
    
    

    
 

      

         

         
 

      

 
 

    
   

   
  

     
     
 

     
    

 
      

      

   
   

    

     
      

      
       

    
     

       
      

SeĴing the Record Straight: 
How Online Database Providers 
Are Handling Plagiarism and 
Fabrication Issues 

John Cosgrove, Barbara Norelli, and Elizabeth Putnam 

As a result of several well-publicized media scandals involving plagiarism 
and outright fabrication, the authors question whether online database 
providers are appending or linking corrections to original stories. Unfortu-
nately, in most cases, the answer is no. In this study of how some major 
database providers (EBSCO, LexisNexis, ProQuest, and Thomson/Gale) 
handle highly publicized cases of plagiarism and fabrication, only Lex-
isNexis was found to append corrections, and even then inconsistently. 
Databases are not alone in this oversight; even the Web sites of the 
publications involved were unreliable in their treatment of corrections of 
their own articles. 

cademic librarians try in good 
faith to direct undergradu-
ates to legitimate, accurate 
resources. When scandals 

surface that call into question the trust-
worthiness of those resources, it is par-
ticularly troubling. Not only are these 
“reliable” resources in fact unreliable, but 
librarians’ recommendations to use them 
are consequently compromised. 

A recent spate of scandals involving 
plagiarism and fabrication has rocked 
the New York Times and other periodicals. 
Although it is true that the newspaper 
and magazine publishers involved have 
made efforts to correct the record by 

publishing corrections, retractions, and 
apologies, researchers using tangible 
library resources (print and microform) 
may miss these emendations. Articles 
in bound periodicals and microform are 
separated from corrections that appear a 
week or a month or a year later by pages, 
volumes, and reels. 

Unlike print and microform, the 
virtual record can be updated easily 
through the use of linking. Consider 
the case of Slate writer Jay Forman’s 
2001 article “MonkeyFishing,” which 
contained several dubious claims.1 Not 
only does Slate have a correction notice 
appended to Forman’s article, but the 

John Cosgrove is the Humanities and Access Services Librarian in the Lucy Scribner Library at Skidmore 
College; e-mail: jcosgrov@skidmore.edu. Barbara Norelli is the Social Sciences and Instructional Services 
Librarian in the Lucy Scribner Library at Skidmore College; e-mail: bnorelli@skidmore.edu. Elizabeth 
Putnam is the Social Sciences and Exercise Science Librarian in the Lucy Scribner Library at Skidmore 
College; e-mail: eputnam@skidmore.edu. 

136 

mailto:eputnam@skidmore.edu
mailto:bnorelli@skidmore.edu
mailto:jcosgrov@skidmore.edu


      
      

     
       

       
    

      
      

         
       

       
       

    
      

      
      

     
       

     
      

      
      
    

     
   

      
       

     
      

    

      
      

     
    

     
     

    
     

      

      

   
     

   
       

    

    

    

   

   

     
 

    

     
    

    

      

    
   

 
    

      
      
      

whole saga of how Forman’s deceptions 
came to light, including editor Michael 
Kinsley’s initial defense of Forman, 
his later apology, and links to outside 
sources that broke the story about the 
deception, is readily available and linked 
from Forman’s article. As an exclusively 
online publication, Slate did not need 
to clean up a paper trail. However, it is 
important to note that it was relatively 
easy to append a correction to Forman’s 
article and link it to Kinsley’s precisely 
because Slate is online. 

At a time when many academic li-
braries have access to more publications 
through online sources than they could 
comfortably house in their buildings, 
librarians need to know that they can 
rely on publishers and database pro-
viders to deliver accurate, timely, and, 
if need be, corrected information. This 
article explores the current practices of 
several major database providers, includ-
ing EBSCO, LexisNexis, ProQuest, and 
Thomson/Gale, regarding corrections, 
retractions, and errata and argues that 
they should be more proactive in their 
treatment of known plagiarism and 
fabrication by alerting users to these 
problems. 

Background 
How libraries and database providers 
should treat plagiarized or forged pub-
lications has been a subject of debate 
for years. On more than one occasion, 
libraries have been encouraged to remove 
retracted printed materials from their 
shelves; some acquiesce, others resist.2 As 
more libraries acquire greater amounts of 
their collections from electronic sources, 
the option of compliance no longer rests 
in their hands but, rather, in the hands 
of database providers. Alarmingly, the 
literature reveals a great disparity not 
only in how database providers handle 
retractions, but also in opinions as to 

SeĴing the Record Straight 137 

whose responsibility it is to make readers 
aware of problematic materials. 

Medical publications and databases, 
most notably the National Library of 
Medicine’s (NLM) MEDLINE, have 
led the way in terms of clearly stated 
policy, procedure, and action regarding 
retractions. NLM’s retraction policy for 
MEDLINE (2002) explains that the data-
base will index retractions for previously 
indexed articles, link the original article 
citation and its subsequent retraction, 
and add a “Retracted Publication” label 
to the retracted article’s “Publication 
Type” field.3 

However, MEDLINE’s careful policy 
and diligent linking have not been rep-
resentative of the database industry as a 
whole. Nancy Garman found that many 
databases, including Business Dateline, 
UMI’s Periodical Abstracts Plustext, and 
Magazine Index, all accessed by Garman 
through Dialog, do not link retraction 
notices to previously indexed articles.4,5 

Marydee Ojala’s research in 1996 showed 
inconsistencies even in MEDLINE cover-
age; although the database providers 
DIALOG and Ovid included a particular 
retraction notice in their coverage of 
MEDLINE, LexisNexis’s did not.6 Peter 
Hernon and Ellen Altman point out that 
alerts or links to retractions are far from 
common in most databases.7 

Although these studies were con-
ducted in the mid- to late-1990s and thus 
reflect database policies and procedures 
that may have been updated since that 
time, a more recent controversy revolved 
around the retraction procedures of 
Elsevier Science’s ScienceDirect database. 
Elsevier’s removal of a Human Immunol-
ogy article, which was deemed “entirely 
inappropriate,” from the database in 
2001 led to an outcry among librarians 
and other concerned parties.8,9 As a re-
sult of the debacle, Elsevier revised its 
withdrawal policy, which now states that 



      
 

 

      

       

    

      
   

     
     

 

     

 

      
    

    
    

     

    
     

      
     

 

     
      

     

     

    

     
    

     
      

       
      

      
        

      
     

       
       
       

    

    
    

     
     

 
 

      
      
      

       
     

     
      

      

 138 College & Research Libraries 

Elsevier will not remove articles from its 
database but, instead, will link retraction 
notices to original, retracted articles and 
add a retraction watermark to the PDF 
article pages.10 Although plagiarism was 
not the reason for the withdrawal of the 
Human Immunology article, it does high-
light the issue of concern for maintaining 
the historical record. 

Whose responsibility is it to ensure that 
retractions or corrections are clearly and 
easily available to readers? Some recom-
mend that editors read and filter the mate-
rial appearing in their publications more 
meticulously.11 Even reviewers are lauded 
for their plagiarism-detection abilities, as 
seen in several cases of plagiarism detec-
tion by Library Journal and World Literature 
Today reviewers.12,13 Others recommend 
that database providers and online pub-
lishers set explicit policies for handling 
retractions and also take advantage of 
linking capabilities to pull articles and 
their retractions together.14 It is still not a 
perfect system. 

As a group, medical librarians seem 
willing to accept responsibility for alert-
ing their patrons to retracted materials. A 
1998 survey by Carole Hughes indicated 
that 41 percent of academic medical li-
braries identified and/or labeled retracted 
publications for their patrons. Hughes 
stated that “academic medical libraries 
have a responsibility to inform library 
users of information regarding retracted 
publications.”15 Hernon and Altman dealt 
quite explicitly with the important role 
librarians can play in mediating between 
patrons and problematic literature. They 
have warned librarians not to rely too 
heavily on database linkages and en-
couraged them to take an active role in 
educating their users about misconduct 
in the literature.16 As shown in the Else-
vier case, the demands of librarians and 
scholars can compel database providers 
to adjust their policies. 

March 2005 

Previously published research shows 
that (1) the scientific, particularly medical, 
community is taking the lead in ensur-
ing that retraction notices are available 
to readers, and (2) database coverage of, 
and linking among, retraction notices and 
retracted articles was spoĴy at best, par-
ticularly in the 1990s. The authors of this 
paper ask, then, how is the nonscientific 
community dealing with corrections and 
how are databases treating corrections 
currently? 

Methodology 
The authors selected one low-profile 
(LyneĴe Holloway) and several high-pro-
file incidents of plagiarism, fabrication, 
or error in newspaper and magazine 
articles of different dates. Profiled in the 
appendix are six writers at four differ-
ent publications, for whom the authors 
looked at a total of eight original articles 
and eight correcting articles. The articles 
were reviewed between July and Septem-
ber 2003 and again between October 28 
and November 6, 2003, to confirm that 
the status of the information had not 
changed. 

The selected incidents of misconduct 
are: 

Low Profile: LyneĴe Holloway, New 
York Times (error); 

High Profile: Mike Barnicle, Boston 
Globe (plagiarism); Jayson Blair, New 
York Times (fabrication) 2 articles; Rick 
Bragg, New York Times (plagiarism); Ja-
net Cook, Washington Post (fabrication); 
Stephen Glass, New Republic (fabrication) 
2 articles. 

Although only a small number of 
writers and articles were selected for 
review, it was assumed that well-known 
incidents would be a reasonable test of 
how database providers are handling 
corrections. If providers are not process-
ing the most highly publicized incidents 
of published misconduct, it is highly 

http:literature.16
http:together.14
http:meticulously.11
http:pages.10


       
 

   

     

     
    
     

     

   

     
    

     
     

    
   

    
    

   

     

     

    

     
      

 

 

TABLE 1 
Number of Articles Analyzed by 

Publication 

Publication 
Original 
Articles 

Correcting 
Articles Total 

Boston Globe 1 1 2 
New Republic 2 2 4 
New York Times 4  41 8 
Washington Post 1 1 2 
Total 8 8 16 
1. Both Blair articles were corrected by the same article. For 
simplicity’s sake the authors counted this as two articles. 

unlikely that they are doing so for lesser-
known incidents. 

The databases utilized for this study 
were EBSCO’s EBSCOhost Newspaper 
Source & Academic Search Elite, Lexis-
Nexis Academic News, ProQuest News-
papers & Research Library, and Thom-
son/Gale’s Infotrac Custom Newspapers 
(accessed through the New York State 
Library’s NOVEL project). The authors 
accessed the database records for the 
selected articles and corrections to check 
which databases: 

• index the article (“original article”) 
and the article that corrected it (“correct-
ing article”); 

• append the correcting article to the 
original article (or to the record for the 
correcting article where only citations and 
abstracts are available); 

SeĴing the Record Straight 139 

• link the correcting article 
to the original article (in full-text 
databases). 

The authors also reviewed the 
Web sites of the newspapers/mag-
azines that carried the original 
articles to see how the publica-
tions themselves were handling 
circumstances where corrections 
or retractions were needed. 

In addition, the database provid-
ers EBSCO, LexisNexis, ProQuest 
and Thomson/Gale were contacted 
by e-mail and asked to respond to 
the following questions: 

• Do you have a policy regarding 
the treatment of articles/documents that 
are identified as plagiarized, fraudulent, 
or factually incorrect within your data-
base? 

• If so, what is your policy? 
• Whose responsibility is it for mak-

ing readers/database users aware of 
problematic materials? 

Results 
Table 1 shows that for each of the eight 
original articles analyzed, eight correct-
ing articles were available, or at the very 
least indexed, in the publications Boston 
Globe, New Republic, New York Times, and 
the Washington Post. 

Of the four database providers ex-
amined, the authors found that only 

TABLE 2 
Availability of the Original and Correcting Articles 
(in each Publication) by Database Provider 

Database 
Provider 

Boston 
Globe 

New 
Republic 

New York 
Times 

Washington 
Post 

EBSCO 0/2 4/4 8/81 0/2 
Thomson/Gale 0/2 0/4 6/8 0/2
LEXIS-NEXIS 2/2 4/4 8/8 2/2 
ProQuest 2/2 4/4 8/8 0/2 
Total 4/8 12/16 30/32 2/8 
1. Citations and abstracts, but no full text available. 

Total 

12/16 
6/16 
16/16 
14/16 
48/64 



    
    
      

     
      

     

 
 

     
    

    
     

       

    
      

     

    

      

    
     

     
     

      
     

     

    

    

      
        

       

    

   

      
    
    

    

      
       

 

 

 

 
 

 
 

 
 

 140 College & Research Libraries 

LexisNexis had all sixteen origi-
nal and correcting articles avail-
able in their database and, most 
important, was the only provider 
to append some of the correcting 
articles. (See tables 2 and 3.) 

LexisNexis appended the four 
New York Times correcting articles 
as well as the one Washington Post 
correcting article, for a total of five 
of the eight articles analyzed. (See 
table 4.) LexisNexis did not append 
the correcting articles from the 
Boston Globe or New Republic. 

In contrast, although ProQuest was 
second in terms of article availability 
in the database with seven of the eight 
articles, it did not include any appended 
correcting articles. EBSCO included six 
of the eight analyzed articles but also 
did not append any correcting articles. 
Thomson/Gale had the least number of 
articles available, with three of the eight 
and no appended correcting articles. 
None of the full-text database providers 
linked the correcting article to the original 
article. (See table 5.) 

The responses from the database 
providers with regard to faulty articles 
(due to plagiarism, fabrication, or other 
forms of misconduct) residing on their 
databases almost uniformly pin the re-

TABLE 4 
Corrections by Publication in 

LEXIS-NEXIS1 

Publication 

Original 
Articles 
Analyzed 

Corrections 
Appended 

Boston Globe 1 0 
New Republic 2 0 
New York Times 4 4 
Washington Post 1 1 
Total 8 5 
1LEXIS-NEXIS was the only database provider that ap-
pended corrections. 

March 2005 

TABLE 3 
Availability of the Articles (Total) by 

Database Provider 

Database 
Provider 

Original 
Article 
Available 

Correcting 
Article 
Available Total 

EBSCO 6/8 6/8 12/16 
Thomson/Gale 3/8 3/8 6/16 
LEXIS-NEXIS 8/8 8/8 16/16 
ProQuest 7/8 7/8 14/16 
Total 24/32 24/32 48/64 

sponsibility on the publisher or licensor to 
handle the situation. With the permission 
of the database providers, their comments 
on this maĴer are included here: 

EBSCO: “At EBSCO Publishing, we 
rely on our full-text publishing partners 
to initially identify problematic and/or 
plagiarized content, as EBSCO does not 
have editorial license to change or remove 
content at will. In a situation where a pub-
lishing partner notifies EBSCO, we work 
with the partner to remedy the situation 
(be it complete removal of the full text 
and/or a note in the bibliographic record) 
to the satisfaction of the publishing part-
ner.”—Bethany Close, Product Manager, 
Secondary Databases, e-mail message
 to author, February 5, 2004 

LexisNexis: “Unfortunately, we have 
no way of knowing the veracity of an 
article. If directed by a publisher to re-
move, append a correction, or replace 
a document, we will. We do not to my 
knowledge alert customers to this and 
I don’t believe a policy exists. We will 
take our direction from the licensor and 
look to them for indemnification.”—Tif-
fany Guard, Product Manager, Lex-
isNexis Academic, e-mail message to 
author, January 15, 2004 

ProQuest: “Our policy for the Pro-
Quest databases is to follow the instruc-
tion of the publisher in regard to the 



     

  

 
     

     
     

     
     

    
      

   
    

      

       

    
     

   
    

    

     

    

      

      

 

     
     

      
     
      

 
     

       
      
    

     
     

      

      

 

      

     

 

       

  

 
 
 

treatment of articles that are identi-
fied as plagiarized, fraudulent, or 
factually incorrect.”—L. Suzanne 
BeDell, Vice President, Publisher, 
e-mail message to author, Decem-
ber 19, 2003 

T h o m s o n / G a l e : “ T h o m -
son Gale does not support 
p l a g i a r i s m a n d d o e s n o t 
have control over this unethical be-
havior. However, we strive to edu-
cate our customers, students, and 
teachers on plagiarism, intellectual 
property, fair use, copyright, and the 
consequences of plagiarism.”—Kimberly 
Wilkes, Inside Academic Representative, 
e-mail message to author, March 4, 2004 

Discussion 
It is apparent even from this small sample 
of articles that most of the major online 
database providers are not appending 
corrections to articles later exposed as 
containing plagiarism, fabrication, or er-
rors. Of the resources analyzed (EBSCO-
host, LexisNexis Academic, ProQuest, 
and Thomson/Gale Infotrac), only Lex-
isNexis appended corrections, and then 
inconsistently. 

None of the database providers used 
links for corrections. Although it is true 
that the structure of a particular database 
(LexisNexis, for instance) may make 
static links more difficult to create than 
appending corrections, it is a shame 
that the most elemental characteristic of 
online resources—the ability to link—is 
so underutilized within the databases 
themselves. 

Criticism one might level at the data-
base providers is undercut to some degree 
by the fact that some of the publications 
themselves are doing such a poor job 
with online corrections. It is unconscio-
nable that the Boston Globe is selling Mike 
Barnicle’s article, “I Was Just Thinking,” 
(appendix, author 1) as it originally ap-

SeĴing the Record Straight 141 

TABLE 5 
Corrections Linked or Appended by 

Database Provider 

Database 
Provider 

Original Article 
and Correcting 
Article Linked 

Correction 
Appended 

EBSCO 0/6 0/6 
Thomson/Gale 0/3 0/3 
LEXIS-NEXIS 0/8 5/8 
ProQuest 0/7 0/7 
Total 0/24 5/24 

peared, still not properly crediting George 
Carlin for the contents (especially because 
they fired Barnicle over the maĴer) and 
giving the buyer of the plagiarized article 
no warning about the problems. Similarly, 
the Washington Post ought to warn buyers 
before they purchase Janet Cooke’s article 
(appendix, author 4) about the scandal 
that caused her to lose her Pulitzer prize 
and not simply put a correction at the 
top of the already purchased article.17 

The database providers might reasonably 
say: “If the publications don’t care, why 
should we?” 

There are other circumstances where 
corrections or links might be appropriate. 
Here are three examples, which range 
from reasonably similar to the cases pro-
filed in this study to, admiĴedly, cases 
that are very difficult to correct (even in 
electronic databases): 

• On January 4, 2002, an article by 
Fred Barnes, “Stephen Ambrose, Copy-
cat,” appeared on the Weekly Standard’s 
Web site in anticipation of its publication 
in the January 14th print issue. Barnes 
pointed out striking similarities between 
Ambrose’s latest book, The Wild Blue: 
Men and Boys Who Flew the B-24s over Ger-
many (2001), and a 1995 book by Thomas 
Childers, Wings of Morning: The Story of 
the Last American Bomber Shot Down over 
Germany in World War II. The New York 

http:article.17


 

   

     
      

    

      
     

       
       
       

        
        

     
      

     
      

     

       
 

      
        

      
    

    
        
        

      
       

       
       

    
      

     

       

     
       

      
      

    
    

    
     

       
      

     
         
     

      
      

       
     

       
     

       
      
  

    
      

   
      
       

       
       

    
      
    

      
     
     

      
       

 142 College & Research Libraries 

Times reported Barnes’s story on January 
5th (David D. Kirkpatrick, “2 Say Stephen 
Ambrose, Popular Historian, Copied 
Passages”). The very next day, Ambrose 
apologized, admiĴing that he had taken 
lines from Childer’s book without proper 
notation but said it had been inadvertent. 
Subsequently, Ambrose was accused of 
not properly crediting sources in several 
of his books. 

None of the databases linked or ap-
pended Kirkpatrick’s article to Tom Fer-
rell’s September 9, 2001, New York Times 
book review of Ambrose’s book. In this 
case, the “correction” is not a reflection 
on the book reviewer but, rather, on the 
fact that an article appeared in the same 
publication (New York Times) correcting 
the subject of the review (Ambrose’s 
book). 

• Brian Walski was fired when the 
Los Angeles Times learned that a Walski 
photograph that appeared on the front 
page on March 31, 2003, was actually a 
composite of two photos. OnApril 2, 2003, 
the Times ran an editor’s note along with 
the doctored photo and the two original 
photos. 

None of the databases included the 
Walski image (or any of the other images 
associated with the front page article), 
although two (Lexis-Nexis Academic 
and ProQuest Newspapers) included 
captions for it with no mention of the 
scandal. In this case, the photo was not 
reproduced in the databases, so one 
might say “no harm, no foul.” However, 
there also was no correction for the cap-
tion indicating that the photo it referred 
to had been doctored. 

• OnApril 11, 2003, CNN Chief News 
Executive Eason Jordan wrote a New York 
Times op/ed piece, “The News We Kept 
to Ourselves,” in which he disclosed that 
for years CNN had not reported atroci-
ties commiĴed by the Iraqi government 
because of fears of reprisals. 

March 2005 

In this case, corrections are moot. Be-
cause this is a maĴer of omission and not 
commission, there is nothing to “correct.” 
How many transcripts would need to be 
“corrected,” and what would the correc-
tions say? How many years of transcripts 
should be linked to a copy of Jordan’s 
admission? 

The complexity of these cases (espe-
cially CNN’s) need not be a deterrent 
to database providers trying to provide 
some level of editorial control, however. 
In budget-constrained times, database 
providers should consider value-added 
editorial services to differentiate them-
selves from their competitors. Resources 
such as CQ Researcher that are centered 
on editorially driven topics shine in 
their treatment of contemporary issues 
raised by these three cases. If one of the 
major database providers with contracts 
to provide full-text partnered with CQ, 
the authors suspect that many libraries 
would be interested in the results. As 
it stands now, Lexis-Nexis Academic 
clearly has an edge over the other data-
bases considered here simply because 
it is currently beĴer (but certainly not 
perfect) at connecting corrections to the 
articles it corrects. 

Conclusion 
Finding reliable materials using on-
line databases is difficult enough for 
students, especially undergraduates, 
without having to navigate easily fixed 
pitfalls. The articles in this study are 
those most obviously in need of a cor-
rection or a link to a correction—articles 
identified by the publications themselves 
as being flawed by error, plagiarism, 
or fabrication. Academic librarians in-
struct students to carefully evaluate the 
literature in their campuses’ database 
resources. Unfortunately, it is not practi-
cal to expect undergraduate students to 
routinely search at the level necessary to 



     
      

        
        

       
     

       
     

     
      

        
      

      

       
       
    
     

     
       

     
      

      
      

     
      

   

  
         

 

 
 

  

      

           
            

           

 

 
 

 
 

 

        

  

 

  
   

       

 

SeĴing the Record Straight 143 

uncover corrections and retractions nor 
do librarians commonly have the time 
to teach those skills. It also is unlikely 
that a citation index, a la Shepard’s, will 
be developed for news or popular press 
resources, however valuable it might 
be. The obvious solution, then, is for 
database providers to take responsibility 
for connecting articles and corrections. 
Where flawed articles and the articles 
that correct them are both available in a 
database, at minimum, we should expect 
the corrections or citations for the cor-

rections to be appended to the erroneous 
articles or for the original and correcting 
articles to be linked. 

The authors urge publishers and 
database providers to routinely label 
and link corrections. As shown in the 
Elsevier case, the demands of librar-
ians and scholars can compel database 
producers to adjust their policies. The 
authors encourage librarians to speak to 
their database representatives and voice 
their concerns. The authors have already 
spoken to theirs. 

Notes 

1. Jay Forman, “MonkeyFishing: Cruel and Unusual? Or Good Sporting Fun?” Slate (June 8, 
2001). Available online from hĴp://slate.msn.com/id/109707/. Correcting article by Michael Kinsley, 
“MonkeyFishing: Slate Apologizes,” Slate (June 25, 2001). Available online from hĴp://slate.msn. 
com/id/110932/. 

2. See Michael Rogers, Norman Oder, and Andrew Albanese, “Columbia Urges Libs. to Pull 
Book,” Library Journal 125 (Jul. 1, 2000): 16–20, which describes an incident in which a Columbia 
University dean requested that libraries remove a book containing “improper citations”; and 
T. ScoĴ Plutchak, “Sands ShiĞing beneath Our Feet,” Journal of the Medical Library Association 
90 (Apr. 2002): 161–63, which discusses a leĴer from Elsevier Science to subscribers of Human 
Immunology requesting that they remove pages containing an “entirely inappropriate” article [re-
trieved 19 November 2003]. Available online from hĴp://www.pubmedcentral.gov/articlerender. 
fcgi?artid=100760. 

3. “Fact Sheet: Errata, Retraction, Duplicate Publication and Comment Policy for MEDLINE,” 
National Library of Medicine Web site (Mar. 6, 2002) [retrieved 27 October 2003]. Available online 
from hĴp://www.nlm.nih.gov/pubs/factsheets/errata.html. 

4. Nancy Garman, “Errors, Corrections, Retractions,” Online 22 (Sept./Oct. 1998): 6–7 [retrieved 
27 October 2003 from ProQuest ABI/INFORM Global database]. 

5. The authors have not performed a subsequent check of these databases to see if they cur-
rently provide retraction links. 

6. Marydee Ojala, “Oops! Retractions, Corrections, and Amplifications in Online Environ-
ments,” Searcher 4 (Jan. 1996): 30 [retrieved 4 November 2003 from Thompson/Gale Business & 
Company Resource Center database]. 

7. Peter Hernon and Ellen Altman, “Misconduct: Infecting the Literature, But Do We Really 
Care?” Journal of Academic Librarianship 25 (Sept. 1999): 402 [retrieved 31 July 2003 from EBSCO-
Host Academic Search Elite database]. 

8. The liblicense-l listserv served as a forum for much of the discussion; its archives are avail-
able at hĴp://www.library.yale.edu/~llicense/ListArchives/. See threads “When can an article be 
‘withdrawn’?” “Removal of articles from ScienceDirect,” “Vanishing Act,” “Elsevier’s Vanishing 
Act,” “Vanishing Act—continued,” “Questions: RE: Vanishing Act—continued,” “Elsevier’s Van-
ishing Act—The Real Issue,” “Elsevier revised policy on article removal,” and “Elsevier policy 
on article removal” between May 2002 and February 2003. 

9. See Andrea L. Foster, “Elsevier’s Vanishing Act,” Chronicle of Higher Education 49 (Jan. 
10, 2003): A27 [retrieved 20 Oct. 2003 from EBSCOHost Academic Search Elite database]; and 
———, “Elsevier Announces New Procedures for Retracting Online Articles,” Chronicle of Higher 
Education 49 (Feb. 28, 2003): A35 [retrieved 13 Oct. 2003 from EBSCOHost Academic Search Elite 
database]. 

10. “Elsevier Policy on Article Withdrawal,” Elsevier Web site [retrieved 20 October 2003]. 
Available online from hĴp://www.elsevier.com/homepage/about/ita/editors/newsitems/with-
drawl_policy.htm. The link has subsequently moved to hĴp://www.elsevier.com/wps/find/li-
brariansinfo.librarians/libr_policies#removal. 

11. Marcel C. LaFolleĴe, Stealing into Print: Fraud, Plagiarism, and Misconduct in Scientific Pub-



  

 

          

           
 

            

                
                 
                

                 

 144 College & Research Libraries March 2005 

lishing (Berkeley: Univ. of California, 1992), 193–94. 
12. Francine Fialkoff, “There’s No Excuse for Plagiarism,” Library Journal 118 (Oct. 15, 1993): 

56 [retrieved 11 June 2003 from EBSCOHost Academic Search Elite database]. 
13. William Riggan, “Plagiarism and Reviewer/Editor Responsibility,” Journal of Information 

Ethics 6 (spring 1997): 34–38. 
14. Ojala, “Oops! Retractions, Corrections, and Amplifications in Online Environments,” under 

“Further and Final Thoughts.” 
15. Carole Hughes, “Academic Medical Libraries’Policies and Procedures for Notifying Library 

Users of Retracted Scientific Publications,” Medical Reference Services Quarterly 17 (summer 1998): 
37. 

16. Ellen Altman and Peter Hernon, Research Misconduct: Issues, Implications and Strategies 
(Greenwich, Conn./London: Ablex, 1997); ———, “Misconduct.” 

17. In a less-publicized case, for months aĞer a wire story reporting the dismissal of 
Gregory M. Jones by the Roswell Daily Record on June 17, 2003, for inserting quotes from the 
comedy Caddyshack into a golf article without citing them as such, the article was available on 
the paper’s Web site without any correction. At least, they did not charge the reader for the 
privilege! 



 
  

           
               

          

         

         
             

 

  

  

  

         
 

 

       

SeĴing the Record Straight 145 

APPENDIX 
Author 1: Mike Barnicle, Boston Globe, Summer 1998—Plagiarism 
Barnicle was the Boston Globe’s leading columnist (of 25 years) when scandal broke in 
June/August 1998. Reacting to allegations of fabricated persons and quotes in Barnicle’s 
articles, in June of 1998, the Globe did an extensive investigation of his stories and found 
no problems. Then in August, Barnicle was found to have plagiarized from a George 
Carlin book, Brain Droppings, in his August 2nd column. 

Article: “I Was Just Thinking,” Boston Globe (August 2, 1998). 
Correcting Article: Mark Jurkowitz, “Globe Asks Barnicle for His Resignation; Cites 

Misrepresentations by Columnist,” Boston Globe (August 6, 1998). 
• EBSCOhost: Newspaper Source: Indexing not available for that date. 
• Lexis-Nexis Academic: News: Article and correcting article available; 

no correction appended or link to correcting article (as of October 28, 2003). 
• ProQuest: Newspapers: Article and correcting article available; no correction 

appended or link to correcting article (as of October 28, 2003). 
• Thomson/Gale Infotrac: Custom Newspapers: Publication not indexed. 
• Boston Globe Web site: Article and correcting article available. 

On Thursday, October 23, 2003, the authors purchased the article from the Globe’s online 
archive. There was no correction and Carlin is not credited in any way, nor is there any 
mention of the fact that Barnicle was dismissed, in part, because of the article. 

Author 2: Jayson Blair, New York Times, October 2002–April 2003 (and 
earlier)—Fabrication 
Blair was a New York Times reporter who fabricated, misrepresented, and plagiarized 
multiple times over the course of his five-year career before resigning on May 1, 2003. 
A New York Times investigation found that Blair fabricated elements in 38 out of 73 
stories in a seven-month period and led to the May 11, 2003, article detailing Blair’s 
erroneous work. 

Article: “A NATION AT WAR: THE SPOUSES: A Couple Separated by War While 
United in Their Fears,” New York Times (April 15, 2003) 

Correcting Article: Dan Barry, David Barstow, Jonathan D. Glater, Adam Liptak, 
Jacques Steinberg. Research support by Alain Delaqueriere and Carolyn Wilder, “Cor-
recting the Record: Times Reporter Who Resigned Leaves Long Trail of Deception,” 
New York Times (May 11, 2003) 
• EBSCOhost: Newspaper Source (Citation & abstract only): Article (under slightly 

different title does not include “A Nation at War: The Spouses”) and correcting article 
(under slightly different title does not include “Correcting the Record”) both cited; no 
correction appended or link to citation for correcting article (as of October 28, 2003). 
• Lexis-Nexis Academic: News: Article and correcting article available; appends a 

correction to this article (refers to the May 11, 2003, article); correction appended May 
11, 2003. 
• ProQuest: Newspapers: Article (under slightly different title does not include 

“A Nation at War: The Spouses”) and correcting article (under slightly different title 
does not include “Correcting the Record”) available; no correction appended or link 
to correcting article (as of October 28, 2003). 
• Thomson/Gale Infotrac: Custom Newspapers: Article and correcting article 



 

 

           
               

             
             

           
               

             
            
             

 

 

 
 

                
           

          
 

 
          

 

 

 146 College & Research Libraries March 2005 

(under slightly different title does not include “Correcting the Record”) available; no 
correction appended or link to citation for correcting article (as of October 28, 2003). 

• New York Times Web site: Article and correcting article available; appends a cor-
rection to this article. 

Article: “A NATION AT WAR: VETERANS; In Military Wards, Questions and Fears 
from the Wounded,” New York Times (April 19, 2003). 

Correcting Article: Same as above. 
• EBSCOhost: Newspaper Source (Citation & abstract only):Article (under different 

title: “Pains of Wounded Torment the PsycheAs WellAs the Body”) and correcting article 
(under slightly different title does not include “Correcting the Record”) both cited; no 
correction appended or link to citation for correcting article (as of October 28, 2003). 
• Lexis-Nexis Academic: News: Article and correcting article available; appends a cor-

rection to this article; refers to the May 11, 2003 article; correction appended May 11, 2003. 
• ProQuest: Newspapers: Article (title does not include “A Nation at War”) and 

correcting article (under slightly different title does not include “Correcting the Record”) 
available; no correction appended or link to correcting article (as of October 28, 2003). 
• Thomson/Gale Infotrac: Custom Newspapers: Article (under slightly different 

title does not include “A Nation at War”) and correcting article (under slightly differ-
ent title does not include “Correcting the Record”) available; no correction appended 
or link to correcting article (as of October 28, 2003). 

• New York Times Web site: Article and correcting article available; appends a cor-
rection to this article. 

Author 3: Rick Bragg, NewYork Times, June 2002–May 2003—Plagiarism 
Pulitzer Prize-winning journalist Bragg resigned from the New York Times on May 28, 
2003 aĞer he failed to aĴribute parts of his June 15, 2002, oyster fisherman article to 
work by an unpaid intern, J. Wes Yoder. 

Article: “An Oyster and a Way of Life, Both at Risk,” New York Times (June 15, 2002) 
Correcting Article: Editors’ Note (Metropolitan Desk) New York Times (May 23, 2003) 
• EBSCOhost: Newspaper Source (Citation & abstract only): Article cited; could 

not find a citation for the correcting article; no correction appended or link to correct-
ing article (as of October 28, 2003). 
• Lexis-Nexis Academic: News: Article and correcting article available; appends 

a correction to this article; correction appended May 23, 2003. 
• ProQuest: Newspapers: Article and correcting article available; no correction 

appended or link to correcting article (as of October 28, 2003). 
• Thomson/Gale Infotrac: Custom Newspapers: Indexing not available for that date. 
• New York Times Web site: Article and correcting article available; appends a cor-

rection to this article. 

Author 4: Janet Cooke, Washington Post, April 1980—Fabrication 
Cooke’s Pulitzer Prize-winning story about an 8-year-old heroine addict in Washington, 
D.C., was fabricated. The character was a composite, quotes and events made up. It 
turned out that Cooke also lied to the Post about her educational credentials. Cooke 
was asked to resign and did so in April of 1981. 

Article: “Jimmy’s World: 8-Year-Old Heroine Addict Lives for Fix.” Washington Post 
(September 28, 1980) 



             
               

             
            

          
             

 

 

         

            

          
             

         

            

SeĴing the Record Straight 147 

Correcting Article: 
“The Players: It Wasn’t a Game; The Reporter: When She Smiled, She Dazzled; When 

She Crashed … ; The Story: First the Idea, and Finally the Presses Rolled; The Publication: 
‘Jimmy’Hit Washington Like a Grenade, and Bounced; The Doubts: From the Very First 
Moment, Some Suspected the Worst; The Ombudsman:AĞer theAgony, the Reappraisal; 
The Prize: Of Fiefdoms and Their Knights and Ladies of Adventure; The Confession: 
At the End, There Were the Questions, Then the Tears; The Pressures: Heat and the 
Achievers Both Have a Tendency to Rise; The Conclusions: Once Again, a Fail-Safe 
System Proves the Exception.” Bill Green, Washington Post (April 19, 1981) 
• EBSCOhost: Newspaper Source: Indexing not available for that date. 
• Lexis-Nexis Academic: News: Article and correcting article available; appends 

a correction to this article; correction appended on January 17, 2001. 
• ProQuest: Newspapers: Indexing not available for that date. 
• Thomson/Gale Infotrac: Custom Newspapers: Publication not indexed. 
• Washington Post Web site: Article and correcting article available. 

On Thursday, October 30, 2003, the authors purchased the article from the Post’s online 
archive. There was no note about the scandal on the citation. The user discovers that 
the article is flawed only aĞer purchasing it. 

Author 5: Stephen Glass, New Republic, 1995–1998—Fabrication 
Glass fabricated parts of twenty-seven New Republic articles. He was fired in 1998 aĞer 
an internal investigation prompted by reporters at the Web site of Forbes magazine, 
Forbes Digital Tool. Glass wrote a fictional novel based on his own story, The Fabulist, 
for which Simon & Schuster paid him a $100,000+ advance. 

Article: “Peddling Poppy,” New Republic (June 9, 1997) 
Correcting Article: “To Our Readers,” New Republic (June 29, 1998) 
• EBSCOhost: Academic Search Elite: Article and correcting article both available; 

no correction appended or link to correcting article (as of November 6, 2003). 
• Lexis-Nexis Academic: News: Article and correcting article both available; no 

correction appended or link to correcting article (as of November 6, 2003). 
• ProQuest: Research Library: Article and correcting article both available; no 

correction appended or link to correcting article (as of November 6, 2003). 
• Thomson/Gale Infotracf: Indexing not available. 
• New Republic Web site: Appears that the correction is available, but Glass’s article 

is not. The authors did not purchase subscription. 
Article: “Hack Heaven,” New Republic (May 18, 1998) 
Correcting Article: “To Our Readers,” The New Republic (June 1, 1998) 
• EBSCOhost: Academic Search Elite: Article and correcting article both 

available; no correction appended or link to correcting article (as of November 6, 
2003). 
• Lexis-Nexis Academic: News: Article and correcting article both available; no 

correction appended or link to correcting article (as of November 6, 2003). 
• ProQuest: Research Library: Article and correcting article both available; no 

correction appended or link to correcting article (as of November 6, 2003). 
• Thomson/Gale Infotrac: Indexing not available. 
• New Republic Web site: Appears that the correction is available, but Glass’s article 

is not. The authors did not purchase subscription. 



 
 

 
 

            

         

           
   

         

         
             

 

 148 College & Research Libraries March 2005 

Author 6: Lynette Holloway, New York Times, July 2003—Error 
On July 7, 2003, the New York Times ran a story by LyneĴe Holloway about Steven Got-
tlieb, reporting that he had lost control of his company, TVT Records. A week later, the 
Times ran an extensive follow-up by Diana B. Henriques, as well as a correction notice 
in an Editor’s Note. These noted that the “main premises [of Holloway’s article]…were 
based on fundamental misunderstandings” and also corrected several factual errors. 

Article: “Force on Music Charts, and in Court, Faces Struggle,” New York Times 
(July 7, 2003) 

Correcting Articles: Diana B. Henriques, “Music Executive Is Still in Control of 
TVT Records,” New York Times (July 14, 2003) and “Editors’ Note,” New York Times 
(July 14, 2003). 
• EBSCOhost: Newspaper Source (Citation & abstract only): Article and correcting 

articles cited; no corrections appended or links to citations for correcting articles (as of 
October 28, 2003). 

• Lexis-Nexis Academic: News: Article and correcting article available; appends 
a correction to this article; correction appended July 14, 2003. 

• ProQuest: Newspapers: Article and correcting articles available; no corrections 
appended or links to correcting articles (as of October 28, 2003). 

• Thomson/Gale Infotrac: Custom Newspapers: Article and correcting articles avail-
able; no corrections appended or links to correcting articles (as of October 28, 2003). 

• New York Times Web site: Did not have correction notice on Holloway’s article as 
of July 15, 2003 (when Lexis-Nexis had already appended the correction); correction 
is now posted with abstract (article for sale). 


	Publication: 
	1: 
	2: 
	4: 
	1_2: 
	Total: 
	8: 
	16: 
	Database Provider: 
	Total_2: 
	EBSCO: 
	68: 
	88: 
	ProQuest: 
	88_2: 
	Total_3: 
	4864: 


