
Politikon: The IAPSS Journal of Political Science, Vol. 13, No 1, 35-52.

Comparing portraits:
US media and foreign policy

Derrick I. Goodrich
University of Arizona
derrickg@email.arizona.edu

Introduction
The charge given to a nation’s free press in informing the public of the world 
around them is immense and essential to a functioning democratic society.∗ A 
free  press  functions  optimally  when  it  operates  independent  from  the 
constraining  influence  of  powerful  entities  within  its  government,  thus, 
allowing it to fulfil its role as an independent check on government action. As 
events  unfold  overseas,  papers  fill  various  columns  with  what  is  deemed 
“newsworthy.” If  and how these unfolding events  are reported back to the 
public carries tremendous weight in helping to form public opinion that either 
supports,  opposes,  or  remains  indifferent  to  the  policy  that  governments 
implement abroad. The boardrooms of a nation’s leading news outlets are filled 
with individuals who also possess the ability to significantly counter or reinforce 
government  claims  concerning  the  relevance,  consequences,  or  threats 
encompassed  within  overseas  developments;  from  their  leading  headlines 
splashed across page one to the very wording used to depict a particular event. 
These abilities,  when combined, allow a nation’s media to exert substantial 
influence  on  constraining  or  expanding  decision-making  options  for  policy 
makers who wish to garner public support or avoid potential public backlash. 
This paper will examine how this influence was exercised within U.S. society 
and its three leading news sources (The New York Times, Washington Post, and 
Chicago  Tribune)  in  the  reporting  of  four  significant  events:  the  1960 
Sharpeville Massacre in apartheid South Africa, the 1975 Indonesian invasion of 
East Timor, the Kwangju Massacre of 1980 in South Korea, and the Hungarian 
Revolution of 1956. The goal of this paper is to recount the historic role the 
U.S.  media  has  played in its  telling  of  developing international events,  and 
determine  whether  it  has  fulfilled  its  duty  to  inform  the  public  with  the 
impartiality it lays claim to or whether, at times, it simply mirrors the foreign 
policy agenda of a particular administration and operates in a manner as to 
ensure its successful implementation.∗

 I  am very  grateful  for  the assistance I  received while constructing this  paper.  I  am deeply 
indebted to Dr. Michael P. Sullivan of the University of Arizona’s Department of Political Science 
for his constructive feedback and guidance throughout my work on this paper. I also want to 
extend my deep appreciation for the valuable comments and critiques provided by my colleague, 
Jason Hushour.  
 The method used for research on this paper comprised of searching the historical archives of the 

three newspapers found in the University of Arizona main library. Using the selected database 

and using the year in question, a keyword was then entered for each event. The keyword “East 

Timor” under the years 1975 – 1979 was used for researching news coverage of the East Timor 

invasion. For the coverage concerning Sharpeville Massacre in South Africa, the keywords “South 

35



South Africa 1960

Context: 

In South Africa the implementation of apartheid had been in operation since 
the National Party was elected into office in 1948. As other African nations 
were acquiring independence from colonial subjugation, South African blacks 
and coloureds were facing more and more oppressive measures being issued 
against them from their white minority-ruled government. Forced relocation, 
police  abuse  and  oppression,  and  “pass  laws”  preventing  entry  into  white 
allocated areas were just some of these measures. In response, black South 
Africans began to form groups focused on ending the system of apartheid, and 
the  two  most  prominent  groups  that  emerged  were  the  African  National 
Congress  (ANC)  and,  its  offshoot,  the  Pan  Africanist  Congress  (PAC).  In  an 
attempt to do away with the pass laws requiring all black South Africans over 
the  age  of  fifteen  to  carry  an  identification  card,  the  PAC organized  mass 
protests designed to overwhelm the South African economy by flooding its jails 
with the cheap, black labour it so depended on. Protestors would surrender 
themselves to white authorities declaring that they did not possess the required 
identification and demand to be arrested. One of these demonstrations would 
take place in the town of Sharpeville on March 21, 1960. Violence ensued and, 
after  South  African  police  opened  fire  on  the  men,  women,  and  children 
gathered outside the jail, 69 people were left dead and over 180 wounded. 

A decade earlier, the U.S. was actively searching for Cold War allies as tensions 
between the world’s two superpowers grew as they contended for power. South 
Africa’s  staunch anti-communist  National Party, its  strategic  location on the 
southern  tip  of  the  African  continent,  and  its  valued  resources  (uranium 
deposits) made the allure of this country as an ally too great for U.S. policy 
makers to pass up despite its inhuman treatment concerning the vast majority 
of its own people. The actions of the South African authorities on the day of 
the Sharpeville massacre brought international condemnation and the potential 
for public support in the United States to distance itself from the apartheid 
regime.  The  Sharpeville  massacre  brought  the  extreme  oppressiveness  of 
apartheid  out  into  the  light  of  international  viewing  and  offered  an 
embarrassing resemblance to the very characteristics that U.S. rhetoric claimed 
came with Soviet oppression; not to mention the striking similarities it found 
with the U.S. domestic policies practiced in its Jim Crow South and northern, 
urban ghettos. In order to stave off this potential demand for change in the 
U.S.-South African relationship, it was in the U.S. government’s best interest if 
public outcries concerning this act of severe suppression remained mute and 

Africa” and “Sharpeville” under the year 1960 were used for the search. “Kwangju” and “South 

Korea” were keywords used to research under the 1980 timeframe in regards to the uprising in 

the South Korean city of Kwangju. The Hungarian Revolution employed the keyword “Hungary” 

within a 1956 time period. 

36



ineffective. How this event was portrayed to the American audience by U.S. 
media would play a large role in determining this outcome.    

Reported:

The Washington Post’s  lead story was entitled, “62 Africans Die in Race Law 
Protest.” The author notes that, “Blood seeped into the muddy sidewalk and 
into the gutters,” and “Women and children were among those killed” (Porter 
1960). When describing what led up to this event, the article states, “There 
thousands  of  Africans  besieged  25  policemen  inside  a  police  station  in  the 
Negro quarter… The mob, growing every minute, began to form outside the 
police station” (Porter 1960).  Quoted in the article is  the Prime Minister of 
South Africa, Hendrik Verwoerd, who states that the PAC organized the protest 
“to go against the whites” and committed to “extreme deeds” (Porter 1960). 
Later in the article the PAC is described as “a militant offshoot of the African 
National Congress” (Porter 1960). The New York Times page one headlined, “50 
Killed in South Africa as Police Fire on Rioters,” took a similar perspective to 
their counterparts at the Post: “The police opened fire today on thousands of 
Africans  besieging  a  police  station  at  Sharpeville,  thirty  miles  south  of 
Johannesburg” (New York Times 1960). Covering the event as well, the Chicago 
Tribune entitled  their  piece,  “South  Africa  Police  Kill  62  Rioting 
Natives”  (Chicago  Tribune  1960).  In  much  the  same light  as  the  two other 
papers, events surrounding the police shooting is reported as, “The mob, which 
had  been  stoning  the  police,  refused  to  disperse  when  ordered  and police 
followed up the warning with shots” (Tribune 1960). 

A day later, the Washington Post would attempt to analysis the root causes of 
the conflict  by detailing  the radical  nature found within  the Pan Africanist 
Congress. “[The PAC is] vastly more radical than the parent organization [the 
ANC]… The Pan Africanist profess willingness to accept a multiracial society in 
South Africa, as does the ANC; in fact, however, theirs is an Africa-for-Africans 
philosophy and they would like to see all Europeans – about 3 million – ousted 
from the country” (Kasischke 1960). Offering up “radical” examples of the PAC, 
the  article  provides  the  following,  “Defying  police,  Negroes  chalked  these 
slogans on walls: ‘Freedom,’ ‘Minimum wage and equal pay for equal work’ and 
‘Down  with  [identity]  passes’”  (Kasischke  1960).  When  describing  another 
“radical” tactic employed by the PAC, a nationwide labour sit-down strike, the 
author states that “Negro sit-down [sic] strikers were reported trying to keep 
others from going to work. In Langa, a police  official  charged that Negroes 
wanting to go to their jobs ‘have been intimidated by terrorists’” (Kasischke 
1960). 

The  Times would follow this up in their article on the same day with their 
headline, “Riots Continue in South Africa.” While containing the updated body 
count of  the Sharpeville  massacre to stand at  72 with 177 wounded at  the 
hands  of  South  African  authorities,  the  article  attempts  to  address  the 
underlying reason for fear in the South African townships. “The Africans were 

37



tense and fearful of another outbreak of violence by extremist elements. In the 
Vereeniging area many Africans said they were afraid to go to work for fear of 
reprisals by demonstrators” (New York Times 1960). Given that, “Police opened 
fire with submachine guns and rifles. Jet planes and armoured cars also were 
brought into use,” (Porter 1960) the assertion by the  Times that the primary 
cause for  fear among black South Africans  laid  with anyone other than the 
South African government seems somewhat flawed. Not to forget impartiality, 
the article also offers a critique of the South African government. “With the 
responsible leaders regarded as moderates banned or banished the extremist 
elements are left to whip up anti-white sentiment through organizations such 
as the Pan Africanist Congress …The group’s motto is ‘Africa for Africans’” (New 
York Times 1960). Never inquired by the reporter is how the oppressive nature 
of apartheid or the detainment and execution of those who challenge it serve 
to “whip up” this anti-white sentiment. By effectively portraying the elements 
directly  challenging  the  apartheid  regime  as  anti-white,  the  editors  and 
reporters helped ensure that the white American populace viewed the event as 
a race war rather than a pursuit of liberty and equality.

Nine days after the shooting in a Wednesday edition of the  Washington Post, 
another perspective was given differing considerably  from the South African 
government’s account of what transpired and what had been relayed by the 
three  news  outlets  when  the  Post  reprinted  an  article  from  the  London 
Observer entitled,  “Eye  Witness  Describes  Shooting  at  Sharpeville.”  In  this 
report the witness, one of two journalists actually on site at the time of the 
shooting, reported that, “Before the shooting, I heard no warning to the crowd 
to disperse. There was no warning volley. When the shooting started it did not 
stop until there was no living thing on the huge compound in front of the police 
station…One of the policemen was standing on top of a Saracen, and it looked 
as though he was firing his sten gun into the crowd. He was swinging it around 
in a wide arc from his hip as though he were panning a movie camera” (Tyler 
1960).  This  alternative  description  of  the  massacre  warranted  only  a 
Wednesday edition, required the work of a foreign newspaper, and would not 
find a similar piece of reporting thereafter. A New York Times article on May 4, 
1960, bolstered the account given in the  Post  when it reported that a senior 
district surgeon testifying before a judicial inquiry stated that about 70 percent 
of bullet wounds suffered by the gathered crowd entered from the back (New 
York Times 1960). Along with being allocated a small portion of page sixteen, 
this too would not be further expanded on by those reporting on apartheid in 
South Africa. 

East Timor 1975-79

Context:

The people of the archipelago island of East and West Timor had known colonial 
rule  as  far  back  as  the early  1700’s.  The Portuguese colonized  the Eastern 
portion of  the island  calling  it  Portuguese Timor  and the Dutch,  setting up 
settlements in the Western area, laid claim to it as part of the larger Dutch 

38



East  Indies.  Contentions  arose  as  expansion  by  the  two  European  powers 
brought them into border disputes resulting in the Treaty of Lisbon in 1859 that 
established the border separating East and West Timor. Following World War II, 
nationalist fervent in the area of Dutch East Indies now known as Indonesia, led 
by  a  man  named  Sukarno  who  later  become  the  country’s  first  president, 
resulted  in  clashes  with  the  Dutch  colonizers  eventually  ending  with  Dutch 
recognition of an independent Indonesia in 1949 that included West Timor. 

East Timor continued to be colonized by Portugal, who by 1926, was governed 
by a dictatorship under António de Oliveira Salazar. In 1974 a bloodless coup, 
known as the Carnation Revolution, took place in Portugal that led to the fall of 
the government and replaced it with an aspiring liberal democracy. Portuguese 
policy  towards  the  island,  which  before  was  little  more  than  “benign 
neglect”  (Simpson  2005),  would  change  considerably.  The  new  government 
began  allowing  political  expression  on  the  island  while,  at  the  same time, 
distancing itself from it as the new government attempted to hold on to the 
major remnants of its colonial past; namely Angola and Mozambique. Various 
rival parties soon emerged in the more politically free island; the Timorese 
Democratic  Union  (UDT),  the  Apodeti  (Timorese  Popular  Democratic 
Association),  and  a  left-leaning  group  called  Fretilin  (Portuguese  for  the 
Revolutionary Front for an Independent East Timor). While the first two would 
eventually  come  to  advocate  integration  with  Indonesia  (while  receiving 
substantial assistance from Indonesian intelligence), Fretilin came to garner the 
popular support of the island with their aim of an independent East Timor. On 
August 11, 1975 a military coup was attempted by the UDT causing a brief civil 
war to ensue for control of East Timor. Though suffering early setbacks, Fretilin 
forces were able to route UDT and Apodeti forces and gain control of the island 
(Simpson 2005).

Prior  to  this  in  Indonesia  power  had  transferred  from President  Sukarno to 
General Suharto in 1967, and the new leader would institute a “New Order” 
aimed at  ridding  the island nation of  communist  influence.  This  ideological 
purge, which was greatly assisted by the United States’ Central  Intelligence 
Agency  who  provided  the  new  regime  with  names  of  supposed  communist 
sympathizers,  would amount to an estimated 500,000 to one million  deaths 
(Blum  1995).  Relations  between  Indonesia  and  the  United  States  were 
substantially  closer  after  the  emergence  of  this  staunch  anti-communist 
government.  This  U.S.-Indonesian  relationship  would  only  grow  with 
significance in the eyes of policy makers in Washington following the failure of 
U.S. intervention in Vietnam. In 1975, President Suharto would claim that a 
Fretilin-dominated  East  Timor  threatened  the  security  of  Indonesia  and 
launched a covert operation entitled, Operasi Komodo, in order to set the stage 
for a future invasion (Simpson 2005). On December 7, 1975 Indonesia, supplied 
by U.S. arms and training, would publicly begin its annexation of the island and 
military occupation of the 600, 000 inhabitants of East Timor. Giving the “green 
light” for the invasion, officials in Washington desired the forced integration to 
transpire quickly and without capturing the American public’s attention. In the 
words of former Secretary of State, Henry Kissinger, in his talks with Indonesian 

39

http://en.wikipedia.org/wiki/Ant%C3%B3nio_de_Oliveira_Salazar


President Suharto a day prior to the invasion, “we would be able to influence 
the reaction in America if whatever happens, happens after we return... If you 
have  made  plans,  we  will  do  our  best  to  keep  everyone  quiet  until  the 
President returns home” (Simpson 2005). 

Reported:

As  mentioned  earlier,  Indonesia’s  Operasi  Komodo  preceded  the  official 
invasion by more than two months (Simpson 2005). News stories trickled into 
the public sphere in America by all three newspapers concerning Indonesia’s 
covert  operations  on  the  island.  On  September  30th,  the  Chicago  Tribune 
reported on a border clash between Indonesian government troops and Fretilin 
forces  (Chicago  Tribune 1975).  Following  the  Tribune’s  report,  the  Post 
reported “Indonesian troops, in an attack across the border, wiped out a rebel 
base in Portuguese Timor, informed sources said… All soldiers defending the 
base were killed and their leader was captured” (Washington Post 1975). The 
New York  Times reported  on  these  incursions  on  October  8th in  an  article 
entitled “Big Indonesia Attack in Timor Reported.” The report cites a Fretilin 
spokesman who tells of a major offensive launched against them by Indonesian 
forces along a coastal town only a mile away from the Indonesian-East Timorese 
border. Summarizing the article, the Times (1975) state, “The action would be 
the first use of Indonesia’s Air Force in the fighting over East Timor. According 
to Fretilin  leaders,  Indonesia has  until  now waged only  a guerilla  campaign 
against border settlements” 

Yet, a little more than a month later in late November, the  Times   ran an 
article by staff writer David Andelman contending that, “Indonesian officials 
take every opportunity when talking with foreigners, particularly Americans, to 
point to their hands-off policy with respect to the civil war that is engulfing 
Portuguese  Timor,  in  the  eastern  part  of  the  Indonesian  archipelago…  The 
Indonesian forces…have been showing remarkable restraint” (Andelman 1975). 
Besides the interesting play on words that presupposes Indonesian ownership of 
the island, Andelman effectively ignores numerous reporting by all three major 
papers that cite offensive operations that counter this “hands off” assertion. 
The self-induced amnesia suffered by Andelman spread throughout American 
media  and  resulting  articles  thereafter  portrayed  the  invading  Indonesian 
troops as stabilizing forces attempting to end the civil strife on the island. Had 
the papers chosen to remember their earlier reporting, the American reader 
might have read that a major reason for continued instability in East Timor was 
largely  due  to  the  activities  of  the  very  same  nation  exploiting  it  for  a 
justifiable invasion.

Some light  began to  be shed on the ongoing atrocities  taking  place  on the 
island, however, on Feb 16, 1976 when the Times ran with an article on their 
page  eleven  entitled,  “Fighting  on  Timor  Said  to  Kill  60,000.”  The  article 
quotes a deputy chairman of East Timor’s provisional government, Francisco 
Xavier  Lopez da Cruz,  who estimates that  “About 60,000 people  have been 
killed  since the outbreak of  civil  war in Portuguese Timor  last  August.” He 

40



concludes that, “Most of the victims in the conflict were women and children 
on both sides” (New York Times 1976). Continuing with the emerging reports of 
casualties, John Sharkey’s article in the Post (Sharkey 1977) on March 13, 1977 
would  be  headlined,  “Indonesians  Said  to  Kill  100,000 in  East  Timor.”  This 
article  would  be  allocated  all  of  the  paper’s  page  19  as  it  reported  the 
testimony of  James Dunn, a former Australian consul to East Timor, who is 
quoted as saying “the refugees’ accounts of Indonesian behaviour in East Timor 
suggest  that  the  plight  of  these  people  might  well  constitute,  relatively 
speaking, the most serious case of contravention of human rights facing the 
world at this time.” 

As powerful as these reports might have proved to inform the public of the 
atrocities taking place, each article presented the reports of massive casualties 
as  only  allegations  that  would  be  aggressively  countered by  the  U.S.  State 
Department. In the same paper as the Sharkey piece, State officials were heard 
on  page  ten  under  “Indonesia  Charged  with  Atrocities”  stating  “We  have 
pointed  out  that  we  believe  the  reports  of  atrocities  have  been  greatly 
exaggerated” (New York Times 1977). State Department officials would be back 
again on March 18th to repeat the assertion in the Washington Post. “[Deputy 
Assistant Secretary of State Robert B.] Oakley said that casualty figures ranging 
up to hundreds of thousands in East Timor reported by the press ‘are greatly 
exaggerated.’  He  said  ‘we  would  judge  the  total  casualties  were  under 
10,000’” (Lescaze 1977). It is important to remember that these public remarks 
are being stated while, at the same time, private correspondence between the 
State Department and its embassies reported that estimates of at least 60,000 
“were  credible  and  had been confirmed by  other  sources”  (Simpson  2005). 
While fault cannot be found with the media relaying government statements, 
fault can be found in their acceptance of the government as the sole provider 
of facts on the ground. Investigations by the three major papers into whether 
these allegations, which went contrary to the public statements of the U.S. 
State Department, were a true reflection of what was transpiring in East Timor 
were  never  taken.  With  the  lack  of  an  independent  check  concerning  the 
number of casualties as a result  of the military invasion and occupation by 
Indonesian forces, the U.S. press allowed for any statement challenging the 
U.S. official line to remain only an unsubstantiated allegation.

In addition to these allegations of atrocities, Indonesia continued to refuse to 
abide by U.N. Resolution 3485 that called for it to withdraw from East Timor. 
Despite  this,  the  United  States  would  continue  massive  military  aid  to  its 
aggressive ally under the Ford administration and increase this aid substantially 
under Carter (Simpson 2005). However, U.S. law forbade U.S. arms given to 
other countries to be used in anything other than “self-defensive” operations. 
This was quickly sidestepped, however, by policymakers. This would be aptly 
demonstrated by the Assistant  Deputy Secretary  of  State  when he testified 
before the Subcommittee on Asian and Pacific Affairs. The  Post covered the 
testimony on its page 23, “As a result [of U.S. recognition regarding Indonesia’s 
annexation of East Timor], from the U.S. standpoint, if Indonesia uses any of 
the  $58  million  in  proposed  U.S.  military  assistance  for  fiscal  1978  in  East 

41



Timor, it is defending its own territory” (Lescaze 1977). The weapons would be 
used quite efficiently by the U.S. ally; the eventual loss of life suffered by the 
Timorese is estimated by Amnesty International at 200,000 out of a population 
of  no more than 650,000 (Amnesty  International  1994).  “US and Indonesian 
officials later conceded that ‘Indonesian armed forces are equipped 90% with 
US equipment’” (Simpson 2005).

The decisions by the U.S. government in its desire to retain its strong ties to a 
strategic ally in the Pacific at the expense of upholding international law and 
U.N. resolutions cannot be laid at the feet of the U.S. media. However, the 
unwillingness  to  challenge  the  U.S.  and  Indonesian  version  of  what  was 
happening allowed for a U.S. foreign policy to go unrestrained by a pubic that 
remained ignorant  to  the actual  reality  transpiring  on the ground.  With  its 
domestic public in the dark, the U.S. government was free to pursue a policy to 
block  any  movement  internationally  that  may  have  hindered  Indonesian’s 
occupation through its role within the United Nations. As the UN Ambassador to 
East Timor, Daniel Moynihan, would write in his memoirs, “The United States 
wished things  to turn out  as  they did  and worked to bring this  about.  The 
Department of State desired that the United Nations prove utterly ineffective 
in whatever measures they undertook. This task was given to me, and I carried 
it forward with no inconsiderable success” (Chomsky 1993). 

Ultimately,  the  dim  spotlight  that  was  cast  upon  East  Timor  early  in  the 
invasion  would  be  shifted  and  heavily  intensified  onto  a  more  convenient 
setting where the constraints of reporting negative aspects of a U.S. ally did 
not exist. The infamous Pol Pot would emerge in the country of Cambodia and 
lead a ruthless government that would leave millions dead in its aftermath. The 
news concerning this fanatical ideology and the horrors it brought would remain 
a constant fixation by the three major papers while the tragedy of the East 
Timorese would fade from the mere passing glance they had been bestowed 
previously.  This  was  well  illustrated  by  the  importance  given  to  an  article 
written by Jack Anderson, one of few journalists still focused on East Timor 
years after the invasion. In an article written in November of 1979, Anderson 
pleads  with  his  audience  to  remember  the  plight  of  those  in  East  Timor 
entitling  his  piece,  “East  Timor  Shouldn’t  Be  Ignored”  (Anderson  1979). 
Unfortunately  for  Anderson and the East  Timorese,  he and his  article  were 
ignored by the very newspaper he worked for. The piece would find itself on 
the  Post’s Friday  edition  right  beside  the day’s  comic  strips  and  crossword 
puzzle. Despite the many faults found in the reporting surrounding East Timor’s 
annexing, the most powerful detriment the Timorese people were eventually 
dealt was their plight’s  obliviousness to the American media. The coverage, 
January 1, 1976 to December 31, 1979, breaks down accordingly:

Newspaper      Articles concerning East Timor           Concerning 
Cambodia  ∗  

 This information was obtained by searching each newspaper’s archives under the keywords “East 
Timor” and “Cambodia” within the time periods of 01/01/1976 to 12/31/1979.
http://pqasb.pqarchiver.com/nytimes/advancedsearch.html New York Times archive

42

http://pqasb.pqarchiver.com/nytimes/advancedsearch.html


New  York  Times                                 35  articles 
1884
The  Washington  Post                              34 
1286
Chicago  Tribune                                        4 
862

South Korea 1980

Context:

Syngman Rhee had been placed into the South Korean presidency by the U.S. 
and  its  allies  after  World  War  II.  He  was  officially  elected  by  the  Korean 
parliament in 1948, and later resigned amidst student protesting in 1960 due to 
his oppressive regime and remained in exile in Hawaii before dying of a stroke 
five years later. The forced resignation was followed by a military coup led by 
General Park Chung-hee that took over the presidency in 1961. He continued 
the  political  oppression  that  characterized  Rhee’s  presidency  until  his 
assassination in 1979. Following this, South Korea entered into further political 
turmoil as General Chun Doo-hwan led a military junta to power setting up a 
token civilian government headed by President Choi Kyu Hah. General Chun was 
a protégé of the late Park and his ascension into authoritarian power touched 
off massive student protests throughout the country. One area where the voices 
demanding democratic  reform could  be heard the loudest  was in  the South 
Korean city of Kwangju. The students gathering there refused to disperse and 
discontinue their protests until democratic reform had been instituted. Other 
residents of the city joined the students and this culminated with the uprising 
beginning on May 18, 1980. Nine days later, South Korean paratroopers and 
Special Forces entered to retake the city. (BBC News 2000). The actual number 
of casualties that day is an issue hotly debated in South Korea to this very day. 
As a BBC report would conclude in 2005, “The final toll of those who lost their 
lives  is  still  unknown,  as  it  is  believed the military  dumped bodies  in  mass 
graves or lakes. Estimates today range from 500 to 2,000” (BBC News 2005). 

Thirty years prior to this uprising, the United States was sending its military 
into South Korea to prevent a North Korean takeover marking the beginning of a 
U.S.  military  presence  in  the  Korean  peninsula.  The  strategic  importance, 
especially in relation to Communist China, of this military installation was an 
asset of significant  value to Washington foreign policy makers. Whether the 
American public would support the 39,000 U.S. soldiers in country acting as an 
insurance policy to an authoritarian regime gearing up to suppress a democratic 
movement  weighed  heavily  on  those  on  Capital  Hill.  This  worry  would  be 
alleviated  by  the  public’s  subjective  exposure  to  the  uprising  via  the  U.S. 
media.  

Reported:

http://pqasb.pqarchiver.com/washingtonpost/advancedsearch.html Washington  Post  archives 
http://pqasb.pqarchiver.com/chicagotribune/advancedsearch.html Chicago Tribune archives

43

http://pqasb.pqarchiver.com/chicagotribune/advancedsearch.html
http://pqasb.pqarchiver.com/washingtonpost/advancedsearch.html


A fair amount of reporting was done during the Kwangju uprising by the three 
news  outlets  that  provided  ample  and  forceful  criticism  of  General  Chen’s 
military rule. One such example is William Chapman’s piece in the Washington 
Post where he states, “When the smoke cleared from the power grab today, 
military leaders were clearly in command. The shell of a civilian government 
remained,  but  it  is  regarded merely  as  a front  for  the generals” (Chapman 
1980).  A  constant  portrayal  throughout  the  coverage,  however,  was  the 
newspapers’  acceptance  by  United  States  officials  that  the  situation  was 
outside  the  influence  of  one  of  the  world’s  superpowers,  which  had  a 
contingent  of  39,000  troops  in  the  country.  As  Don  Oberdorfer  of  the 
Washington  Post reported,  administration  officials  preferred  a  “hands  off” 
policy in regards to the Kwangju affair. A State Department spokesperson is 
quoted as saying, “In any case, it is difficult to see how a foreign government 
can intervene helpfully  in a situation such as  that  in  Kwangju” (Oberdorfer 
1980). Oberdorfer does not question this very arguable assertion from the State 
Department, and, instead, goes on to provide statements attempting to explain 
the  U.S.  role.  He  states  that  “the  United  States  publicly  urged  ‘maximum 
restraint’  by  all  parties  involved… while  making  clear  its  opposition  to  the 
departure from the previously established path of political liberalization [sic].” 
This statement is later followed by, “The U.S. commander in Seoul, Gen. John 
Wickham, also approved a request by the Korean military to remove four South 
Korean regiments from the general reserve of the joint U.S.-Korea forces for 
use in riot control” (Oberdorfer 1980). The writer realized that some degree of 
hypocrisy resided in the two sentences, admitting “This action seemed to place 
the United States in sympathy with the military forces seeking to quash the 
insurgency” (Oberdorfer 1980). 

Additionally,  an  unvarying  theme  presented  by  all  three  papers  was  the 
negative  portrayal  of  the  assembled  protestors.  The  Tribune described  the 
situation in this way, “Meanwhile, armed paratroopers dispersed a violent anti-
military demonstration by 50,000 persons in Kwangju” (Chicago Tribune 1980). 
In the  Post, the students were labelled “young militants [who] resisted with 
weapons seized last  week” (Chapman 1980).  While  in the  Times,  an article 
appearing on May 28th would state, “In what appeared to be a last appeal for a 
peaceful resolution, President Choi Kyu Hah called on the rebels to settle the 
issue through talks rather than confrontation and promised ‘maximum leniency’ 
if  the  dissidents  laid  down  their  arms”  (Kamm  1980).  Now  with  the 
authoritarian government depicted attempting a peaceful end to the standoff 
the protestors would be described in this manner, “The Martial Law Command’s 
statement told of looting and robbery by militants. A moderate faction was 
reported to be ready to surrender to the military, while the hard-liners were 
said to be holding out for the lifting of martial law” (Kamm 1980). With these 
descriptions of those fighting for political reform, the reader can rest assured 
that the South Korean authorities’ plan to quell the rebellion is both needed 
and justified. 

44



Furthermore, on June 29, 1980 two Americans doctors were arrested by the 
South  Korean  government  for  possessing  “rolls  of  film,  color  photos  and 
mimeographed  statements  and  many  other  antigovernment  propaganda 
materials  in  their  baggage”  that  related  to  the  Kwangju  suppression  that 
occurred a month earlier (Washington Post 1980). These arrests were covered 
by both the New York Times and the Washington Post (New York Times 1980). 
The doctors’ release and immediate deportation to Japan would be covered by 
the  Post the following day with the added statement that, “The two doctors 
[Dr. John Kim and Dr. Glenn Gordon] had visited Kwangju at the request of the 
United Presbyterian Church, which expressed concern about arrests and injuries 
suffered  by  church  members  and  other  South  Koreans  during  the  Kwangju 
uprising” (Washington  Post 1980). The testimonies of these individuals would 
seem to be worthwhile in attempting to seek a differing perspective than that 
of the authoritarian government, but, as far as this paper could find, reporting 
on what these men had in their baggage that proved worthy enough to warrant 
their  arrests  and  what  they  had  to  say  about  the  government’s  actions  in 
Kwangju were not pursued.  

What’s more to the point of this coverage concerning the Kwangju uprising and 
latter massacre is the newspaper’s framing of the situation. All three papers 
commented  on  the  demands  of  the  students  massing  in  the  city  and  how 
fundamentally democratic these demands were in principle. The end to military 
rule,  freedom of  thought  and  expression,  and  free  elections  were  not  the 
shouts of political radicals. Yet they were portrayed that way. As we will see in 
the later portion of this paper concerning Hungary, the South Korean students 
and  the  many  other  citizens  who  joined  them  were  simply  protesting  for 
democratic reform in the wrong country. A strategic ally and one where over 
50,000 American lives had been given to its safeguard, South Korea held more 
importance as a functioning, undemocratic ally than an ally moving towards 
democracy. On May 16, the  Times  described the South Korean government in 
this regard, “Mr. Choi has ended emergency decrees that prohibited criticism of 
the Government or Constitution and has freed many political prisoners. But he 
has warned that progress toward total democracy must be gradual and careful” 
(New York  Times 1980). This quote, coming from the powerless president of 
South Korea,  is  telling  in  that  it  reflected  the stance of  the United States 
government as well. This “gradual and careful” nudge for democratic reform by 
the superpower  that  guaranteed the security  of  the military  dictatorship  in 
question would play a profound part in ensuring military rule in the country for 
another decade (BBC News 2000). 

Hungary 1956

Context:

Following World War II Hungary came under Soviet rule as a satellite state and 
member of the Eastern Bloc. Although there was a brief period of democracy 
directly  after  WWII,  by  1948  Communist  strongman,  Matyas  Rakosi, 
implemented a “Stalinist” rule in the country. This ironhanded rule fomented 

45



resentment amongst  the people  culminating in late October of  1956 with a 
revolt led by students calling for the ousting of Rakosi, the re-instituting of free 
elections, and a withdrawal from the Warsaw Pact. The Soviets, after some 
delay,  brutally  quelled  the uprising  on November  10,  1956  resulting  in  the 
death of over an estimated 2,000 Hungarians. As with other Soviet suppression 
of  political  activism  within  the  Eastern  Bloc,  the  clash  between  state  and 
citizen  in  a  Communist  nation  provided  U.S.  media  with  a  very  attractive 
opportunity to detail the “evils” inherit in Communist rule and to reemphasis 
the  seriousness  concerning  the  stakes  involved  in  “winning”  the  Cold  War. 
While  extreme  restraint  would  be  practiced  by  our  media  when  reporting 
events involving “friendlies,” journalistic freedom would be vastly expanded 
when covering state suppression by Communist regimes. 

Reported:

Headlines for these articles concerning the Hungarian uprising presented the 
opening frame as to how the reader should view this uprising. The  Chicago 
Tribune led its page one article dealing with the Hungarian crisis with the title, 
“Defy 200,000 Red Troops.” The second line in this article would be the phrase, 
“Rebels Fight Desperately in Hungary” (Chicago  Tribune 1956). The  New York 
Times headlined their page one on November 11, 1956 with the title, “Hungary 
Orders ‘Merciless’  Steps to Quell  Revolt.” Within this  article,  the Hungarian 
protestor is portrayed by the following, “The Scandinavian correspondents, who 
left Budapest at noon, reported they had seen armed freedom fighters walking 
boldly in the streets by daylight” (Abel 1956). The Washington Post printed the 
title,  “Workers  Stand  By  ‘Freedom’  Demands  at  Mass  Meeting  in  Hungary 
Capital,” on page A1 of their November 16th issue. The article would go on to 
say,  “Budapest’s  industrial  workers,  who  bitterly  fought  Russian  tanks  and 
troops, voted today to continue their general strike” (Maron 1956). Whereas 
the papers stood by the government line of non-participation concerning the 
Kwangju uprising in South Korea and the Indonesian invasion of East Timor, the 
Times would tell of the impact the U.N. hands-off policy had on the rebellion. 
“But the failure of the General Assembly to take any positive action was said to 
have thrown the revolutionaries into despair…One of the refugees remarked 
bitterly: ‘The Russians, after all, were acting like Russians. But we expected 
more from the West than to be let down this way’” (Abel 1956) On November 
8th,  the  Times  printed the last-minute radio  transmission by a  pro-rebellion 
station entitled, “Hungarians Plead Desperately by Radio to Soviet Troops and 
to ‘All Honest Men’” (New York Times 1956). 

Following  the  violent  suppression  by  the  Soviets  hundreds  of  thousands  of 
Hungarians  fled  the  country.  Some  escaped  to  the  United  States,  and  the 
Tribune allocated a page one story of a particular 73 refugees that arrived in 
Milwaukee on November 23, 1956. Complete with pictures of the two babies 
brought  over,  the  author’s  opening  paragraph  expresses  his  justifiable 
sympathy. “They filed docilely – almost dazedly – off the plane that brought 
them, waited passively… climbed tiredly aboard waiting buses, and winced at 
the sirens  of  the police  escort  which  sped them thru the streets”  (Holmes 

46



1956).  More  articles  would  fill  the  three  papers  detailing  the  struggle  and 
aftermath of the suppressed uprising. The  Washington Post would summarize 
the event, “For a few brief days between the first coming of the Russian tanks 
and  their  final,  massive  employment  in  crushing  force  Sunday  morning, 
Budapest time, the fire of freedom blazed openly in Hungary” (Marder 1956). 

Although there can be many similarities drawn between the students mounting 
their  protests  in  South  Korea  in  1980  and  their  preceding  Hungarian 
counterparts in 1956, the reporting by our newspapers of the two were starkly 
different. The term of “violent militants” would not be used to describe the 
Hungarian,  student-led  protests  that  defied  their  state  authority.  Instead, 
terms such as “patriots” and “freedom fighters” that were “bitterly” fighting 
massive Russian troops would be employed by reporters all too aware of the 
Cold  War  context  they  were  reporting  in  (Abel  1956;  Maron  1956).  The 
American  reader  could  find  a  hero  in  the  Hungarian  rebel  fighting  Soviet 
oppression in the headlines splashed across the U.S. media’s front pages while 
their  Korean  counterparts  half  a  world  away  were  dismissed  as  radical  for 
protesting an authoritarian regime that happened to serve U.S. interests in the 
region.

Summary:

This  paper  has  attempted to  analyse  the media’s  role  in  portraying  events 
unfolding around the globe and its affect on U.S. foreign policy. In South Africa, 
the reporting of the Sharpeville Massacre saw the creative reporting of events 
by the press in turning the extremely well-armed South African authorities into 
“besieged” victims  attempting  to  thwart  a  rampaging  mob  corrupted  with 
“militant radicals.” Throughout the reporting of the three papers, the danger 
posed by black, stone-throwing “radicals” was elevated to the status of equals 
with the jets and machine guns employed by the very state that denied them 
any semblance of equality. 

In  East  Timor,  the  reporting  by  the  U.S.  press  presented  the  picture  of  a 
bickering,  backward tribal  people  whose integration with invading Indonesia 
was presupposed and often deemed as  natural  by journalists  relying almost 
completely upon an invading army’s assessment on how things were transpiring 
and  their  own  ignorance  of  the  region.  When  this  fell  into  contention,  a 
reinforcing  statement  by  a  U.S.  government  official  would  fill  the  void 
providing  authoritative  reassurance  to  a  press  all  too eager  to  sacrifice  its 
independent analysis. Finally, the story of the Timorese people and the horrors 
plaguing  their  lives  found  itself  buried  by  the  more  pressing  matters  of 
journalistic importance that effectively dismissed their plight as newsworthy. 

In South Korea, the student’s demands in Kwangju were “understandable” but 
their  refusal to lay down their arms and work within the vast opportunities 
presented in an authoritarian regime dismissed their cause as justifiable in the 
chronicles  of  America’s  leading papers.  The dangers posed by North Korean 
forces along the DMZ and our historical sacrifice to the country would trump 

47



the desires of South Korean youths to attain the very same democratic reforms 
that our nation’s media would praise in Hungary decades before. 

Post-Cold War:

The question to be rendered is whether these skewed practices of reporting 
were part and parcel of the ideological conflict that was the Cold War, and 
therefore whether this journalistic “filtering” was a Cold War ritual that has 
ceased to be relevant with the collapse of the U.S.’s superpower competitor. 
Recent journalistic portrayals, however, recast the dye that found itself in the 
papers delivered to so many Americans decades before. This dye has, with the 
advent  of  twenty-four  hour  news,  transformed itself  from an  ink  blot  to  a 
visually stimulating television screen packaged for easy digestion by a populace 
“on the go.” While many examples can be brought to bear, no one portrayal 
truly encapsulates the continuation of the journalistic trend discussed above 
more than the events surrounding the U.S. invasion of Iraq. 

In the United States, mainstream media failed to investigate the many holes 
surrounding the Bush administration’s case for war that centred on the threat 
of Weapons of Mass Destruction (WMD) in Iraq and a Saddam Hussein connection 
to  al-Qaeda.  Instead  of  seeking  independent  verification  for  these  claims, 
major media largely relied solely upon White House officials or “eye witness 
accounts” from members of Ahmed Chalib’s Iraqi National Congress (INC) for 
information. As Bill Moyer would state in his segment concerning the American 
media’s role towards war with Iraq, “What the White House was now marketing 
as fact, would go virtually unchallenged” (Moyer 2007). Claims from the White 
House were not scrutinized, but reinforced and elaborated upon in all major 
avenues of media. The  New York Times’s  William Safire and the  Washington 
Post’s George Will consistently appeared on television shows such as “Meet the 
Press” defending the President’s precedent of preemptive war and wrote op ed 
pieces bolstering the case for war. The Post, alone, would run over 140 front 
page articles making the case for war from August of 2002 to the invasion in 
March of  2003 while  only a handful  of  articles  appeared on the front  page 
attempting to question or challenge White House claims (Moyer 2007).  New 
York Times reporter, Judith Miller, would feature numerous articles presenting 
the claims of Chalibi’s INC as conclusive proof that Saddam possessed WMDs 
(Shafer  2003).  When  NBC,  ABC,  CBS,  and  the  nightly  news  aired  its  414 
segments  concerning  Iraq,  nearly  all  of  the  segments  drew  its  sources 
exclusively from the White House, Pentagon, or U.S. State Department (Moyer 
2007). 

Furthermore, anyone deviating from the march towards war with Iraq received 
minimal reporting from the nation’s major media. The detailed speech given by 
Senator Ted Kennedy regarding his opposition to invasion and his elaboration on 
the inconclusive intelligence the White House was relying upon was given a 
scant 36 words in the Washington Post. The coverage of the anti-war protest in 
Washington D.C. that gathered over 100,000 in October of 2002 making it the 
largest anti-war protest since the Vietnam War (Zernike 2002) was allocated to 

48



the “Metro” section of the Post (Moyer 2007) and a page 8 in the Times. The 
article in the  Times  attempted to minimize the number of protesters to only 
thousands and stating, “Fewer people attended than organizers had said they 
hoped for” (Clemetson 2002). The Washington D.C. police later estimated the 
crowd was 100,000 strong while anti-war organizers, thrilled with the amount 
of participation, estimated they were around 200,000 (Zernike 2002)   

On  February  5,  2003  Secretary  of  State  Colin  Powell  gave  his  infamous 
presentation to the United Nations concerning the threat posed by the Saddam 
regime.  While  the  American  mass  media  applauded  the  presentation  as  an 
effective case for war, foreign presses offered critical analysis and commented 
on  the  contentious  assertions  found  within  the  speech.  The  most  damning 
revelation was picked up by the British press regarding Powell’s description of a 
British intelligence dossier that “describes in exquisite detail Iraqi deception 
activities”  (The  Guardian  2003).  It  was  learned  that  the  British  dossier  in 
question was actually  the thesis  of  a post  graduate student in the state of 
California.  Complete  with  the  spelling  errors  found  in  the  original,  the 
student’s work had been plagiarized off the internet and found its way into the 
speech of the U.S. Secretary of State (Moyer 2007). Whereas the foreign press 
ran articles and television segments elaborating on this enormous blunder that 
undermined U.S. credibility and the case for war, the American press fell silent 
on the  story  and continued  to  fully  endorse  the speech  (Moyer  2007).  The 
collaboration between the major press and the foreign policy agenda of the 
Bush administration would continue after the invasion of Iraq as well. 

On April 9, 2003, many Americans were shown the symbolic tearing down of 
Saddam  Hussein’s  statue  in  Baghdad  complete  with  news  correspondent’s 
reinforcement as to the historical significance this moment held. As the FOX 
News  channel’s  Brit  Hume  and  colleagues  would  comment  during  the  live 
coverage, “I wonder what Dominique de Villepin and Jacques Chirac are saying 
if they’re watching right now?” (Fox News 2003). Another correspondent would 
elaborate, “Dominique of course, being the foreign minister of France and his 
boss, the president of France, who of course opposed the liberation of Iraq at 
every step along the way” (Fox News 2003). American liberation now possessed 
an iconic  moment to be played and replayed throughout major media.  The 
media presented this jubilation by those gathered around the crumbled statue 
as an act of simple spontaneity born out of the liberation found with American 
intervention.  However,  the  iconic  moment  that  was  serving  as  irrefutable 
justification for American “preemption” was tainted with U.S. stage-crafting. 
The Los Angeles Times reported on an Army internal study in July 3, 2004 that 
criticized  its  psychological  operations  unit’s  role  during the Baghdad event. 
According  to  the internal  report  a  Marine colonel  in  charge of  the Marines 
converging on Firdos Square in central Baghdad saw a “target of opportunity” 
when he viewed the massive Hussein statue that lay conveniently close to the 
Palestine  Hotel  that  held  international  journalists.  Contrary  to  the  media’s 
portrayal,  the report  states  that  it  was this  particular  colonel’s  decision to 
topple the statue, and it was a nearby Army psychological  operations unit’s 

49



desire to make “it appear to be a spontaneous Iraqi undertaking” (Zucchino 
2004). 

What is even more troublesome than this crafted propaganda on the part of the 
U.S. military is the collaboration of the news media in reporting the event. 
Both newspaper headline photos and live television coverage zoomed in on the 
gathered crowd surrounding the statue filling the television screen with a sense 
of  massive  celebration  on  the  part  of  Iraqis.  If  these  lenses  were  to  scan 
outwards, however, the American audience would have seen that Firdos Square 
was completely encircled by U.S. military vehicles and completely empty save 
the few hundred Iraqis gathering around the statue in an upper portion of the 
square (McAlister 2001). Yet, this is not what American audiences were shown, 
because as Melani McAlister states in her book, “Working within an ideological 
frame that predisposed them [the media] to see smiling Iraqis, they showed 
only those aspects of the scene that fit the frame” (McAlister 2001). 

Later  in  2004,  both  the  New  York  Times  and  the  Washington  Post  would 
publicly apologize for their coverage of the war (McAlister 2001). Yet, the same 
people  who  led  the  drumming  up  to  war  with  Iraq  and  proved  to  be  so 
cataclysmically wrong about their assessments are still hired on as columnists in 
major  print  and  television  “experts”  throughout  major  media.  As  is 
demonstrated, aspects all too similar to those practiced decades before seem 
to have remained lurking within the present-day media’s mind frame.
From  these  historic  events  and  the  portrayals  for  each  that  the  media 
manufactured for public viewing, the cherished free press seems all too willing, 
at times, to limit itself for the “greater good” of furthering the ambitions of 
powerful decision-makers in Washington. The ideal “free” press detached from 
government influence has been shown to cling to the coattails of U.S. officials 
who fulfil the role as sole provider of information needed for print. From the 
accounts taken above, a disturbing trend seems to lie grounded in our media’s 
coverage of international events. Dictating how the “story” will be conveyed 
just as much as what is actually transpiring is  where the event is transpiring. 
The  unfulfilled  role  the  media  has  played  in  checking  executive  ambitions 
overseas that disregard founding tenets of international law and morality has 
wreaked havoc on those unfortunate enough to be under the trampling foot of 
these undertakings, and has played a substantial role in allowing U.S. decision-
making processes to bypass constraints that might have been posed by a well 
informed  public.  Whether  an  informed  public  would  derail  these  policy 
ambitions cannot be said and, more to the point, is irrelevant in this discussion. 
The fundamental issue at hand lays in the fact that the American public was 
never given an opportunity to do so. The entity that is supposed to arm the 
public with the tools to confront government policy that attempts to bypass 
their seal of approval has been shown to frequently fail them.

References

Abel, Elie 1956, ‘Hungary Orders ‘Merciless’ Steps to Quell Revolt’, New York Times 11 
November, 1956. p. 1

50



Amnesty International 1994, ‘Power and Impunity’: Human Rights under the New 
Order, London.

Andelman, David 1975, ‘Jakarta Strives to Keep Foreign Aid; More U.S. Arms and Other 
Help Due’, New York Times 26 November, p. 8.

Anderson, Jack 1979, ‘East Timor Shouldn’t Be Ignored’, Washington Post 9 November, 
p. B13.

BBC News 17 May 2000, ‘Flashback: The Kwangju Massacre’, viewed June 22, 2007, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/752055.stm 

BBC News 18 May 2005, ‘Lingering Legacy of Korean Massacre’, viewed June 22, 2007, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4557315.stm 

Blum, William 1995, Killing Hope: U.S. Military and CIA Interventions Since World War 
II, Monroe, ME: Common Courage Press.

Chapman, William 1980, ‘S. Korean Try at Liberalization Comes to a Halt’, Washington 
Post 19 May, p. A1.

Chomsky, Noam 1993, Year 501: The Conquest Continues, Boston: South End Press.

Chicago Tribune 12 November 1956, ‘Defy 200,000 Red Troops’, p. 1.

Chicago Tribune 30 September 1975, ‘Indonesian Troops, Leftists Clash’, p. A13. 

Chicago Tribune 20 May 1980, ‘Military Closes Korean Assembly,’ p. 11.

Chicago Tribune 22 March 1960, ‘South Africa Police Kill 62 Rioting Natives,’ p. 5.

Clemetson, Lynette 2002, ‘The Protestors: Thousands March in Washington against 
Going to War in Iraq,’ New York Times 27 October, p. 8. 

FOX News 9 April 2003, viewed June 26, 2007, http://www.youtube.com/watch?
v=wss_urnuB7o&mode=related&search 

Guardian 5 February 2003, ‘Full Text of Colin Powell’s Speech,’ viewed June 22, 2007, 
http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,,889531,00.html 

Holmes, Paul 1956, ‘73 Refugees Get Warm Welcome in Milwaukee’, Chicago Tribune 
24 November, p. 1. 

Kamm, Henry 1980, ‘Seoul Seems To Plan A Move On Kwangju’, New York Times 26 
May, p. A6.

Kasischke, Richard 1960, ‘Negro Rioting Erupts Anew in South Africa’, Washington Post 
23 March, p. A6.

Lescaze, Lee 1977, ‘U.S. Stopped Aid to Indonesia in ’75 Over E. Timor Repression’, 
Washington Post 18 March, p. A28. 

51

http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,,889531,00.html
http://www.youtube.com/watch?v=wss_urnuB7o&mode=related&search
http://www.youtube.com/watch?v=wss_urnuB7o&mode=related&search
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4557315.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/752055.stm


Maron, Endre 1956, ‘Workers Stand By ‘Freedom’ Demands At Mass Meeting In Hungary 
Capital’, Washington Post 16 November, p. A1.

McAlister, Melani 2001,.Epic Encounters: Culture, Media, & U.S. Interests in the Middle 
East since 1945, Berkeley: University of California Press.

Moyers, Bill. 2007, Buying the War’, viewed on June 22, 2007, 
http://www.pbs.org/moyers/journal/btw/watch.html 

New York Times 22 March 1960, ‘50 Killed in South Africa As Police Fire on Rioters’, p. 
1.

New York Times 8 October 1975, ‘Big Indonesia Attack in Timor Reported’, p. 9.

New York Times 15 February 1976, ‘Fighting on Timor Said to Kill 60,000’, p. 11.

New York Times 8 November 1956, ‘Hungarians Plead Desperately by Radio To Soviet 
Troops and to ‘All Honest Men’, p. 15.

New York Times 13 March 1977, ‘Indonesia Charged With Atrocities’, p. 10.

New York Times 16 May 1980, ‘Korea’s Premier Moves to Placate Student Protesters’, p. 
A1.

New York Times 4 May 1960, ‘Many Shot in Back in Sharpeville Riot’, p. 16.

New York Times 23 March 1960, ‘Riots Continue in South Africa’, p. 5.

New York Times 29 June 1980, ‘Two Americans Are Held By South Korean Police’, p. 9. 

Oberdorfer, Don 1980, ‘Pessimism Deepening on Seoul Stability’, Washington Post 27 
May, p. A1.

Porter, Adrian 1960, ‘62 Africans Die in Race Law Protest’, Washington Post 22 March, 
p. A1.

Shafer, Jack 2003, “Reassessing Miller’, Slate 29 May, viewed June 22, 2007, 
http://www.slate.com/id/2083736/ 

Sharkey, John 1977, ‘Indonesians Said to Kill 100,000 in East Timor’, Washington Post 
13 March, p. 19.

Simpson, Brad 2005, ‘’Illegally and Beautifully’: The United States, the Indonesian 
Invasion of East Timor and the International Community, 1974-76’, Cold War 
History, vol. 5, no. 3, pp. 281-315.

Tyler, Humphrey 1960, ‘Eye Witness Describes Shooting at Sharpeville’, Washington 
Post 30 March, p. A8.

Washington Post 1 October 1975, ‘4 Killed in Beirut Shooting’, p. A19.

Washington Post 30 June 1980, ‘South Korea Releases 2 Americans’, p. A18.

52

http://www.slate.com/id/2083736/
http://www.pbs.org/moyers/journal/btw/watch.html


Zernike, Kate 2002, ‘Threats and Responses: Rally in Washington Is Said to Invigorate 
the Anti-War Movement’, New York Times 30 October, p. A17.

Zucchino, David 2004, ‘Army Stage-Managed Fall of Hussein Statue’, Los Angeles Times 
3 July, p. A28.

53


