key: cord-0730076-w67hwfsh authors: McCutchan, Rick; Bosch, Philipp title: Telemedizinische Betreuung und IT-gestützte Verfahren in der Rheumatologie date: 2021-10-07 journal: Z Rheumatol DOI: 10.1007/s00393-021-01098-w sha: 7c355217f98f14b8873d5b4ab0c04516e0ee56f5 doc_id: 730076 cord_uid: w67hwfsh BACKGROUND: The coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic and also the ever-increasing demands on the healthcare system, have led to a focus on the further development of telemedical services in rheumatology. OBJECTIVE: What is the evidence for telemedical services in rheumatology? MATERIAL AND METHODS: Narrative review of existing literature on telemedicine in rheumatology. RESULTS: Electronic patient reported outcomes (ePROs) can be determined by patients from their home and sent electronically to the rheumatologist. In future, ePROs may help with the decision whether a patient needs to attend the clinic for a visit or the visit can be rescheduled due to remission and well-being. Telemedicine has already been used for well-controlled patients with rheumatic diseases with good results in terms of safety and disease activity compared to conventional face-to-face visits. Telemedicine represents an interesting tool for appointment prioritization and triaging, while automated algorithm-based applications are currently too imprecise for routine clinical use. The role of smartphone applications in the care of patients with rheumatic diseases is still unclear. DISCUSSION: Telemedicine represents an interesting option for certain patient populations with rheumatic diseases. Apart from research on the effectiveness and safety of telemedical interventions, decision makers need to set clear rules on how telemedicine should be used to provide the best possible care for the individual patient. Die Begriffe "Telemedizin" und "remote care" haben in den letzten Monaten aufgrund der COVID-19-Pandemie einen neuen Stellenwert in der Medizin erhalten. Ein deutlicher Anstieg an Terminverschiebungen und Verzögerungen therapeutischer Maßnahmen, die v. a. während der ersten COVID-19-Infektionswelle auftraten, führten dazu, dass eine adäquate PatientInnenversorgung größtenteils nicht mehr möglich war [5] . Insbesondere im Bereich der Rheumato-logie, einem Fach, in dem frühe Diagnosen und Therapien maßgeblich für den Therapieerfolg sind, scheint die Etablierung und Weiterentwicklung telemedizinischer Systeme daher essenziell. Telemedizin befasst sich mit der Verwendung von Telekommunikation und virtueller Technologie zur Überbrückung von Distanzen bei der PatientInnenbetreuung. Sie bietet hierbei eine Reihe an Möglichkeiten, angefangen von Terminpriorisierung Zeitschrift für Rheumatologie 1 für PatientInnen mit vermeintlich rheumatischen Erkrankungen über diagnostische Erstgespräche bis hin zu kurz-und langfristigen Monitoringvisiten. Die Nutzung von telemedizinischen Angeboten ist hierbei nicht nur auf Pandemiezeiten beschränkt, sondern bietet auch -neben positiven finanziellen Aspektendie Möglichkeit einer weitreichenden Versorgung in Gebieten mit geringem Angebot an rheumatologischen Ambulanzen [17] . Die Erfassung und Speicherung von PatientInnendaten auf digitale Art und Weise (über Websites, Smartphone-Apps etc.) hat außerdem den Vorteil der einfachen Schaffung von Registerdatenbanken, mithilfe derer Forschung mit dem Ziel der verbesserten PatientInnenversorgung betrieben werden kann. Um die telemedizinische Patient-Innenversorgung mit dem Goldstandard der F2F("face-to-face")-Betreuung zu vergleichen, gilt es zuerst zu verstehen, welche Daten telemedizinisch erhoben werden können. Um die Krankheitsaktivität nicht nur anhand von radiologischen Gelenkveränderungen, geschwollenen und schmerzhaften Gelenken, sondern auch anhand der subjektiven Einschätzung der PatientInnen bewerten zu können, wurden bereits in den 1970er-Jahren die ersten "patient reported outcomes" (ePROs) entwickelt. Das Ziel dieser war es, die Gesamtheit der Faktoren zu evaluieren, die den Leidensdruck und die alltägliche Funktion bei Menschen mit einer chronischen Erkrankung ausmachen, und durch ihre Erfassung bessere Therapieziele zu formulieren. Zwei der ersten PROs waren der Health Assessment Questionnaire (HAQ) [7] [14] , wobei die European Alliance of Associations for Rheumatology (EULAR) sogar eine eigene Website betreut, die die verschiedenen Outcome-Parameter in multiplen Sprachen auflistet und aktualisiert [11] . Durch die fortschreitende Digitalisierung werden PRO-Papierfragebögen kontinuierlich von elektronisch erfassten "patient reported outcomes" (ePROs) abgelöst. Vermeidung von Übertragungsfehlern, verringerte administrative Tätigkeiten und damit verbundene Kosteneinsparungen sind nur einige potenzielle Vorteile von ePROs [3] . In Bezug auf das Gerät, mit dem die digitale Datenerfassung erfolgt, ist das BYOD("bring your own device")-Konzept auf dem Vormarsch. Der konventionelle Weg war bisher, den PatientInnen ein Gerät im Rahmen der Datenerhebung (meist in den Kliniken, also "on-site") zur Verfügung zu stellen. Diese Herangehensweise ist mit einigen Schwachpunkten vergesellschaftet, die Kosten, Versorgungsangebot, Einarbeitung des betreuenden Personals und die Erhaltung des Geräts beinhalten. Aufgrund der nun alltäglichen und breiten Nutzung von Computern und Smartphones ist daher anzunehmen, dass die Datenerfassung in Zukunft immer mehr auf den eigenen elektronischen Geräten erfolgen wird [3] . Elektronisch erfasste "patient reported outcomes" und Datenerhebung in der Rheumatologie (e)PROs wie der "Routine Assessment of Patient Index Data 3"(RAPID-3)-oder der "Rheumatoid Arthritis Impact of Disease"(RAID)-Fragebogen werden bereits seit Längerem in der klinischen Routine verwendet, um sich eine bessere Vorstellung von dem subjektiven Krankheitserleben der individuellen Patient-Innen machen zu können [10, 24] In rheumatologischen Ambulanzen finden sichnichtseltenPatientInnenmit muskuloskeletalen Beschwerden, die in erster Linie eine orthopädische und nicht rheumatologische Grunderkrankungen vorweisen. PatientInnenpriorisierung und Triage erfolgt bereits an vielen Zentren auf unterschiedliche Art und Weise. In der Rheumatologie-Ambulanz der Medizinischen Universität Innsbruck wird beispielsweise der "rheumatology urgency score" (RUS) verwendet, um die Dringlichkeit eines Termins einzuschätzen [8] . Background: The coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic and also the everincreasing demands on the healthcare system, have led to a focus on the further development of telemedical services in rheumatology. Objective: What is the evidence for telemedical services in rheumatology? Material and methods: Narrative review of existing literature on telemedicine in rheumatology. Results: Electronic patient reported outcomes (ePROs) can be determined by patients from their home and sent electronically to the rheumatologist. In future, ePROs may help with the decision whether a patient needs to attend the clinic for a visit or the visit can be rescheduled due to remission and well-being. Telemedicine has already been used for well-controlled patients with rheumatic diseases with good results in terms of safety and disease activity compared to conventional face-to-face visits. Telemedicine represents an interesting tool for appointment prioritization and triaging, while automated algorithm-based applications are currently too imprecise for routine clinical use. The role of smartphone applications in the care of patients with rheumatic diseases is still unclear. Discussion: Telemedicine represents an interesting option for certain patient populations with rheumatic diseases. Apart from research on the effectiveness and safety of telemedical interventions, decision makers need to set clear rules on how telemedicine should be used to provide the best possible care for the individual patient. Disease activity · Digital health applications · Patient reported outcomes · COVID-19 · Algorithmbased applications 35 . Zbrozek A, Hebert J, Gogates G et al (2013) Validation of electronic systems to collect patientreported outcome (PRO) data-recommendations for clinical trial teams: report of the ISPOR ePRO systems validation good research practices task force. Value Health 16:480-489 Providing "the bigger picture": benefits and feasibility of integrating remote monitoring from smartphones into the electronic health record: findings from the remote monitoring of rheumatoid arthritis (REMORA) study Reliability of patient self-evaluation of swollen and tender joints in rheumatoid arthritis: a comparison study with ultrasonography, physician, and nurse assessments Capturing patient-reported outcome (PRO) data electronically: the past, present, and promise of ePRO measurement in clinical trials Tele-health followup strategy for tight control of disease activity in rheumatoid arthritis: results of a randomized controlled trial Influence of COVID-19 pandemic on decisions for the management of people with inflammatory rheumatic and musculoskeletal diseases: a survey among EULAR countries Handgrip strength measured by a dynamometer connected to a smartphone: a new applied health technology solution for the self-assessment of rheumatoid arthritis disease activity Measurement of patient outcome in arthritis Proposal for an urgency score as general referral strategy to second-care rheumatology Detection of flares by decrease in physical activity, collected using wearable activity trackers in rheumatoid arthritis or axial spondyloarthritis: an application of machine learning analyses in rheumatology Finalisation and validation of the rheumatoid arthritis impact of disease score, a patient-derived composite measure of impact of rheumatoid arthritis: a EULAR initiative Com/Watch? V=Sbsjkmynoaw&T=248s. Zugegriffen: 10 Introductiontospecialissue: patient outcomes in rheumatology Accuracy, patient-perceived usability, and acceptance of two symptom checkers (Ada and Rheport) in rheumatology: interim results from a randomized controlled crossover trial Telerheumatology-diagnostic accuracy and acceptability to patient, specialist, and general practitioner Telemedicine in rheumatology COVID-19 pandemic: an opportunity to assess the utility of telemedicine in patients with