key: cord-0682524-0w45xu6o authors: von Felden, Johann; Brehm, Thomas T.; Schulze-Zur-Wiesch, Julian; Addo, Marylin M.; Lohse, Ansgar W.; Knobloch, Johannes; Koch, Till title: Milde COVID-19-Verläufe bei Mitarbeitenden einer Universitätsklinik: Die „erste Welle“ am Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf date: 2021-08-10 journal: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz DOI: 10.1007/s00103-021-03396-9 sha: 66bb94634163e53ed4e8cfd372df8aa882e1da5e doc_id: 682524 cord_uid: 0w45xu6o BACKGROUND: Healthcare workers are among the most exposed and potentially most threatened populations of the ongoing COVID-19 pandemic. Despite some reports on numbers of infections with SARS-CoV‑2 in German healthcare workers, the courses of their clinical presentation when affected by COVID-19 are not well described. OBJECTIVE: In this contribution, characteristics and progressions of infected cases among healthcare workers at the University Medical Center Hamburg-Eppendorf during the first wave of the COVID-19 pandemic will be presented. METHODS: Between 1 July and 28 July 2020, 67 healthcare workers, who previously tested positive for SARS-CoV‑2 via PCR, were invited via E‑mail to participate in an anonymous online questionnaire; 39 persons participated. RESULTS: Participants (58%) were mostly ≤ 39 years old (64%) and female (70%). Most healthcare workers were involved in direct patient management (85%), including contact with SARS-CoV‑2 positive patients (62%). All participants reported acute symptoms with a median duration of 19 days. The most frequent symptoms were fatigue (85%), anosmia (67%), cough (64%), headache (62%), and shortness of breath (51%). The disease course was mostly mild with low admission rates (5%). Ongoing symptoms lasting more than four weeks post-symptom-onset, particularly anosmia, fatigue, and shortness of breath, were reported by 38%. This group more frequently had pre-existing conditions (53% vs. 12%, p = 0.010), specifically hypertension (27% vs. 4%, p = 0.062). DISCUSSION: Healthcare workers reported mostly mild courses of COVID-19 despite increased contact with SARS-CoV-2 patients. However, some reported persistent symptoms months after infection. maßnahmen kann eine Infektion von Gesundheitsarbeiter*innen durch Patient*innen in der Regel verhindert werden. Gerade zu Beginn der COVID-19-Pandemie in Deutschland, im März und April 2020, waren die ergriffenen Schutzmaßnahmen in Krankenhäusern jedoch zum Teil ungenügend [3] , sodass unter Mitarbeitenden die Sorge vor einer Infektion durch SARS-CoV-2 groß war. Gründe hierfür wa-ren zum Teil vorhandener Mangel an adäquater persönlicher Schutzausrüstung, fehlende Schulung des Personals und ein zunächst restriktiver Einsatz von Polymerase-Kettenreaktion(PCR)-Testungen aufgrund geringerer Testkapazitäten. Die Frage ob Mitarbeitende in Gesundheitseinrichtungen, die sich mit SARS-CoV-2 infizieren, ein im Vergleich zur Gesamtbevölkerung höheres Risiko für einen schweren Verlauf von Frauen überwogen in der Studienpopulation(n = 27, 70 %), daruntereine Schwangere. 17 Teilnehmende (44 %) waren Pfleger*innen, 11 (28 %) waren Ärzt*innen und weitere 11 Beschäftigte (28 %) wa-reninanderenBereicheneingesetzt. Zum überwiegenden Teil hatten die infizierten Mitarbeitenden direkten Kontakt zu Patient*innen (n = 33, 85 %), inklusive direkten Kontakts zu SARS-CoV-2-positiven Patient*innen (n = 24, 62 %) und Einsatzes auf COVID-19-Stationen (n = 15, 38 %). 20 (51 %) Mitarbeitende waren der Meinung, sich bei Patient*innen angesteckt zu haben. Details zur Studienpopulation finden sich in . Tab. 1. Alle Betroffenen hatten akute Beschwerden mit mindestens einem typischen Symptom zum Zeitpunkt der positiven SARS-CoV-2-PCR-Testungen. Die Symptome bestanden im Median für 19 Tage, wobei die Symptomdauer mit einer Spannbreite von 1 bis 129 Tagen sehr variabel war (. Tab. 2). Dabei berichteten 9 Betroffene (23 %) von an- Background. Healthcare workers are among the most exposed and potentially most threatened populations of the ongoing COVID-19 pandemic. Despite some reports on numbers of infections with SARS-CoV-2 in German healthcare workers, the courses of their clinical presentation when affected by COVID-19 are not well described. Objective. In this contribution, characteristics and progressions of infected cases among healthcare workers at the University Medical Center Hamburg-Eppendorf during the first wave of the COVID-19 pandemic will be presented. Methods. Between 1 July and 28 July 2020, 67 healthcare workers, who previously tested positive for SARS-CoV-2 via PCR, were invited via E-mail to participate in an anonymous online questionnaire; 39 persons participated. Results. Participants (58%) were mostly ≤ 39 years old (64%) and female (70%). Most healthcare workers were involved in direct patient management (85%), including contact with SARS-CoV-2 positive patients (62%). All participants reported acute symptoms with a median duration of 19 days. The most frequent symptoms were fatigue (85%), anosmia (67%), cough (64%), headache (62%), and shortness of breath (51%). The disease course was mostly mild with low admission rates (5%). Ongoing symptoms lasting more than four weeks post-symptom-onset, particularly anosmia, fatigue, and shortness of breath, were reported by 38%. This group more frequently had pre-existing conditions (53% vs. 12%, p = 0.010), specifically hypertension (27% vs. 4%, p = 0.062). Discussion. Healthcare workers reported mostly mild courses of COVID-19 despite increased contact with SARS-CoV-2 patients. However, some reported persistent symptoms months after infection. Im Vergleich zur Gesamtbevölkerung war die Population der erkrankten Mitarbeitenden jünger, häufiger weiblich und seltener vorerkrankt, was gut zu den milden Verläufen der COVID-19-Erkrankungen passt [6] . Ob die von einigen Teilnehmenden berichteten lang anhaltenden Symptome als Ausdruck eines Long-COVID-Syndroms [7] Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/ licenses/by/4.0/deed.de. RKI (2020) Täglicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19 ECDC (2020) Q & A on COVID-19: Basic facts Medizinische Schutzausrüstung: Unübersichtliche Situation SARS-CoV-2 in the employees of a large university hospital Seroprevalence of SARS-CoV-2 antibodies among hospital workers in a German tertiary care center: a sequential follow-up study Mild or moderate COVID-19 Long COVID: Der lange Schatten von COVID-19