the surface of red blood cells but in body fluids in human. The FUT2 encodes the secretor type α (1, 2) fucosyltransferase that participates in synthesis of the H antigen, which is a precursor of A and B antigens, on the surface of mucosa or in secretions. Secretors express ABO substrates in saliva and non-secretors do not. Many single nucleotide polymorphisms (SNPs) and copy number variations have been reported to show unique distributions among different populations. Method: We selected 18 uncharacterized FUT2 alleles listed in the Erythrogene database and obtained genomic DNA having these alleles. Haplotyping was performed by subcloning into a plasmid. The activity of the encoded α(1,2)fucosyltransferase was examined by flow cytometry of H antigen expressed. The impact of each nonsynonymous SNP on the enzyme was also estimated by software. Result: We experimentally confirmed the haplotypes and 10 of 18 alleles disagreed with those in the database, while the existences of listed SNPs were completely confirmed in the indicated samples. We then examined the activity of the encoded enzyme for 13 alleles by H antigen expression and finally identified two non-secretor alleles (se 610 and se 357, 856, 863 ) and one weak secretor allele (se 262,357 ), while in silico analysis predicted that many alleles impair the function. Discussion: The observed discrepancy of haplotypes against database may be attributed to their low frequency. Although the software for prediction of the functional impacts of amino acid substitutions are valuable tools, these seemed to overestimate the effects of nonsynonymous SNPs in the FUT2. It is easy to clone the coding sequence or determine the haplotype of the coding polymorphisms because the sequence of the FUT2 is coded solely in exon 2. The present results suggest that correct haplotyping and functional assays are desirable for analysis of the FUT2. P-FM-7 DNA methylation-based age prediction in the Japanese population by pyrosequencing analysis Yuta Takahashi 1 , Masaru Asari 1 , Katsuhiro Okuda 1 , Kanae Mori 1 , Ryo Namba 2 , Keiko Shimizu 1 Einleitung: Die forensische Altersschätzung kann ein wichtiges Hilfsmittel zur Durchführung rechtstaatlicher Verfahren sein. Bei der Altersschätzung wird die Entwicklung von Skelett-und Zahnmerkmalen einer Person mit Referenzdaten verglichen. Als mögliche Einflussfaktoren auf die Entwicklung sind der Ernährungsstatus und der sozioökonomische Status ( SES) der zu begutachtenden Person von Bedeutung. Als Indikator für den Ernährungsstatus kann der Body-Mass-Index ( BMI) herangezogen werden. Methode: Prospektiv wurde der Einfluss von BMI und SES auf die Skelettund Zahnentwicklung in einer deutschen Studienpopulation ermittelt. Dazu wurde die Entwicklung der medialen Epiphyse des Schlüsselbeins, der distalen Epiphyse des Radius, der distalen Epiphyse des Femur, der proximalen Epiphyse der Tibia und des linken unteren dritten Molaren bei 294 Frauen und 287 Männern im Alter von 12 bis 24 Jahren mittels 3-Tesla Magnetresonanztomographie ( MRT) untersucht. Zusätzlich wurden der BMI und der SES der Studienteilnehmer erfasst. Ergebnisse: Für alle untersuchten Merkmale und Kombinationen konnte keine Evidenz für einen Einfluss des SES festgestellt werden. Für den BMI waren die Ergebnisse differenzierter: in der univariablen Analyse war der BMI mit allen Merkmalen assoziiert (Beta zwischen 0,10 und 0,44; p < 0,001). Bei Berücksichtigung des physiologischen Anstiegs des BMI mit zunehmendem Alter war der Effekt des BMI geringer und in der Mehrzahl der Modelle nicht mehr relevant -die Betas lagen bei Werten zwischen 0,00 und 0,05. Für einen gesamt Skelett-Status, welcher alle ossären Merkmale kombiniert, betrug das altersbereinigte Beta für Frauen 0,11 (p = 0,021) und für Männer 0,08 (p = 0,23). Niedrige Beta-und r 2 -Werte (0,00 (adjustiert)-0,16 (nicht-adjustiert)) waren in beiden Modellen für die Entwicklung der dritten Molaren zu ermitteln.Für den SES kann davon ausgegangen werden, dass sich die Lebensumstände der Studienteilnehmer nicht ausreichend stark unterschieden, um einen Einfluss des SES auf die Skelett-und Zahnentwicklung darzustellen.Für Fragestellung: Die forensische Zahnmedizin betrifft die Grenzbereiche zwischen den Rechtswissenschaften, der Medizin und der Zahnmedizin. Aus diesem Grund wurde im Jahre 1976 anlässlich der 102. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Zahn-, Mund-und Kieferheilkunde ( DGZMK) in Stuttgart der gemeinsame "Arbeitskreis Forensische Odonto-Stomatologie" der DGZMK und der Deutschen Gesellschaft für Rechtsmedizin ( DGRM) gegründet. Methode: In diesem Arbeitskreis sind Sachverständige vereint, die den Staatsanwaltschaften und Gerichten zahnmedizinische Sachverhalte interpretieren: sowohl im Zivil-als auch im Strafrecht. Ergebnisse: Zu den Schwerpunkten der Tätigkeiten gehört die zahnärztliche Identifizierung: neben den DNA-und Fingerabdruckvergleichsuntersuchungen ist die dentale Identifizierung eine der drei anerkannten wissenschaftlichen Identifizierungsmethoden. Zahnärztinnen und Zahnärzte sind unverzichtbar, wenn es um die forensische Altersbestimmung von Lebenden und Toten geht: neben den körperlichen und radiologischen Untersuchungen sind auch die dentalen Befunde von großer Bedeutung.: Die Zunahme häuslicher Gewalt in den letzten Jahren bzw. Jahrzehnten hat dazu geführt, dass auch Zahnärzte in der Lage sein sollten Verletzungen im Mund-, Kiefer-und Gesichtsbereich "gerichtsfest" zu dokumentieren.Zusätzlich sollen sie auch in der Lage sein, Bissverletzungen (menschlicher oder tierischer Genese) sicher zu beurteilen, um im Extremfall dem Gericht die Möglichkeit zur Verurteilung des Verursachers zu geben.Im Kontext von (Verkehrs-) Unfällen kann zahnärztliche Expertise ebenfalls erforderlich sein: um zu beurteilen, welche Zahnschäden unfallbedingt sind oder bereits vor dem traumatischen Ereignis existierten. Diskussion: Wie in dieser kurzen Übersicht dargestellt, gibt es eine große Schnittmenge im Bereich Justiz, Medizin und Zahnmedizin. Selbstverständlich gehören hierzu auch das zahnärztliche Vertragsrecht und mögliche zahnärztliche Behandlungsfehler, worauf in einem gesonderten Vortrag einzugehen wäre. Fazit: Es muss als bedauerlich angesehen werden, dass an den meisten Deutschen Zahnkliniken bisher nur geringe oder gar keine Grundlagen der forensischen Zahnmedizin gelehrt werden.388 Rechtsmedizin 4 · 2021 Traumatologie Verkehr P-TR-1 bis P-TR-7 Rechtsmedizinische Beurteilung: Rekonstruktiv lag ein Abstand zwischen Augenhöhe und Küchenzeile von ca. 60 cm vor, wenn die 175 cm große Frau auf die in 92,5 cm Höhe befindliche Eckkante gestürzt sein sollte. Das Verletzungsmuster setzt zudem einen nach vorn gebeugten Oberkörper voraus. Die geringe Sturzhöhe bei dynamischer Oberkörperbewegung müsste zu einer solchen Aufprallenergie führen, dass eine Bulbusruptur und eine Orbitabodenfraktur entstehen könnten. Die Eckkante bedeutet eine stumpf-punktuelle, in die Augenhöhle penetrierende Gewalt. Daher wäre hier eine Bulbusruptur eher zu erwarten, als bei einer flächenhaften stumpfen Gewalteinwirkung. Der auf den Bulbus oculi ausgeübte Druck von frontal mit einem Vektor nach okzipital muss derart intensiv gewesen sein, dass es zu einer Fraktur des papierdünnen Orbitabodens kommen konnte. Eine solche heftige Gewalt ist unproblematisch gegeben, wenn der Kopf der Frau mit dem linken Auge aktiv auf die Eckkante gestoßen wurde. Fazit: Beide Varianten ließen sich nicht ausschließen. Die Abgrenzung eines Sturz-oder Schlaggeschehens gegenüber einem Stoßen nach unten erwies sich als schwierig. Die Umstände des Geschehens und das Verletzungsmuster sprachen mit überwiegender Wahrscheinlichkeit für ein gewaltsames Stoßen. P-TR-2 Deaths caused by Single Stab Injuries to the Trunk -Homicide or Suicide? Maria Berg von Linde, MD 1,2 , Carl Johan Wingren, MD, PhD 1,2 Question: Which variables differentiate between Method: Using the Swedish forensic autopsy register we identified 75 homicides and 38 suicides that died between 2010 and 2019 following a single stab injury to the trunk. In these cases we extracted characteristics of the deceased/scene of death and findings during the autopsy. We applied logistic regression models to analyze associations between the characteristics and the manner of death (homicide/suicide) as estimated by the forensic pathologist. Results: We identified a median age of 34 years respectively 51 years in victims of homicides and suicides, and both groups were dominated by males. We observed that an outdoor death scene was associated with homicides ( OR 15.74, ). Furthermore, homicidal stab injuries to the thorax often engaged bone/cartilage ( OR 4.34, ). Homicide victims were to a larger extent influenced by alcohol compared to victims of suicide ( OR 8.14, ). Discussion and conclusion: We report that a death scene located outdoors, injuries to bone/cartilage of the ribcage as well as findings of alcohol in the postmortem analysis were associated with homicides. From our findings we speculate that deaths caused by a single stab to the trunk are less common in homicides in a domestic setting. Our study covers information of all homicidal and suicidal single stab deaths in Sweden between 2010 and 2019, but still the study in some aspects suffers from low statistical power. We conclude that further research is needed based on larger case series, meta-analyses but also research that includes other approaches such as convictions in assessing the manner of death to reduce potential circular reasoning. Introduction: Identifying of the possibility of causing injuries by own self may be difficult in some situations. In our practice, there was a case of two gunshot wounds caused by own hand of person.Materials. The dead body of man, 57 years old, was found in the woods. The hunting smooth-bore rifle was near the corpse. A note confirming the desire for suicide was found near the corpse. This case was witnessed by a taxi driver. The man with the rifle in his hands drove to the woods by taxi. Results: In an external examination of the body the entrance and exit gunshot wounds on the left part of thorax were found. Significant destruction of the left part of the head and an entrance gunshot wound in the region of the lower jaw were found. The following injuries to the chest organs were found in the autopsy: the ribs fractures, hemorrhage of the heart, hemorrhage and damage of the left lung. These damages in the area of one wound canal were located. The following head injuries were found: multiple fractures of skull bones, traumatic destruction and extraction of the left frontal, parietal and temporal lobes of brain substance. In a histological study of chest damages reactive changes indicating the formation within a few minutes before death were detected. In a study of head damage such changes were not detected. Conclusion:. This case indicates the possibility of active action after the formation of gunshot wound to the chest with damages of the ribs, lung and heart. The man, after forming the severe chest injuries, was able to make a second shot to the head. Fragestellung: Die Sehstärke als Sehleistung wird im alltäglichen Leben sowie forensisch als Schwellenwert angesehen, bei denen gewisse Spannweiten nach unten hin erlaubt werden. Die wissenschaftlichen augenärztlichen Erkenntnisse der letzten Jahrzehnte haben aber u. a. wissenschaftlich andere Messmethoden sowie höhere Schwellenwerte bei Sehstärke messen und feststellen lassen. Deshalb können Probleme entstehen. Methode: Die Messmethode der Sehstärke und die verschiedenen sogenannten normalen Sehstärkenschwellen werden revidiert. Sie werden u. a. mit verschiedenen gesetzlichen Vorgaben verglichen. Ergebnisse: Die Messung der Sehstärke ist in der Gesetzgebung mit Snellen Tafeln. Sie sind nicht logarithmisch. Das heißt wissenschaftlich, dass zwischen den gemessenen Zeilenwerten keine gleichmäßigen Abstände sind. Deshalb ist in allen internationalen wissenschaftlichen Arbeiten die Sehstärke mit logarithmischen ETDRS Tafeln zu messen und anzugeben.